Emilia, en 2CV
av totte lör 02 jun 2012, 20:24
Emilia har anlänt! Ja, så är hon döpt av någon som haft henne en gång i tiden, det står på sidorna att hon heter det. Tycker att det känns som ett bra namn, det behåller jag nog.
Emilia anlände till min gårdsplan vid tvåtiden denna lördagseftermiddag och har nu intagit den plats hon skall ockupera för ett bra tag framöver, nämligen garaget.
Som ni ser på bilderna så saknas det en del. En framskärm och två bakskärmar finns, ligger inuti, så huv och en framskärm saknas. Främre bromstrummor finns inte heller och jag noterade också att motorn saknar fläkt. Av säten finns endast en rörram. Nå det är en hel del som kommer att behöva skaffas och en hel del att åtgärda. Motorn är en 425 cc tolvhästare, alltså rena krutpaketet, jämfört med niohästarn som sitter i traktorn.
Siktet är inställt på att renovera upp till hyggligt bruksskick, någorlunda original i utseende och skick, lackering i originalfärg som bör ha varit Gris Clair. Enligt chassinumret så är bilen byggd i Frankrike och den ljusgråa färden var den enda färgen som fanns på franskbyggda 2CV det året, vad jag har kunnat finna.
Det här är alltså ett projekt som kommer att ta sin tid, det blir förstås en och annan uppdatering här i bloggen.
Allra först är väl att gå igenom och göra en första behovsinventering, både vad gäller delar och åtgärder. Motorn skall förstås plockas ur och gås igenom och renoveras efter behov och karossen skall lyftas av så att det går att undersöka ordentligt i vilket skick ramen är.
Nu lär det inte hinna bli så mycket gjort närmaste tiden, om en och en halv vecka bär det iväg till Gränna och Citroenklubbens sommarfest och sen skall jag tillbringa nån vecka i södra Sverige, sen har jag mera semester i juli och en del annat att göra då. Inte för jag kommer att kunna hålla mig borta från garaget, men det blir väl först till hösten som det drar igång på allvar.
Emilia anlände till min gårdsplan vid tvåtiden denna lördagseftermiddag och har nu intagit den plats hon skall ockupera för ett bra tag framöver, nämligen garaget.
Som ni ser på bilderna så saknas det en del. En framskärm och två bakskärmar finns, ligger inuti, så huv och en framskärm saknas. Främre bromstrummor finns inte heller och jag noterade också att motorn saknar fläkt. Av säten finns endast en rörram. Nå det är en hel del som kommer att behöva skaffas och en hel del att åtgärda. Motorn är en 425 cc tolvhästare, alltså rena krutpaketet, jämfört med niohästarn som sitter i traktorn.
Siktet är inställt på att renovera upp till hyggligt bruksskick, någorlunda original i utseende och skick, lackering i originalfärg som bör ha varit Gris Clair. Enligt chassinumret så är bilen byggd i Frankrike och den ljusgråa färden var den enda färgen som fanns på franskbyggda 2CV det året, vad jag har kunnat finna.
Det här är alltså ett projekt som kommer att ta sin tid, det blir förstås en och annan uppdatering här i bloggen.
Allra först är väl att gå igenom och göra en första behovsinventering, både vad gäller delar och åtgärder. Motorn skall förstås plockas ur och gås igenom och renoveras efter behov och karossen skall lyftas av så att det går att undersöka ordentligt i vilket skick ramen är.
Nu lär det inte hinna bli så mycket gjort närmaste tiden, om en och en halv vecka bär det iväg till Gränna och Citroenklubbens sommarfest och sen skall jag tillbringa nån vecka i södra Sverige, sen har jag mera semester i juli och en del annat att göra då. Inte för jag kommer att kunna hålla mig borta från garaget, men det blir väl först till hösten som det drar igång på allvar.
17 kommentarer | Läst 13223 ggr