Det fanns på 70- 90-talet en firma som hette Deltron, som sålde elektronikkomponeter. Dom importerade bl a en hel del från Sovjet, motstånd, mätinstrument, mm.

Instrumenten var otroligt billiga, sådär en tredjedel av vad andra jämförbara kostade, och hade ganska bra prestanda. Så jag köpte faktiskt två, med ett antal års mellanrum. Mashpriborintorg hette företaget som exporterade dom till väst, företaget var då ett gigantiskt sovjetiskt exportföretag. En googling visade att det fortfarande finns och sysslar med import till Ryssland.

Första instrumenet köpte jag 1973, det var ett ganska känsligt, alltså med högt inre motstånd, lämpat för elektronik. Det ser ut såhär:



Noggrannheten var måttlig, 2,5% för likström. Jag har det som synes kvar än och det fungerar klanderfritt. Jag har fått modifiera det och sätta i en batterihållare för AAA-batterier. Det levererades med knappceller från Ryssland, fanns inte att få tag på den dimensionen i väst, och när jag skulle ladda dom en gång så exploderade dom.

Det andra köpte jag 1980, ett kraftigt instrument, låg känslighet men med 1,5% noggrannhet, mycket bra för ett visarinstrument. För att få bättre än så fick man betala hiskliga summor. Till skillnad från det andra så är det här en robust stadig grunka och det levererades i en plåtlåda. Batteriet i det här var ett vanligt platt 4,5 V ficklampsbatteri, inga problem med det alltså.




Det här lämpar sig bättre för lite kraftigare strömmar, det har lågt inre motstånd, så den ström instrumentet själv tar kan ge mycket stora mätfel i svagströmskretsar. Men med hjälp av det här så kunde jag kontrollera det andra instrumentet, som faktiskt visade sig ligga väldigt bra till. En stor fördel med det här är att det kan mäta mycket små motstånd, man kan kolla låsgspänningsidan på en tändspole t ex som oftast ligger på nån enstaka ohm. Enda felet på det är att vredet för att nollställa vid ohm-mätning är väldigt överkänsligt så det är svårt att nolla visaren.

Så det har varit mitt verkstadsinstrument i många år, och jag kommer förstås att behålla både det och det äldre. Vid tändinställning på småmotorer är det oslagbart, när brytarna öppnar så ser man i ögonvrån hur visaren rycker till utan att behöva släppa blicken på grejorna som man försöker vrida till rätt läge.

8 kommentarer | Läst 17227 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Slurfi fre 09 sep 2011, 10:35
Kul grejer ju.
av åberg fre 09 sep 2011, 11:54
Intressant läsning. Jag är årsbarn med det yngre instrumentet. :smile:

Ännu ett bevis för att man inte alltid behöver världens nyaste och dyraste multimeter, bara man vet vad instrumenten klarar och inte klarar.
av totte fre 09 sep 2011, 16:21
Just det åberg! Båda de här instrumenten är utmärkta hjälpmedel och i de flesta situationer precis lika användbara som en modern digital. Och i många fall är det enklare att se en visare som rör sig än att läsa av siffror, jämför med att se vad klocka är på en vanlig eller en digital. Om jag inte behövt varvräknaren så hade jag förmodligen inte köpt den digitala.
av th fre 09 sep 2011, 23:35
Det var härliga tider med Deltron. Jag har fortfarande kvar några stora RIFA-elektrolyter som jag köpte för att bygga en slutförstärkare som aldrig blev färdig :-( Butiken låg 200 m från skolan så det blev fler besök än vad ekonomin tillät.

Håller med om att visarinstrument är oslagbara i flera situationer, själv har jag 2 st Norma som jag använder lika mycket som de digitala instrumenten
av totte lör 10 sep 2011, 00:00
Ah, så trevligt att det finns nån mer som minns Deltron, köpte massor med grejor från dom, var mycket billigare än Elfa på det mesta och hade bra grejor. Jag höll på rätt mycket med förstärkare och högtalare, främst på 70-talet. Sista förstärkaren gav upp nån gång fram på slutet av 80-talet och då hade jag inte riktigt tid längre att hålla på så då blev det köpes. Men jag har massor med grejor kvar från den.

Har faktiskt en massa scheman till just en digital multimeter som jag tänkte bygga men kom aldrig så långt som till byggstart.
av th lör 10 sep 2011, 16:21
70-talet var ju transientintermodulationsdistorsionens förlovade decennium. Byggde du någonsin en TIM-fri förstärkare? Radio&Television hade en byggsats till ett RIAA-steg och på det kopplade jag en förförstärkare och tonkontroll byggd med CMOS-inverterare. Dessa klippte mjukt och gav därmed lite "rörljud" om man drog på lite grand :-)
av th lör 10 sep 2011, 19:01
Undras om jag slagit rekord i längd på ord här? Det kan förlängas ytterligare: Transientintermodulationsdistorsionsbefriad :-)
av totte lör 10 sep 2011, 19:44
Haha, jo jag minns transientintermodulationsdistorsionsdiskussionen :!: , den var minst sagt lite irriterad ett tag. Och jodå, jag kopplade på trenden :grin: .

Den sista förstärkaren jag byggde var baserad på vad jag tror är den du pratar om. Symmetrisk krets plus/minus matning och 4 transistorer och minimalt med övriga komponenter.

Jag köpte aldrig byggsatsen utan etsade kort och köpte ihop det som fattades, jag hade det mesta i motstånd och kondingar och allt annat kringjox. Använde samma grundkrets för att bygga tonkontrollsteg också. Där snodde jag en idé från SONAB, tonbalanskontrollen och kombinerade det med bas- och diskantkontroller med ganska låg respektive hög brytpunkt. Det blev otroligt bra. Med tonbalansen ändrades "färgen" på hela ljudbilden och sen kunde man kompensera bort mullrig bas och vass diskant eller tvärtom.