Som meddelats tidigare har jag blivit ägare till en mörkblå Xantia 2 liters kombi från 97, med 18400 på mätaren.

Fick registreringsbeviset i fredags, ordnade försäkring och påställning i måndags och bokade tid på bilprovningen i Vä onsdag kl 15.30 samt kontaktade säljaren och min vän Olle.

Jag for alltså idag, onsdag, strax efter tio, hämtade upp Olle i Vä och så marschade vi raskt iväg till Vambåsa där vi var en stund före tolv. Nu var det ju så att de däck som satt på inte var särdeles dugliga, risk för körförbud. Detta löstes genom att Olle lånat ut fyra hjul som just nu sitter på bilen, tills jag hunnit skaffa friska galoscher. Den hedervärde säljaren hade redan dukat med domkraft och mutterdragare när vi kom, så det var raskt ordnat. Sen hemfärd, efter att vi intagit en utmärkt lunch på Blå Bistro i Listerby, raggmunk med stekt fläsk.

Det som var klart från början var att vindrutan knappast skulle passera och att styrningen kärvade, vill inte gå tillbaka. Motorn går mycket fint, drar bra från botten och känns väldigt pigg och trevlig. Jag konstaterade att jag nog inte kommer att sakna den råstarka Renault-dieseln så mycket som jag har trott.

Vi anlände till Vä, åkte hem till Olle och där kollade vi om det gick att få lös det löstagbara draget. Sannerligen, det gick ganska enkelt och så fick det sig en uppsmörjning med aluminiumpasta. Så fikade vi eftersom det var bra stund kvar till besiktningstiden. Så dags för den spännande stunden. Fyra anmärkningar blev det.

Vindrutan sprucken
Vänster undre spindelled glapp
Styrningen är trög och återgår inte
Parkeringslykta fram

Styrningen verkar vara knuten ovanför styrväxeln som kärvar. När vi kört hem bilen till mitt så duschade jag knuten ordentligt med WD40. Körde sen hem Olle till Vä och redan efter denna första behandling kändes styrningen betydligt mindre kärv. Så det ordnar sig nog med det.

Vindrutan skall bytas, liksom spindellederna, byter båda. Även kamrem skall inköpas och bytas innan bilen får börja gå i bruk. Fyllning av gasklockorna till fjädringen kommer nog att krävas, den rätta svävande känslan finns inte riktigt, känns lite stum och det brukar betyda att klockorna behöver fyllas.



Ser riktigt fin ut invändigt, en liten ljus fläck på passagerarstolen annars inget.


Motorrummet skäms inte för sig


Så var det rosten på bakskärmarna



Här bubblar det under lacken på nån kvadratdm. Lite att svetsa och snygga till alltså. Under är ett par bromsrör som behöver behandlas och rostskyddas liksom balken för bakvagnsupphängningen och infästningsjärnen för draget. En allmän rostskydsbehandling under och i hålrummen är behövlig.

För tretusen kronor så får man nog säga att det är en prisvärd bil. Med lite omsorg och lagning av rost så kan det bli en ypperlig bruksbil.

Så snart den är klar som bruksfordon så skall Dieselnutte putsas upp och säljas, den är för ögonblicket ganska sunkig, bilvård har inte stått högst på att göra-listan de senaste månaderna.

Underättelser följer efter hand som fordonet omvandlas till gott bruksskick.

18 kommentarer | Läst 7655 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av johan eriksson tor 09 okt 2014, 07:28
Ser ut som en fin bil Totte.
av k_h tor 09 okt 2014, 09:28
Jag har kanske missat varför du vill byta ut en fin DieselNutte?
av totte tor 09 okt 2014, 11:42
Främst för att jag vill ha en bil som inte kostar skjortan att serva och är lite billigare i fasta kostnader, mitt årliga miltal har ju sjunkit från över 2500 ner mot tusentalet och då lönar sig dieseln sämre. Cittran kan jag till stora delar serva och underhålla själv, kunskap och reservdelar finns i bekantskapskretsen. Reservdelar som måste köpas är jämförelsevis billiga.

Visst, det finns en hel del jag skulle kunna göra själv på Nutte också, men den är ganska svårjobbad, vilket Xantian, trots Citroëns rykte inte är, det är en relativt okomplicerad bil, frånsett hydraulfjädringen och där har jag som sagt tillgång till billig eller gratis experthjälp.

