För ett tag sen så rasade ju en del ihop i den gamla Xantian, beslut togs att den får pensionera sig nu. Har kört med en lånad bil ett par veckor och spanat in bilar på blocket. Har ju sett en och annan men det var inte förrän nu i veckan, när hälsan äntligen känns på rätt väg, som jag fick ändan ur vagnen. Det jag spanat efter är Citroën C5, i prisläge från 10 - 15'.

Idag åkte jag och gode vännen Olle till Växjö, där det fanns två objekt. Två snabba besök på två bilfirmor reducerade det till en duglig. Den ena firman visade sig vara ett riktigt sunkigt ställe, bilen hade påkörningsskador i framflygeln, stod där den stått sen annonsen las in i mitten av oktober, nedsjunken övertäckt av löv och med dött batteri. Nej tack!

Det andra stället däremot visade upp en rätt välskött firma och bil. Det man kan koll verkar OK, priset gick att få ner ett par tusen, så det blev affär.



Märke: Citroën
Biltyp: Kombi
Modell: C5 2,0 SX KBI
Färg: Silver
I trafik: 2003-09-19
Drivhjul: Tvåhjulsdriven
Hästkrafter: 136 Hk
CO2-utsläpp: 200 g/km


Bilder från Blocket:






15 kommentarer | Läst 5247 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Uvskogen ons 30 nov 2016, 19:26
Den ser riktigt fin ut, och rejält stor! Massor med lastutrymme i den där. Har även de där sån där fjädring som man höja och sänka med en knapp?
av sundelius ons 30 nov 2016, 19:35
Grattis till nytt åk
av totte ons 30 nov 2016, 20:39
Jomen, det är gashydraulisk fjädring, sista modellen som hade det. Och som sagt gott om plats.
av ananders ons 30 nov 2016, 20:56
Hoppas du blir nöjd med köpet.
av Erre ons 30 nov 2016, 22:09
En sån har man både ägt och skruvat med. :mrgreen:
Eller ja, frun har ägt. Gissa vem som har skruvat. :wink:

Grattis till bilköpet.
Ett bagage som är i världsklass på den storleken på bil.

Hoppas ni får mycket glädje av den och hoppas din kraft i kroppen har kommit för att stanna.
av Slurfi tor 01 dec 2016, 01:08
Alltid skoj med nytt
av Blivande snickare tor 01 dec 2016, 05:45
Den såg riktigt fin ut, hoppas den lever upp till förväntningarna :smile:
av halvproffs tor 01 dec 2016, 07:51
Jag har alltid tänkt så här; Det är modiga, skruvkunniga eller ovetandes människor som köper franska bilar :shock: . Finns det något belägg i min undran? :grin:
av Tosca tor 01 dec 2016, 11:58
Görs det inga gashydrauliska bilar längre?
av totte tor 01 dec 2016, 17:30
Tackar! Jo, som alltid när man köper nåt som gått en hel del mil så får man lita en smula till turen. Men C-femmorna har varit rätt pålitliga, så jag har goda förhoppningar att den skall hänga med några år. Väldigt fint skick på ytan är det, går bra och inga missljud eller annat som verkar skumt.

Halvproffs: De som köper franska bilar är de som har förstånd nog att sätt komforten främst och som är vetandes om att franska bilar oftast har mindre kvalitetsproblem än t ex tyska fakirtestare som köps av ovetandes människor.

Tosca: Nej, tyvärr, C5 var den sista modellen. Efter 2008 fanns C5 med valbart stålfjädring eller hydraulik, men sen nån gång i år är det slut.
av Sunilorblede tor 01 dec 2016, 18:36
Grattis, och ja det är ju tragiskt att gashydrauliken försvunnit. Kör själv en Xantia HDi som närmar sig 50 000 mil, fantastisk bil på skogsvägar (som jag kör rätt mycket på.) Blev dock lite avskräckt C5 när jag skulle hjälpa svågern byta en lampa i sin. Betydligt krångligare än på Xantianl och det blev både en och två tappade lampor ner i ett svåråtkomligt utrymme.
av Slurfi tor 01 dec 2016, 18:44
Fakirtestare, det ska jag minnas när jag behöver reta nån
av totte tor 01 dec 2016, 23:14
Blev dock lite avskräckt C5 när jag skulle hjälpa svågern byta en lampa i sin.

Inget kan avskräcka mig vad gäller lampbyte, sen Renault Megane dCi 2008. Man behövde bryta armen på två ställen. Men visst är Xantian är en otroligt bekväm bil.

Fakirtestare, det ska jag minnas när jag behöver reta nån

Du som jag föredrar komfort, sen har vi tagit oss an problemet på lite olika sätt bara.
av alias fre 02 dec 2016, 00:37
Ett tips Totte; skaffa ledramp om du kör en del under den mörkare delen av dygnet - originallamporna är inte överdrivet tilltagna.

MVH
Alias
av totte lör 03 dec 2016, 18:08
Tack, men det blir inte så mycket mörkerkörning och med den trafiken här är så har man inte stor nytta av extraljus, hinner ofta inte slå på hellyset.