Medan SOLO:n får vänta på att jag skaffar membran och svärd och kedja så kör jag den svenska linjen, Husqvarna 180 S. Ett fantastiskt fint exemplar, kolven visar inte en repa sedd genom avgasporten, kompressionen är 170 psi och allt verkar vara i toppskick. Utom bränsleslangar och förgasarmembran. Bränsleledningen hade rent bokstavligen förvandlats till en liten pöl av kletig sörja, den var alltså helt upplöst. Förgasarmembranen däremot var styva som kartong.



Ja svärd och kedja är som synes inte i toppskick heller. Svärdet är väldigt rostigt, ock kedjan är rätt trög i länkarna. Sen är det .404 på den, skulle helst ha 3/8" och ett svärd på sådär 18". Nå det får lösa sig, först skall den igång, och om kedjan får ligga och dra ett tag i olja så bör den gå att använda att testa med.

Kåpa och handtag borta


Men eftersom sågen i övrigt är i så fint skick så tar jag inte av cylindern. Jag har hittills plockat av kåporna och främre handtaget samt tagit bort förgasaren, startapparaten, kopplingen och svänghjulet.

Svänghjulsavdragning


Så tar man loss svänghjulet, sågen hänger i en bit startsnöre, som ligger runt själva hjulet. Sen tar man en passande konisk dorn, sätter mot axeländen och så ett antal raska snärtar med hammaren. Släppte efter femte smällen den här gången.

Den har förvisso gnista men jag vill få full koll på hur brytarspetsarna ser ut och få justera in avstånd och tändpunkt ordentligt. Det underlättar också rengöringen ordentligt att få bort svänghjulet.
Redo för lite tändningsarbete. Rengjort och fint svänghjul i bakgrunden.


4 kommentarer | Läst 5956 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Blivande snickare tis 31 jul 2012, 12:58
Årsmodell?
av totte tis 31 jul 2012, 18:00
Vet inte exakt, men första halvan av 70-talet, troligen närmare mitten eftersom den har kedjebroms. Kan dock vara ditsatt senare, det är omöjligt att avgöra.
av Blivande snickare tis 31 jul 2012, 20:22
Så pass gammal, den ser ju relativt modern ut :smile:
av totte tis 31 jul 2012, 23:50
Det var då som den moderna motorsågen kom till, kan man säga. Från 70-talet och framåt har det faktiskt inte hänt så värst mycket, avvibrering och kedjebroms kom då. Husqvarna 140 kan nog sägas vara den första moderna gallringssågen, lätt och smidig och rapp. Sen har det mest handlat om detaljer.