Så är det det att jag vill ha en Citroën med gashydraulisk fjädring. Vill ha-faktorn får inte underskattas.
av k_h tor 09 okt 2014, 12:33
Ekonomi och Vill ha är två starka argument som inte alltid går hand i hand men här så drog de åt samma håll. Franska bilar är väldigt trevliga att köra och åka men mekandet lämnar jag åt andra oavsett ursprungsland. Väldigt roligt att läsa din blogg trots min väl centrerade mekanikertumme, men nå'n gång i livet kanske man får tid att försöka flytta ut den!
av Uvskogen tor 09 okt 2014, 12:41
Verkar mer och mer som ett kap det där! :mrgreen:
av totte tor 09 okt 2014, 18:26
k_h: Tackar! Jag har lämnat mekandet åt andra nu sen 1998. Innan dess, när jag mest körde gamla SAAB 99/900 så gjorde jag det mesta själv. Sen skaffade jag nyare bilar, samtidigt som ekonomin förbättrades avsevärt, så sen fick andra göra det. Men nu är ekonomin lite mer i fokus sen jag blev pensionär, inte fattig precis, men man blir lite mer noga med att hålla i pengarna. Dessutom är jag nu sugen på att skruva lite mer själv, så det går också hand i hand. Vill för övrigt till att välja sina "vill-ha-objekt" när ekonomin inte är obegränsad.

Uvskogen: Tror nog det jag också :grin:
av Tosca tor 09 okt 2014, 21:30
k_h skrev:Väldigt roligt att läsa din blogg trots min väl centrerade mekanikertumme, men nå'n gång i livet kanske man får tid att försöka flytta ut den!

Flytta den inte för långt, den kan ju hamna utanför lillfingret om det vill sig illa...
av k_h fre 10 okt 2014, 07:30
:lol:
av Kse lör 11 okt 2014, 11:14
Mycket bil för pengarna som sagt.
Noterade reglaget för gasfjädringen, hade glömt bort att man kan höja fjädringenpå Xantian.
Ett läge där bilen höjs några cm när man kör på sämre vägar eller typ 15 cm nysnö, och ett läge där bilen höjs max och endast är för krypkörning då fjädringen blir helt stum.
Fick erfara det då ja kom ut från en traktorväg och drog på efter grusvägen, låg väl in en 80 blås över ett krön då bilen lättar i framändan. Det är ju inte för inte som rallybilarna med stenhård fjädring lättar över krönen. :)
av totte lör 11 okt 2014, 12:43
Jo, det där är ju vad alla hydraulcittraentusiaster brukar framhålla, när andra sitter fast i snön så drar man bara lite i höjdrodret och åker upp en bit och fortsätter över. Hade en hel del nytta av det när jag jobbade som skogsförman på 70-talet och körde Citroën GS, bara att dra i spaken en bit när man skulle in på dåliga skogsvägar. Men stötigt blev det, den hade inget mellanläge utan det var antingen normalt körläge eller full hiss.
av Kse lör 11 okt 2014, 14:21
Ta lite bilder och visa de olika höjdlägena, inklusive "Lowrider" läget.
av totte lör 11 okt 2014, 19:10
Kommer såna bilder framöver. Har parkerat den framför garaget för reparationer och service som skall göras. Byte av kamrem, olje o filterbyte kommer först. Så är det ett par stag till bakre krängningshämmaren som glappar och låter, Olle kallar dom för "smatterpinnarna". Skall kolla över om det är nåt mer som behövs och sen ringa och beställa delar från Autofrance i Helsingborg, specialist på delar till franska bilar.
av Hugin lör 11 okt 2014, 19:21
Väcker trevliga Cittraminnen ... - Körde en BX 19 D en tid:

En kollega, som hade en likadan (bensinversion), hyllade sin Cittra därför att han kunde, om vägen var ojämn, "fälla in hjulen ... "!

Trots charmen råkade man ut för flera intressanta händelser, som aldrig inträffar i en "vanlig" bil;

... som då jag i garaget hörde ett tydligt "mjauuuu", utan att först lyckas lokalisera katten. Letade runt utan resultat, tills jag undersökte markplanet, under bilarna. - Där, under Cittran låg en katt, som uppenbarligen smugit in under den varma motorn och lagt sig tillrätta (med såväl fram- som bakben framåt). Katten kände uppenbarligen inte till den gashydrauliska fjädringen, som tillsammans med dåligt trycksatta klockor innebar att bilen så sakteliga sjönk, medan katten njöt av värmen.- Katten hade blivit fånge under bilen i sin valda position, oskadad men fastlåst!

Jaha, fram med domkraften för att lyfta bilen, så att katten kommer loss. - Konstaterade att fransoserna konstruerat det hela med tanke på att domkraften skall anbringas med bilen i normalläge! Bilen var alltså för låg för att anbringa domkraften - tvingas tillgripa plan B:

Insittning, start av motor (så att hydraulpumpen börjar arbetet med att höja bilen), koll i backspegeln: en katt som drar i 250 km/h ut från sitt låsta läge.... .

