Briggs & Stratton 2
av totte mån 26 mar 2012, 11:48
Efter att ha fått ihop vevhuset så kom tändningen. Jag putsade upp brytarna ordentligt, monterade och ställde in avståndet. Lite speciell typ, den ena brytarkontakten sitter direkt på kondensatorn.
Så på med kåpan och lite motorsilikon runt kablarna:
Sen svänghjulet och startkopplingen som också är mutter för svänghjulet. Dras med runt 90 Nm.
Andra axeländan med remskivan. Axeln var rätt ful så jag putsade upp den och hålet i skivan ordentligt och la på kopparpasta.
Förgasaren fick ny flottörventil, har misstänkt att den gamla läckt en liten aning. Ful var den också i spetsen så det var nog vettigt. Förgasaren och regulatorplattan monterade:
Det kan väl knappast se som en lyx att byta den här bensinslangen:
Slutligen hann jag få dit motorn på moderfarkosten igen. Notera hur nästan allt sitter fast med topplocksbultarna, typiskt Briggs. Så slutdragningen av topplocket kan inte göras förrän nästan allt är på plats.
Hann inte med att provstarta igår kväll. Skall göra lite service på maskinen i övrigt innan jag tar ut den, smörja, justera och kolla.
Så på med kåpan och lite motorsilikon runt kablarna:
Sen svänghjulet och startkopplingen som också är mutter för svänghjulet. Dras med runt 90 Nm.
Andra axeländan med remskivan. Axeln var rätt ful så jag putsade upp den och hålet i skivan ordentligt och la på kopparpasta.
Förgasaren fick ny flottörventil, har misstänkt att den gamla läckt en liten aning. Ful var den också i spetsen så det var nog vettigt. Förgasaren och regulatorplattan monterade:
Det kan väl knappast se som en lyx att byta den här bensinslangen:
Slutligen hann jag få dit motorn på moderfarkosten igen. Notera hur nästan allt sitter fast med topplocksbultarna, typiskt Briggs. Så slutdragningen av topplocket kan inte göras förrän nästan allt är på plats.
Hann inte med att provstarta igår kväll. Skall göra lite service på maskinen i övrigt innan jag tar ut den, smörja, justera och kolla.
4 kommentarer | Läst 7131 ggr