I den där prisklassen spelar det nog ingen större roll vad man köper.
Jag köpte en 4 hk där för några år sedan, den startade inte. Vid närmare titt hade kompressor och lite tillbehör packats tillsammans i en stor kartong, när en slangvinda slängdes i så träffade den precis några elkablar vid brytaren så dessa rycktes ur. Efter att kablarna skruvats tillbaka så gick kompressorn.
Uppe i tryck så pyste det luft dels ur kondensavtappningen och dels invertes i en manometerklocka. Jag kontaktade DUAB och skulle få ny kondenskran och manometer skickad. Inget hände och jag fick åter igen kontakta DUAB minst en gång innan grejerna kom.
Vid första tillfälle kompressorn användes på riktigt så small det till och jag höll på att skita ner mig, då släppte den slangen till vänster från någon slags mässingsventil till tryckkontakten. Min slang är vit, på bifogad bild svart, kanske bytt till bättre sort.
Efter detta så har det hänt flera gånger att denna slang släpper trots att man dragit den hårt, dock så är man ju beredd numera och ser till att nypa igen rektum i förväg när kompressorn är igång.......utifall slangen släpper.
Var lite nervöst när jag lackade bilen, då vill man inte avbryta för att skruva slang, men då satt den faktiskt kvar.
Som det är nu så låter jag aldrig kompressorn stå med brytaren aktiverad utan uppsikt, släpper den slangen och man inte är i garaget så går väl kompressorn tills den skär? Tryck pyser ju hela tiden ut när slangen lossnat.
Bror köpte samtidigt en mindre 3 hk, den funkade inte heller till belåtenhet, den gick som trögt, knappt orkade igång och verkade kunna skära när som helst. DUAB tog tillbaka den och bytte något på kompressorn, väl tillbaka så hade sen väl stjälpt under transport så någon kylfläns var avslagen. Alltid är det något.....