Blev en stunds städnöje i kväll också, fick någorlunda rent runt kompressorn. Har t o m hjälpligt putsat av insidan av fönstret. Det lilla bordet som stod inskjutet på sned är nu utflyttat. Har planer på att byta kompressor framöver, får lagom plats en 100 L tank utan att ta bort slipstenen från sin plats. Börjar bli less på den här lilla smattran med sin lilla 16 L tank. Startar och knattrar på bara man tar i ett blåsmunstycke. Finns ju redan trefasuttag på 16 A så en 5.5-hästare vore lagom.



Skall se till helgen tror jag om jag kan rensa upp sista hörnet till höger om porten sett inifrån.

8 kommentarer | Läst 3877 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Blivande snickare tis 28 feb 2012, 03:22
Du ska se den där sköna känslan när allt är städat och klart, gå in ta en calvados komma ut och beundra ditt arbete :D
av Kse tis 28 feb 2012, 08:03
Har samma problem i mitt garage. När vi köpte huset kollade jag in en lagom stor kompressor som fick plats under bänken. Men så fick jag en kompressor i inflyttningspresent av svågern och det var ju bara att tacka och ta emot. Det är en bra oljefri kompressor men har bara två små tankar på tot kanske 15 liter.
Funderar dock på att ansluta en xtra tank då jag har en liggandes från nån skrotad Kockum som är på ca 30 liter, borde ju funka för dig också.
av totte tis 28 feb 2012, 11:30
Jag behöver i vilket fall en kompressor med lite mer pulver, annars har jag ett par 25 L pumptankar som skulle funkat bra som extra magasin. Den ena hade jag som kompressortank länge på min förra som var hembyggd av en gammal gräsklipparmotor.

Är inne på en från DUAB: http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=260
av Slurfi tis 28 feb 2012, 11:53
Bara köp
av totte tis 28 feb 2012, 12:09
Tack Slurfi, lite understöd är alltid bra.
av Mikael tis 28 feb 2012, 18:31
Det ser ju ut och vara en kompressor som tål att användas, jag köpte min pinnsvets på DUAB-huset och det har inte varit några problem.
av D Brown tis 28 feb 2012, 19:30
I den där prisklassen spelar det nog ingen större roll vad man köper.
Jag köpte en 4 hk där för några år sedan, den startade inte. Vid närmare titt hade kompressor och lite tillbehör packats tillsammans i en stor kartong, när en slangvinda slängdes i så träffade den precis några elkablar vid brytaren så dessa rycktes ur. Efter att kablarna skruvats tillbaka så gick kompressorn.

Uppe i tryck så pyste det luft dels ur kondensavtappningen och dels invertes i en manometerklocka. Jag kontaktade DUAB och skulle få ny kondenskran och manometer skickad. Inget hände och jag fick åter igen kontakta DUAB minst en gång innan grejerna kom.

Vid första tillfälle kompressorn användes på riktigt så small det till och jag höll på att skita ner mig, då släppte den slangen till vänster från någon slags mässingsventil till tryckkontakten. Min slang är vit, på bifogad bild svart, kanske bytt till bättre sort.
Efter detta så har det hänt flera gånger att denna slang släpper trots att man dragit den hårt, dock så är man ju beredd numera och ser till att nypa igen rektum i förväg när kompressorn är igång.......utifall slangen släpper.
Var lite nervöst när jag lackade bilen, då vill man inte avbryta för att skruva slang, men då satt den faktiskt kvar.
Som det är nu så låter jag aldrig kompressorn stå med brytaren aktiverad utan uppsikt, släpper den slangen och man inte är i garaget så går väl kompressorn tills den skär? Tryck pyser ju hela tiden ut när slangen lossnat.

Bror köpte samtidigt en mindre 3 hk, den funkade inte heller till belåtenhet, den gick som trögt, knappt orkade igång och verkade kunna skära när som helst. DUAB tog tillbaka den och bytte något på kompressorn, väl tillbaka så hade sen väl stjälpt under transport så någon kylfläns var avslagen. Alltid är det något.....
av totte tis 28 feb 2012, 23:09
Jaja, må hoppas att det var et måndagsexemplar. kompressorblocket på den här är i alla fall ett av de mest sålda sitter på de flesta kompressorer för konsumentbruk. Slanganslutningen på tryckströmbrytaren är lite känslig, har haft en del problem med den på min förra.

Stänga av kompressorn när man inte är där bör man göra, släpper nåt så går den som sagt tills den skär, eller slår eld i värsta fall.