Emilia - kablar vidare
av totte fre 12 feb 2016, 02:30
Ikväll blev det en del kabelskor på härvan, de som skall anslutas till ljusomkopplare, amperemätare och tändningslås.
Jag gör det som i originalet, svarta kablar och färgmärkta anslutningar, med hjälp av färgad krympslang. En komplettering är att, när flera kablar har samma färg, så har jag märkt med nummer på en vit krympslang. Kabelskorna är oisolerade sådana, som jag först pressat och sen dessutom lagt en lödning i varje. Flertalet kablar är 4 mm2, en del som matar mindre förbrukare är 1,5 mm2. Matningen från batteri till amperemätaren tog jag till 6 mm2, den gröna däruppe i bilden.
Resten av kabelskor och kontakter får vila tills den sitter i bilen, eller i varje fall kan provas in där. Innan det görs behöver jag få hem en del grejor som skall beställas från Tyskland.
Med det gjort tog jag mig för att dra ny kabel till sidoblinkerna, som alltså sitter högt upp på sidan bakom bakdörren. De gamla kablarna är två, eftersom det funnits ett mycket fransk parkeringsljus, en liten lampa i vardera blinkern som kan tändas på ena eller andra sidan med en vippbrytare. Den finessen har jag bestämt att avskaffa. Kabeln kommer alltså in där framme vid den röda pilen i bilden, skall igenom plåtkanalen i en båge över dörrarna och ut vid pilen därbak.
Jag skarvade på en ny kabel på den ena gamla i bakänden och lödde skarven. Så drog jag, först på vänstersidan och det gick utan minsta komplikation. Så skulle det upprepas på höger sida. Nä. De gamla kablarna sitter fast nånstans därinne. Totalt, orubbligt. Dom gick av istället. Lösningen blev att mata i en 1 mm ståltråd, som outgrundligt nog flöt igenom utan minsta problem i första försöket. Sen kunde jag dra igenom kabeln helt smärtfritt.
Av kabeldragning återstår den långa matningen till bak- och bromsljus. Vill minnas att den låg under golvet på vänstersidan av ramen. Där lägger jag i två extra trådar, utifall jag installerar blinker därbak.
Jag gör det som i originalet, svarta kablar och färgmärkta anslutningar, med hjälp av färgad krympslang. En komplettering är att, när flera kablar har samma färg, så har jag märkt med nummer på en vit krympslang. Kabelskorna är oisolerade sådana, som jag först pressat och sen dessutom lagt en lödning i varje. Flertalet kablar är 4 mm2, en del som matar mindre förbrukare är 1,5 mm2. Matningen från batteri till amperemätaren tog jag till 6 mm2, den gröna däruppe i bilden.
Resten av kabelskor och kontakter får vila tills den sitter i bilen, eller i varje fall kan provas in där. Innan det görs behöver jag få hem en del grejor som skall beställas från Tyskland.
Med det gjort tog jag mig för att dra ny kabel till sidoblinkerna, som alltså sitter högt upp på sidan bakom bakdörren. De gamla kablarna är två, eftersom det funnits ett mycket fransk parkeringsljus, en liten lampa i vardera blinkern som kan tändas på ena eller andra sidan med en vippbrytare. Den finessen har jag bestämt att avskaffa. Kabeln kommer alltså in där framme vid den röda pilen i bilden, skall igenom plåtkanalen i en båge över dörrarna och ut vid pilen därbak.
Jag skarvade på en ny kabel på den ena gamla i bakänden och lödde skarven. Så drog jag, först på vänstersidan och det gick utan minsta komplikation. Så skulle det upprepas på höger sida. Nä. De gamla kablarna sitter fast nånstans därinne. Totalt, orubbligt. Dom gick av istället. Lösningen blev att mata i en 1 mm ståltråd, som outgrundligt nog flöt igenom utan minsta problem i första försöket. Sen kunde jag dra igenom kabeln helt smärtfritt.
Av kabeldragning återstår den långa matningen till bak- och bromsljus. Vill minnas att den låg under golvet på vänstersidan av ramen. Där lägger jag i två extra trådar, utifall jag installerar blinker därbak.
5 kommentarer | Läst 1702 ggr