Har under senare tid känt att C5:an har gungat lite i takt med hjulvarvet, känts mest i farter runt 40 - 50. Klart nåt på tok där. Har kollat lite men inte sett något. Så blev det inte av med ordentlig undersökning förrän jag for på besiktning för några veckor sen. Där blev det underkänt och hemskickad med förmaningen, "ta det lugnt hem nu". Så hem for jag och så tänkte jag ta det så snart det blev lite tjänligare väder, har ju den vite att köra med så länge. Så fick jag det där ryggskottet, så inte förrän nu i måndags satte jag igång.

Jag har fyra riktigt bra däck på fina fälgar som jag hade på den blå Xantian som skulle skruvas dit. Upp med bilen och sen blev det tvärstopp. Så trånga hål i fälgarna som satt på så jag hade inte någon 19 mm hylsnyckel som gick i, jo en liten med 3/8" fäste, men att försöka dra losss hjulbultar med ett 15 cm långt spärrskaft är inte att rekommendera. Så på tisdagen blev det en utflykt till Biltema och inköp av lång tunn hylsa.



Man kan förstå uppmaningen om att köra hem försiktigt.


Så nu har jag fyra riktigt bra däck på bilen, bör hålla ett par säsonger.

På kvällen på tisdagen satte jag igång med bänkskivorna. Min gode vän Olle har en Ryobi battericirkelsåg som jag lånade. Min egen elhandsåg är en stor, ful och feldesignad klump som duger att kapa ytterpanel och sånt med. Den här lilla grejen är faktiskt suverän för såna här jobb där det behövs precison. Skär också riktigt effektivt med den tunna klingan. Ek är ju inte det mest lättsågade, men den skar så lätt och ledigt igenom. Med hjälp av en rak list och ett par skruvtvingar kan man skära mycket exakt.



Mycket mätande och pysslande eftersom ingenting någonstans är riktigt i rät vinkel. En lagom stor masonitskiva använde jag mycket för att mäta in vinklarna.

Den första jag gjorde.


Här var den knepigaste biten, bredden gjorde att jag måstge skarva i 20 cm i bakkanten. För att inte behöva en skiva till så fick det bli två bitar.


För biten vid diskbänken kan det invändas att den borde haft samma fiberriktning som den stora skivan. Vi bestämde att det lilla problemet kan vi leva med eftersom det hade kostat en hel bänkskiva, á 800 kr. En bit på 30 x 40 cm, 0,12 m2, hade då kostat 6700 kr/m2. Så nu ser vi det i stället som att det är enhetligt lika på båda sidor om diskbänken.

Hängt upp några gråmålade luckor också.


I går, onsdag gjorde jag färdigt bänkskivorna på andra sidan runt spisen.


Sen har jag oljat skivorna tre gånger med "Finishing oil" som färgaffären sålde på mig för ett gräsligt pris, 256 kr för en halvliter. Men bra verkar den att vara. Ska den vara till det priset.

3 kommentarer | Läst 2322 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Moderator

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955 ligger stilla just nu, det är mycket nog med allt annat kring hus och hem.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Slurfi fre 24 nov 2017, 11:10
Snyggt blir det
av Uvskogen sön 26 nov 2017, 16:04
Läskigt med däcket! Vi kör samma olja på våra bänkar.
av totte tor 30 nov 2017, 18:22
Skall bara meddela att bilen klarade ombesiktningen i onsdags.
Annonser