Partner R19 dag 2
av totte fre 02 mar 2012, 02:35
Nu är den nästan helt nedplockad, förutom vevhuset som jag förmodligen inte kommer att dela. Lagren verkar fina och tätningarna byts utifrån, så det verkar helt onödigt.
Svänghjul och koppling kom av utan större svårigheter, sen var det dags för cylindern och dagens första problem: Cylindern sitter med fyra skruvar med 8 mm vanlig sexkantskalle, inte insex. Och så sitter dom så man absolut inte kommer åt med en blocknyckel. Man måste ha en mycket tunn hylsa med långt skaft som kan föras ner genom hålen i flänsarna. Hade jag det? Nej! Min 1/4" hylssats är för dålig kvalitet att slipa ner så tunt.
Så det blev fabrikation. En 8 mm hylsa med 1/2"-fäste jag hade kapades av och slipades ner och så en gammal körnare till skaft fastsvetsad på hylsan.
Kolvbulten satt som attan så jag fixade en provisorisk utdragare.
Kolv och cylinder är i mycket fint skick:
Det som ser ut som repor på kolven är bara nån beläggning.
Har nu ett litet problem, som synes sitter det en stödfläns på vevaxeln på kopplingssidan. Den måste bort för att kunna byta tätningen. Den sitter rejält hårt och jag får väl testa med lite mer våld och lite värme kanske.
Svänghjul och koppling kom av utan större svårigheter, sen var det dags för cylindern och dagens första problem: Cylindern sitter med fyra skruvar med 8 mm vanlig sexkantskalle, inte insex. Och så sitter dom så man absolut inte kommer åt med en blocknyckel. Man måste ha en mycket tunn hylsa med långt skaft som kan föras ner genom hålen i flänsarna. Hade jag det? Nej! Min 1/4" hylssats är för dålig kvalitet att slipa ner så tunt.
Så det blev fabrikation. En 8 mm hylsa med 1/2"-fäste jag hade kapades av och slipades ner och så en gammal körnare till skaft fastsvetsad på hylsan.
Kolvbulten satt som attan så jag fixade en provisorisk utdragare.
Kolv och cylinder är i mycket fint skick:
Det som ser ut som repor på kolven är bara nån beläggning.
Har nu ett litet problem, som synes sitter det en stödfläns på vevaxeln på kopplingssidan. Den måste bort för att kunna byta tätningen. Den sitter rejält hårt och jag får väl testa med lite mer våld och lite värme kanske.
1 kommentar | Läst 2896 ggr