Tror inte att den uppskattar fransk ingenjörskonst ...
av Hugin lör 11 okt 2014, 19:49
Föregående inlägg väcker flera Cittrainsidenter till liv:

... som då jag på väg hem från jobbet kände att fjädringen blev alltmer stum. - Läckage i hydraulsystemet ... efterhand ingen fjädring och lowriderläge! Ok bara att anpassa farten, vilket var tur, då jag vid nästa stoppskylt förstod att samma (utläckta) hydraulolja också betjänade bromsarna. Igen - plan B: handbromsen!

Linkade hem, hyrde ett biltransportsläp för transport till verkstad. Letade upp lämpligt lutande terräng för att kunna lasta ("puckel" på inkörningsdelen av släpet krävde viss frigångshöjd, som inte fanns ... ) och körde upp på släpet.

Frid och fröjd, bara att kliva ut och transportera till verksta´n!

Nja, nu var ju släpet konstruerat för en "normal" bil. I det här fallet tog sidostag på släpet emot på ett sådant sätt att det inte gick att öppna bildörren tillräckligt för att komma ur bilen ... .

Plan B igen (måste alltid finnas om man kör Citroen): tryck på "fönsterhiss förarsida ner" och åla galant ut ur bilen.

Väl framme på verkstadsplan, samma men omvänt dito galanta ålning in i bilen, för avlastning och återupphissning av sidorutan.

Lycka till, Totte, med ett nytt spännande bilägande!
av totte lör 11 okt 2014, 20:05
Haha, jo det finns många såna historier, det här var ett par riktigt goda.

Finns en viktig och allvarlig sida av det, kryp aldrig någonsin under en hydraulcittra som står på hjulen. Inträffar nåt som gör att den sjunker så ligger man (bokstavligen) väldigt illa till.

När jag hade GS i början av 80-talet så hade hustrun varit iväg neråt Ö-vik och körde hem fram på kvällen. Nånstans vid Hörnefors började det lysa en varningslampa. Hon körde in på en mack och frågade och där sa dom att det nog bara var laddningen, du tar dig säkert hem till Umeå, det var tre mil.

Vad det var var förstås hydraultrycket som var för lågt. Hon klagade på att den hade varit väldigt skumpig, men tydligen var det tryck i ackumulatorn kvar så bromsarna tog i varje fall något. Visade sig sen att det hade gått av ett rör till bakvagnen.
av Kse lör 11 okt 2014, 20:42
Hade ett intressant fel som uppstod en gång, displayen till utetempen visade bara två streck istället för siffror.
Felet hade sin enkla förklaring och gick till sig, skulle din tempmätare vissa så nån morgon när du ska iväg så kanske det är lika bra att stanna hemma i alla fall..
Tempmätaren klarar nämligen ”bara” av att visa temperaturen ner till -45 grader, sen blir där som sagt två streck.
Körde min Xantia i -48 som kallast, jo det är alldeles sant.
Hade fört morsan till jobbet 15 km bort på morgonen och skulle hämta henne på eftermiddan, temperaturen hade som sagt sjunkit rejält under dagen men morsan var ju tvungen att komma hem så det var bara att åka iväg.
Fö. den kallaste väderlek jag upplevt och således även det kallaste jag kört bil i, farsan stod stanby där hemma med en bil till ifall min skulle strejka.
Xantian gick dock utan minsta problem både till och från morsans jobb, sen fick den stå en vecka till temperaturen blev mer normal.
Noterade att det var en ljusgrön fläck runt bilen och anade hydraulläckage, dom smala returledningarna till fjäderbenen hade helt enkelt gått av i kylan.
Hörde fö. om två bilar med vanlig dämpning där fjädrarna gått av i så dom klarade sig inte heller felfritt i kylan.
av totte lör 11 okt 2014, 21:01
Minus 48, nä det är nog ingen risk att jag drabbas av att termometern inte räcker till på den här breddgraden. Och skulle det ske så stannar jag hemma det lovar jag.

Tror man stannar inne och kramar kaminen i sån kyla, det är rent av lite vådligt att gå ut. Men det låter ju betrygande att Xantian höll ihop (nästan), tor den skall klara Skånevintern rätt hyfsat då.
av Kse lör 11 okt 2014, 21:11
När vi ändå är inne på Citroen historier så måste vi väl ta det där med att köra på tre hjul, har själv inte råkat ut för det men hört om dom som förvånat upptäckt att dom har punktering när dom stannar bilen.
Tar man bort ett hjul så år det utmärkt att köra vidare, går tydligen att hålla ganska bra fart också även om det inte är att rekommendera.




Gör om det där i en Volvo om ni kan. 