Uppdateringar från veckan som gick

Delplockning pågår:



Sorterar upp allt kategorivis, sätesfjädring, hand- och styrbroms, pedalställ för koppling och broms, rattfäste, gasreglage och generella chassiedetaljer, så långt. Plockar fram skruv, mutter, brickor fjädrar och andra smådelar för varje och så gör jag listor över alla delar. En snabb sammanräkning kom till att det just nu är ca 250 delar inräknade, allt från hela chassiet, ned till småskruv och brickor. Och då har jag inte börjat med plåtdetaljerna och alla fästskruvar för dessa plus att det är en hel del annat smått och gott kvar att räkna in.

Motor med växellåda och tillbehör, utom avgassystemet, räknas som 1 del.

Målandet fortsätter, avgassystemet fick en överhalning med värmetålig färg.



Så har jag hållit på med batterihyllan, den har jag dragit över med stenskottsskydd. Den syntetgummibaserade massan borde stå emot syra ganska bra tror jag.



Så fick tanken sin första strykning med grundfärg.



Och så var det förstås en bunt smådelar, typ upphängning till ljuddämparn, mm. Dom iddes jag inte plåta så dom slipper ni se nu.

Noterade att svetsfogarna i huvens framdel hade börjat rosta, så jag kände mig tvungen att åtgärda trots att det inte är dags för att måla plåtdetaljerna riktigt än. Men nu borstade och blästrade jag fogarna ordentligt och dränkte in rostskyddsgrund först. Sen har jag förseglat och jämnat av till viss del med stenskottsmassa som penslats på.



Slutligen strök jag hela insidan en gång med grå primer.



Häromkvällen tog jag ifatt med att lackera om ratten. Hade med den in till stan i förra veckan och hittade en burk sprayfärg som stämde ganska bra med kulören den hade innan, en aning ljusare möjligen, vilket jag inte tycker är nån nackdel. Efter renborstning och tvättning fick den först ett lager grå grund och sedan ett par lager lack. Sen har jag polerat till den lite med rubbing och slutligen polermedel och lite vax.



En detalj som låg avglömd länge var luftrenaren, kom på det i förrgår. Den var rätt ful och rostig så den fick rostskyddsgrund först och sen en omgång Galva Brite.



En adapterring syns också på anslutningen, passar till den nyinskaffade aluminiumslangen som syns bakom, och den passar i sin tur nästan på förgasaren, en plåtring behövs för att få tätt.

Och här är tanken färdigmålad liksom "torpedplåten", målade i en rätt ljust grå färg.



Senaste projektet är bakhjulsnaven med kedjedrev, här efter första strykningen med svart ovanpå rostskyddsgrund. Nyförzinkad navmutter syns också.



Efter att båda naven är klara så är det framaxel med styrstag och nav kvar att göra. Har inte heller haft isär framhjulsnaven, dags att göra det, tvätta ur gammalt fett och annat jox. En del smådetaljer tillkommer nog efter hand, bl a fästena för handbromswirarna. Dessa kan jag inte göra färdiga förrän jag har drivlinan i chassit igen och kan mäta in hur de skall se ut exakt.

2 kommentarer | Läst 4272 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Uvskogen mån 11 jul 2011, 16:24
Blir fint, är nog bättre kvalitet på din målning än den jag fick på hydraulmotorerna...Nu börjar väntan på den färdiga resultatet att börja kännas lite nära :smile:
av totte tis 12 jul 2011, 00:15
Tja, jag har ju lagt ner en hel del tid på underarbete och rostskyddsprimer och sånt så jag hoppas nog att det skall hålla ett tag. Inte mycket kvar att måla nu av detaljer. Men sen kommer ju lacken på plåten, här måste jag först leta reda på nån som kan sälja färg i rätt kulör och lämplig kvalitet. Och det kommer att bli många timmar grunda, spackla och slipa innan det ens är dags för lacken.

Så har vi ju det spännande momentet att försöka få igång motorn, det skall ske så snart allt utom "skalet" är hopplockat.