Ikväll blev det en del kabelskor på härvan, de som skall anslutas till ljusomkopplare, amperemätare och tändningslås.


Jag gör det som i originalet, svarta kablar och färgmärkta anslutningar, med hjälp av färgad krympslang. En komplettering är att, när flera kablar har samma färg, så har jag märkt med nummer på en vit krympslang. Kabelskorna är oisolerade sådana, som jag först pressat och sen dessutom lagt en lödning i varje. Flertalet kablar är 4 mm2, en del som matar mindre förbrukare är 1,5 mm2. Matningen från batteri till amperemätaren tog jag till 6 mm2, den gröna däruppe i bilden.

Resten av kabelskor och kontakter får vila tills den sitter i bilen, eller i varje fall kan provas in där. Innan det görs behöver jag få hem en del grejor som skall beställas från Tyskland.

Med det gjort tog jag mig för att dra ny kabel till sidoblinkerna, som alltså sitter högt upp på sidan bakom bakdörren. De gamla kablarna är två, eftersom det funnits ett mycket fransk parkeringsljus, en liten lampa i vardera blinkern som kan tändas på ena eller andra sidan med en vippbrytare. Den finessen har jag bestämt att avskaffa. Kabeln kommer alltså in där framme vid den röda pilen i bilden, skall igenom plåtkanalen i en båge över dörrarna och ut vid pilen därbak.



Jag skarvade på en ny kabel på den ena gamla i bakänden och lödde skarven. Så drog jag, först på vänstersidan och det gick utan minsta komplikation. Så skulle det upprepas på höger sida. Nä. De gamla kablarna sitter fast nånstans därinne. Totalt, orubbligt. Dom gick av istället. Lösningen blev att mata i en 1 mm ståltråd, som outgrundligt nog flöt igenom utan minsta problem i första försöket. Sen kunde jag dra igenom kabeln helt smärtfritt.

Av kabeldragning återstår den långa matningen till bak- och bromsljus. Vill minnas att den låg under golvet på vänstersidan av ramen. Där lägger jag i två extra trådar, utifall jag installerar blinker därbak.

5 kommentarer | Läst 1702 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Uvskogen fre 12 feb 2016, 07:53
Spännade med elen i franska bilar.
av Erre fre 12 feb 2016, 13:10
Kul att göra ny kabelstam! Då vet du att allt däri är nytt och riktigt. Värt en hel del på äldre bilar.
av totte fre 12 feb 2016, 19:27
Spännade med elen i franska bilar.


Ja, och det var än mer spännande förr. Inga säkringar. :shock: :lol:

Kul att göra ny kabelstam! Då vet du att allt däri är nytt och riktigt. Värt en hel del på äldre bilar.


Jo just, man kan med viss säkerhet utgå från att det inte är kabelfel om det är nåt som inte funkar. De gamla kablarna ser jättefina ut, men viker man dom spricker isoleringen. Det är som gamla kuloledningar, funkar oklanderligt så länge man inte rör nåt. Gör man det så är det kört, bara att byta hela rasket.
av Slurfi sön 14 feb 2016, 10:14
Grova kablar jmfr moderna bilar.
av totte sön 14 feb 2016, 14:11
Behövs area när det är 6 volt.