Olle och jag for till Citroën-specialisten Anders H i Hässleholm för att kolla på vindrutor. Den delen av besöket slutade med att Anders med goda argument övertalade oss att anlita den där mycket närbelägne glasmästaren. Så på tisdag skall DEM få en ny vindruta.

Vad som sen skedde var att det skulle fyllas klockor. In i verkstaden med höjdrodret på max. Då syntes på golvet den ack så lite eftertraktade gröna pölen, grön LHM hydraulolja. "Det läcker här" sa Olle. Ett returrör var det som givit upp en bit framför bakhjulen. Man ska ha tur i oturen, att bilen börjar läcka just när man kört in den i verkstaden hos en specialist på hydaulcittror. Det blev alltså snabbt lagat och LHM fylldes sen på.

Så blev det påfyllning av gas i bakklockorna, som skall ha 40 bar men låg på 16. Framklockorna hade 40 vilket Anders ansåg att jag kan köra på fram till nästa klockfyllarträff i April nån gång. Skall vara 55 egentligen.

Sen kunde vi konstatera hur mycket trevligare bilen gick på vägen med nyfyllda klockor bak. Jag fick en hel del bra tips också, bla för smörjningen av rattstångsknuten. Där sitter en skyddsplåt framför och den skall man ta bort sa Anders. "Hur gör man det?". "En polygrip eller nåt", blev svaret, så böjde han sig in med en tång och slet till och ut kom den, sitter bara med en fjäderklammer. "Så nu kan du stå här med sprayburken och bara sikta och skjuta prick på knuten". Och så skall man använda Biltemas Multilube, som enligt Anders är överlägset bra.

Styrningen blir f ö bara bättre och bättre för varje mil bilen körs.

Stämningsbild med LHM-dränkt sågspån under bilen.


12 kommentarer | Läst 5202 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Blivande snickare tor 23 okt 2014, 18:11
Verkar som om herrarna har haft en trevlig kväll i garaget :)

Vad är DEM förkortat av?
av totte tor 23 okt 2014, 18:23
Trevligt var det men knappast kväll. Kom dit före elva och hem nån gång vid tretiden. Var iväg och lunchade också. Sen åkte vi hem till mig och åt middag.

Om du bläddrar bakåt kan du kolla registreringskylten på nån av bilderna.
av Blivande snickare tor 23 okt 2014, 18:58
A det var så enkelt!
Trodde du skulle ha någon fyndigt smeknamn du förkortat :lol:
av axwell tor 23 okt 2014, 20:47
Blivande snickare skrev:
Vad är DEM förkortat av?


Tänkte inte heller på det, trodde att du skämtade om det skånska språkbruket :???:
av totte fre 24 okt 2014, 00:53
Det är ett rätt bra regnummer, kan ställa till lite lagom förvirring om man använder det på lämpligt sätt. 8)
av Röjkvist fre 24 okt 2014, 17:47
HÃ¥ller nog kvar vid min Volvo:)
av totte lör 25 okt 2014, 01:12
Gör så, gamla Citroën är nog till för en speciell sorts tokiga typer :oops: :roll: :lol:
av Slurfi lör 25 okt 2014, 16:05
Provkörde en bil med justerbar höjd idag, tänkte på Cittra som haft den finessen länge.
av totte lör 25 okt 2014, 20:36
Citronister ler lite överseende varje gång det presenteras som en fantastisk nyhet av nån annan tillverkare.
av Slurfi sön 26 okt 2014, 01:11
När kom eg justerbar höjd ut på marknaden?
Jag vet att Cadillac hade det 1957 men jag får inte fram nåt exakt årtal på andra märken.
av totte mån 27 okt 2014, 02:12
Citroën DS, paddan, kom 1955, dessförinnan, 1954, kom faktiskt den gamla "gangstercittran", ofta kallad B11, fast den fanns i rätt många andra varianter, med gashydraulik på bakaxeln. Just den modellen hette 15H. Men DS var väl först med det på alla hjul. Huruvida nåt annat märke haft nåt tidigare vet jag inte, tror inte det, i varje fall inget jämförbart.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_DS
av lfq mån 27 okt 2014, 13:04
Apropå Citroen så minns jag min barndoms turer i min morbrors Citroen 15-Six. Jag har alltid gillat den modellen och skulle gärna haft en om jag varit mer åt mekarhållet.