Partner R19 renovering
av totte tor 01 mar 2012, 12:17
Nu skall det skruvas motorsåg ett tag som omväxling. Har några stycken att dona med. Huvudobjektet är en gammal Partner R19 från tidigt 70-tal. Innan jag la upp den på bänken så blev Jonsered 621:an lite "uppklädd".
Nytt fint svärd av högsta klass och ny kedja.
Ny kopplingstrumma har den också fått med löst drev, den gamla hade fast och det var skäligen slitet.
Så var det dags för R19. En riktigt klassisk "Partnerkub" på 55 kubik. Den är verkar så långt vara i bra skick, allt är på plats, inget som är sönder. Kompen känns bra och gnista har den, konstaterade jag efter att ha övertygat den ganska sega startapparaten att samarbeta om några drag.
Svärdet verkar vara OK och kedjan har rätt mycket kvar att göra i livet.
Ser hyggligt ren ut på utsidan, under kåporna var det dock närmast fråga om utgrävning. Den här har handtagsvärme från avgaserna, nåt som fanns ett tag på 70-talet. Blev aldrig nån succé, har för mig att det vanligen sotade igen, blev ofta för varmt, när det fungerade, och var knökigt och svårt att reglera.
Men det här blir alltså en helrenovering, nu är det en total nedplockning som gäller, sen blir det återuppbyggnad med nya tätningar, packningar och vad som eventuellt annars behöver bytas. Förgasarsats har jag. Den har en Tillotson HS, bästa förgasare som nånsin gjorts, anser jag.
Så långt hann jag alltså i går kväll. Det mesta på motorkroppen avskalat. Nu kommer det att bli spännande att få av cylindern och se i vilket skick dom inre motordelarna är.
Nytt fint svärd av högsta klass och ny kedja.
Ny kopplingstrumma har den också fått med löst drev, den gamla hade fast och det var skäligen slitet.
Så var det dags för R19. En riktigt klassisk "Partnerkub" på 55 kubik. Den är verkar så långt vara i bra skick, allt är på plats, inget som är sönder. Kompen känns bra och gnista har den, konstaterade jag efter att ha övertygat den ganska sega startapparaten att samarbeta om några drag.
Svärdet verkar vara OK och kedjan har rätt mycket kvar att göra i livet.
Ser hyggligt ren ut på utsidan, under kåporna var det dock närmast fråga om utgrävning. Den här har handtagsvärme från avgaserna, nåt som fanns ett tag på 70-talet. Blev aldrig nån succé, har för mig att det vanligen sotade igen, blev ofta för varmt, när det fungerade, och var knökigt och svårt att reglera.
Men det här blir alltså en helrenovering, nu är det en total nedplockning som gäller, sen blir det återuppbyggnad med nya tätningar, packningar och vad som eventuellt annars behöver bytas. Förgasarsats har jag. Den har en Tillotson HS, bästa förgasare som nånsin gjorts, anser jag.
Så långt hann jag alltså i går kväll. Det mesta på motorkroppen avskalat. Nu kommer det att bli spännande att få av cylindern och se i vilket skick dom inre motordelarna är.
4 kommentarer | Läst 3934 ggr