Vaknade i morse av lastbil på gården. Beställde nämligen fem lass 0 - 18 i förra veckan till infartsvägen, sades då att det skulle komma på fredagen, men så blev inte fallet. Vägen har inte fått ett gruskorn sen 97, om jag minns rätt. Då la jag på fem lass bärlager först och sen 0-18 ovanpå det. Gruset behövdes verkligen nu, senaste tiden har vägen varit rent bedrövlig.

Det jag beställde var krossgrus från en rätt närbelägen liten bergtäkt, det är bland det bästa materialet vi har på trakten. Binder snabbt och stenhårt, inget som rullar. Bra med att det inte är mer än drygt en halvmil till täkten, transportkostnaden blir måttlig.

Mycket bra chaffis, kunde verkligen konsten att sprida jämnt och väl avpassat och bra öga för var det behövdes mer och mindre. Snabb var han, halv åtta kom han med första och innan jag hade packat mig iväg till jobbet vid niotiden hade han spritt fjärde lasset.

8 kommentarer | Läst 4771 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Uvskogen mån 17 sep 2012, 21:45
Grus är bra, särskilt bergkross, binder väldigt bra, precis som du säger.
av Blivande snickare tis 18 sep 2012, 19:56
Med dagens hydrauliska bakbreden kan alla som når till pedalerna dra en fin matta :mrgreen: .
Hur många ton blev det tillsammans?
av axwell tis 18 sep 2012, 21:20
Blivande snickare skrev:Med dagens hydrauliska bakbreden kan alla som når till pedalerna dra en fin matta :mrgreen: .
Hur många ton blev det tillsammans?


Vad är det för mojäng?
SCA brukar ofta hyra in grusbilar med "underbett" sedan det körts ut virke och grusvägarna blivit förstörda.
Imponerande vad bra det blir efter några omtag.
av Blivande snickare tis 18 sep 2012, 21:30
Bakbalk kanske ni kallar det där? Balken som sitter längst bak på flaket, som lyfts upp/ öppnas när materialet ska kippas.
Underbetten kan göra under på dåliga skogsvägar, blev en liten ordvits det där :mrgreen:
av totte ons 19 sep 2012, 00:15
Hursom, eftersom vägen var väldigt ojämn och gropig innan så behövs det en ordentlig tilljämning efteråt. Har ringt en granne som har en bra vägsladd och förhoppningsvis skulle han ha tid nu på lördag
av Slurfi ons 19 sep 2012, 08:37
Jag har förstått att man ska hyvla före man lägger ut gruset.
av totte ons 19 sep 2012, 09:16
Slurfi skrev:Jag har förstått att man ska hyvla före man lägger ut gruset.


Det är ingen dum idé, men det hade varit en ganska stor och besvärlig affär här. Skulle egentligen varit på 20 cm bärlager och sen slitgrus på det, men det var lite för stora pengar nu. Fick bli lite "nödreparation" den här gången, och nu lär det bli nån annans problem längre fram.
av Slurfi ons 19 sep 2012, 16:41
Så kan det bli, iofs så brukar jag ju hyvla lite ibland så jag är väl en smula böjd åt
att hitta mer hyvlingstillfällen.