Efter att ha fått ihop vevhuset så kom tändningen. Jag putsade upp brytarna ordentligt, monterade och ställde in avståndet. Lite speciell typ, den ena brytarkontakten sitter direkt på kondensatorn.


Så på med kåpan och lite motorsilikon runt kablarna:


Sen svänghjulet och startkopplingen som också är mutter för svänghjulet. Dras med runt 90 Nm.


Andra axeländan med remskivan. Axeln var rätt ful så jag putsade upp den och hålet i skivan ordentligt och la på kopparpasta.


Förgasaren fick ny flottörventil, har misstänkt att den gamla läckt en liten aning. Ful var den också i spetsen så det var nog vettigt. Förgasaren och regulatorplattan monterade:


Det kan väl knappast se som en lyx att byta den här bensinslangen:


Slutligen hann jag få dit motorn på moderfarkosten igen. Notera hur nästan allt sitter fast med topplocksbultarna, typiskt Briggs. Så slutdragningen av topplocket kan inte göras förrän nästan allt är på plats.


Hann inte med att provstarta igår kväll. Skall göra lite service på maskinen i övrigt innan jag tar ut den, smörja, justera och kolla.

4 kommentarer | Läst 7131 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Slurfi mån 26 mar 2012, 14:08
Ja det såg ju geschwint ut.
av Blivande snickare mån 26 mar 2012, 18:41
Äsch, den där bränsleslangen håller nog 20 år till! :wink:
av Kse mån 26 mar 2012, 21:04
Oj vad du fixar med dina motorer.
Har en stendöd Gilson jordfräs som säkert skulle återuppstå av din handpåläggning. :wink: :idea:
av totte tis 27 mar 2012, 00:04
Var inte så säker på det, läs nästa inlägg.