Ja, så har det då från Östergötlands sydligaste nejder anlänt ett intressant bussgods-paket med delar från en av mina Citroën-vänner där. Allt prydligt förpackat i en hink som en gång innehållit Falu rödfärg, riktigt praktiskt emballage.

Många små trevliga eldelar, som jag skall utvärdera behovet av framöver och så en startmotor. Av herr givaren betecknad som opålitlig. Så i går kväll tog jag mig för att dissekera objektet och tror jag har klart för mig var problemet sitter. Och var annars om inte i kontakterna, kolen är i utmärkt skick nämligen, och några lösa kopplingar eller annat suspekt glapp kan jag inte hitta.

Kontaktplattan på solenoiden


Kontaktbultarna


Tydliga spår på kontaktplattan av att det "svetsat", framför allt på vänstra kanten i bilden. Nu är det så bra att det går att vända kontaktplattan så baksidan kommer fram och då blir den så här fin efter att ha putsat av lite oxid:



Bultarnas kontaktytor har jag putsat av lite och sen vrider jag dom ett halvt varv vid återmonteringen. Hyser inga tvivel om att motorn kommer att funka efter detta. Kol och kolhållare, lager och lindningar är i utmärkt skick.



Enda problemet är att den inte passar i fästet. Den som satt där var en Bosch från tidig medeltid. Han som en gång gjort det har satt dit en stålskiva som fäste, originalfästet i växellådshuset är bortslaget. Först och främst är hålet för flänsen 3 mm för litet, och så är det längre mellan bulthålen på den nya. Sen sitter alltihop för långt bak, drevet går inte ens in på halva kuggbredden på svänghjulskransen. Men det blir lite metallslöjd så skall det nog lösa sig också.

Jag har alltså plockat ihop den ikväll, putsat upp alla anslutningar, lagt på lite isolerande gummitejp på anslutningsflätan från lindningarna och allmän sett över det hela samt rengjort och snyggat till lite.

Gjorde en liten putsning av kollektorn igår också, spände upp ankaret i borrmaskinen och körde med 600 slippapper tills den blev blank. Sen en ordentlig avblåsning med tryckluft.

När allt var satt ihop och var dubbelkollat tog jag ut motorn och kopplade startkablar från Opeln, en till gods en till huvudanslutningen. Sen tog jag en liten kabel från plus och duttade mot manöveranslutningen och så surrade den till. Sen provkörde jag den upprepade gånger ett antal sekunder varje gång och den surrar på så hemtrevligt. Återstår förstås att testa att den faktiskt drar som den skall, men jag tvivlar inte på det, allt innamäte är helt oskadat.

Nästa steg blir att slöjda om fästet, blir lite småknepigt men det löser sig. Lite lacknafta och sen stålborstning gjorde underverk med utseendet.



Motorn är av märket Femsa. Har aldrig hört talas om att det suttit original i en 2CV så det är troligen en utbytesdel. I vilket fall verkar den att vara gedigen.

0 kommentarer | Läst 2095 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D