Nu skall det skruvas motorsåg ett tag som omväxling. Har några stycken att dona med. Huvudobjektet är en gammal Partner R19 från tidigt 70-tal. Innan jag la upp den på bänken så blev Jonsered 621:an lite "uppklädd".




Nytt fint svärd av högsta klass och ny kedja.

Ny kopplingstrumma har den också fått med löst drev, den gamla hade fast och det var skäligen slitet.
Gammal och ny kopplingstrumma


Så var det dags för R19. En riktigt klassisk "Partnerkub" på 55 kubik. Den är verkar så långt vara i bra skick, allt är på plats, inget som är sönder. Kompen känns bra och gnista har den, konstaterade jag efter att ha övertygat den ganska sega startapparaten att samarbeta om några drag.

Svärdet verkar vara OK och kedjan har rätt mycket kvar att göra i livet.




Ser hyggligt ren ut på utsidan, under kåporna var det dock närmast fråga om utgrävning. Den här har handtagsvärme från avgaserna, nåt som fanns ett tag på 70-talet. Blev aldrig nån succé, har för mig att det vanligen sotade igen, blev ofta för varmt, när det fungerade, och var knökigt och svårt att reglera.

På väg isär här syns slangarna till handtagsvärmen.


Men det här blir alltså en helrenovering, nu är det en total nedplockning som gäller, sen blir det återuppbyggnad med nya tätningar, packningar och vad som eventuellt annars behöver bytas. Förgasarsats har jag. Den har en Tillotson HS, bästa förgasare som nånsin gjorts, anser jag.

Det mesta av utanverket avskalat


Så långt hann jag alltså i går kväll. Det mesta på motorkroppen avskalat. Nu kommer det att bli spännande att få av cylindern och se i vilket skick dom inre motordelarna är.

4 kommentarer | Läst 3934 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Vesslan tor 01 mar 2012, 12:51
Betyder detta att du räknar traktorn som klar?

V
av totte tor 01 mar 2012, 15:36
Nej, inte såtillvida att den skall målas fram i vår när vädret blivit mera tjänlig, vill helst slippa stå inne och slipa och dona nu när jag äntligen lyckats avlägsna sådär 92,31% av dammet i garaget. Sprutmåla är inte heller nån höjdare. Har fortfarande skära beläggningar lite överallt sen jag sprutade tvåhjularn :oops: .

Några detaljer finns det också att fixa, skall bl a få dit den fina bensinkranen/filtret som kräver lite svetsning i tanken, vill jag också spara tills jag kan ta ut tanken och spola och vädra, så det blir i samband med målningen. Man vill ju inte flyga i luften med en knall, just när traktorn är nästan klar :shock: .

Har ju även tänkt installera en lyft därbak, får se om jag får lust och tid med det i vår, annars till hösten kanske. Men annars i stort sett färdigbyggd.

Just nu känns det mycket trevligt och behändigt att jobba med maskiner som man kan lyfta upp på arbetsbänken! :grin:
av JD 2006 tor 01 mar 2012, 23:38
Roligt å se några klenoder....Både R18 och 19 är ju fina å ha i björkhögen, dom suckar inte i första taget 8)
av totte fre 02 mar 2012, 02:11
JD 2006 skrev:Roligt å se några klenoder....Både R18 och 19 är ju fina å ha i björkhögen, dom suckar inte i första taget 8)


Så sant, gjordes på den tiden när det var lite drag i sågarna, inte bara en halv miljon rpm! :mrgreen: