Har hållit utkik efter ett lämpligt objekt ett tag och idag slog det till. En 4P från 87, flak 250 x 1250 och med kapell. Maxlast 680, egenvikt 220.

I bra skick för sin ålder, nydragen el, fungerande bromsar och besiktigad. Hyggligt lite rost, lite ytrostfläckar här och där att borsta och bättra, men i övrigt helt OK. Skapliga sommar- och mycket bra vinterdäck. Och bara några kilometer från jobbet.

Passade på att plåta när jag var och tankade på väg hem, väl hemma var det mörkt.



Rullar mycket bra efter bilen, inget wobblande och tydligen mycket bra i fjädring och dämpare för det var inget hoppande och valsande på den just nu rejält tjälskottiga vägen från Vännäs och hem

7 kommentarer | Läst 4311 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Kse tis 13 mar 2012, 02:22
Bara att regga om till obromsat då så är alla framtida problem lösta :grin:
Tycker släpvagnar är jäkla rackel och speciellt då bromsarna.
av Röjkvist tis 13 mar 2012, 08:00
Vilka regler gäller för obromsat släp?
Har en släpa lika Tottes.
av Uvskogen tis 13 mar 2012, 08:42
Eget är släp är guld värt, insåg jag när jag köpte mitt första någonsin förra året. Så jag saluterar dig för köpet!
av axwell tis 13 mar 2012, 10:49
Välkommen i 4-p/gänget, tror att vi är rätt så många.
Tillverkad i Västerbotten, Åsele ?
av totte tis 13 mar 2012, 11:29
Kse: Nog är dom rackliga alltid, men jag föredrar nog lite bromsar i alla fall. Fast största anledningen till att det racklar brukar vara bristande underhåll. Står där på en gårdsplan i ur och skur och sen förväntas allt funka när man hänger på den.

Röjkvist:
Högsta tillåtna hastighet för bromsad släpvagn är 80 km/h. Obromsad släpvagn får köras i högst 80 km/h om släpvagnens totalvikt inte överstiger bilens halva tjänstevikt, eller om släpvagnen är olastad och dess tjänstevikt inte överstiger bilens halva tjänstevikt. Högsta tillåtna hastighet för obromsad släpvagn är i övriga fall 40 km/h.[1]
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sl%C3%A4pvagn

Uvskogen: Så sant, alltid en sabla ringcirkus varje gång man behöver släp, och hitta en granne som har en ledig.

axwell: Tack, jo jag har också för mig att dom görs i Åsele, är väl ett av de vanligaste fabrikaten och bra kvalitet för att vara släpvagn.
av Slurfi tis 13 mar 2012, 14:41
Det är ju så med släp, de bara står där hur länge som helst och sen maxbelastning på en gång.
av totte tis 13 mar 2012, 15:22
Jupp, och sällan eller aldrig får dom lite olja och TLC annat än när besiktning är på gång. Undra på att dom stönar och gnisslar. Hårt att vara släp.