Husqvarna 180 S nästa
av totte mån 30 jul 2012, 22:56
Medan SOLO:n får vänta på att jag skaffar membran och svärd och kedja så kör jag den svenska linjen, Husqvarna 180 S. Ett fantastiskt fint exemplar, kolven visar inte en repa sedd genom avgasporten, kompressionen är 170 psi och allt verkar vara i toppskick. Utom bränsleslangar och förgasarmembran. Bränsleledningen hade rent bokstavligen förvandlats till en liten pöl av kletig sörja, den var alltså helt upplöst. Förgasarmembranen däremot var styva som kartong.
Ja svärd och kedja är som synes inte i toppskick heller. Svärdet är väldigt rostigt, ock kedjan är rätt trög i länkarna. Sen är det .404 på den, skulle helst ha 3/8" och ett svärd på sådär 18". Nå det får lösa sig, först skall den igång, och om kedjan får ligga och dra ett tag i olja så bör den gå att använda att testa med.
Men eftersom sågen i övrigt är i så fint skick så tar jag inte av cylindern. Jag har hittills plockat av kåporna och främre handtaget samt tagit bort förgasaren, startapparaten, kopplingen och svänghjulet.
Så tar man loss svänghjulet, sågen hänger i en bit startsnöre, som ligger runt själva hjulet. Sen tar man en passande konisk dorn, sätter mot axeländen och så ett antal raska snärtar med hammaren. Släppte efter femte smällen den här gången.
Den har förvisso gnista men jag vill få full koll på hur brytarspetsarna ser ut och få justera in avstånd och tändpunkt ordentligt. Det underlättar också rengöringen ordentligt att få bort svänghjulet.
Ja svärd och kedja är som synes inte i toppskick heller. Svärdet är väldigt rostigt, ock kedjan är rätt trög i länkarna. Sen är det .404 på den, skulle helst ha 3/8" och ett svärd på sådär 18". Nå det får lösa sig, först skall den igång, och om kedjan får ligga och dra ett tag i olja så bör den gå att använda att testa med.
Men eftersom sågen i övrigt är i så fint skick så tar jag inte av cylindern. Jag har hittills plockat av kåporna och främre handtaget samt tagit bort förgasaren, startapparaten, kopplingen och svänghjulet.
Så tar man loss svänghjulet, sågen hänger i en bit startsnöre, som ligger runt själva hjulet. Sen tar man en passande konisk dorn, sätter mot axeländen och så ett antal raska snärtar med hammaren. Släppte efter femte smällen den här gången.
Den har förvisso gnista men jag vill få full koll på hur brytarspetsarna ser ut och få justera in avstånd och tändpunkt ordentligt. Det underlättar också rengöringen ordentligt att få bort svänghjulet.
4 kommentarer | Läst 5956 ggr