Motorhuv är en bra sak att ha. En sådan saknades tyvärr till min Emilia. Hon har ju varit krockad en gång, uppenbarligen i främre högra hörnet, eftersom chassit var ihoptryckt i högersidan. Och troligen av den anledningen så saknades höger framskärm och motorhuv samt en del andra detaljer i fronten.

Motorhuvar till den äldre generationen, fram till -60, är inte så enkla att få tag på, till de senare årsmodellerna finns det t o m nytillverkade, ser ut så här:
Bild


Men min skall se ut på detta sätt:
Bild


Och se på tusan, efter at ha annonserat på Cittraforumet så dök det upp en, förvisso lite skamfilad men klart reparerbar huv. Finns nere i Västergötland och ligger i tryggt förvar tills jag passerar längre fram och kan ta hand om den mot en rimlig ersättning.

Sämst i bakkanten, men lite svetsning, slipning och lappning här och där så blir det nog bra.

11 kommentarer | Läst 3252 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Tosca mån 14 apr 2014, 11:05
Det artar sig.
av Blivande snickare mån 14 apr 2014, 13:38
Kul när man får napp! :)
av Slurfi mån 14 apr 2014, 16:39
un beau capot mon bon seigneur
av totte mån 14 apr 2014, 17:04
Oui mon frère!
av Hugin mån 14 apr 2014, 18:40
... det är väl synd att dölja en så snygg motordesign genom att lägga en huv över!?

Dessutom försämrar det kylningen.
av Blivande snickare mån 14 apr 2014, 20:30
Men med denna utsökta huvdesign är dom förlåtna! B-)
av totte mån 14 apr 2014, 20:36
Utan huv blir det en hotrod. Undrar om det går att göra burnouts med 18 hk?
av Blivande snickare mån 14 apr 2014, 21:00
av Hugin tis 15 apr 2014, 22:12
Huven (i bild) ser ut att medföra många timmars arbete ... (många, många). - Blir kanske lite segt att vänta på uppdateringar om fortskridandet ... ?
av Tosca tis 15 apr 2014, 22:39
Inga problem, totte tar en ny bild varje kväll, och istället för att "finna fem fel" får vi försöka komma på vad som hänt under dagen.
av totte tis 15 apr 2014, 22:57
Först skall ni vänta tills jag har fått hem den, finns nu i Töreboda, skall hämta den nästa gång jag varit ner i södern. Alternativt om det blir flyttning inom ett par månader så tar jag aldrig upp den hit. Vi får se hur det blir med det. Men jobb är det med den men då hinner du ju med Hugin.