Lite mer motorjobb från veckan. Inledde med att sätta dit grenröret och sen efterdra topplocksmuttrarna till 2,5 kpm och sen grenrörsmuttrarna till 2. Så ställde jag ventilerna till sitt kallinställningsvärde, 0,20 för utblås och 0,15 för insug.


Sen har jag pysslat med tändningsdelar. Det visade sig att den brytarsats jag beställt inte passade riktigt, tydligen är det omgjort en smula i senare modeller. Själva bytardelarna är OK, men fästet för fjädern var annorlunda.



Som syns på bilden nere till höger så sitter där en mässingsskena med en vinkel på och en skruv från högersidan i en isolerad genomföring. Den skenan är originalet som satt i motorn. Den som var med i satsen är rak och skruven skall tydligen sitta i undersidan av huset. Så vad gör man, efter att ha kollat att fjäder och allt annat var identiskt så borrade jag niten som håller fjädern i fästskenan och nitade den sen i den gamla fästskenan. Även kondensatorn är annorlunda, originalet har en fästskruv i änden som skall sitta i fästet som också syns på bilden. Den här har som synes en kabel med kabelsko istället.

Nå, det förefaller att fungera helt OK. Kollade sedan och tändpunkten ligger ungefär där den skall, jag ser brytaren börja öppna när inställningshålet i svänghjulet är ungefär där det skall vara. Det var det inte först, jag fick nästan en chock, när tändpunkten låg över ett kvarts varv fel :shock: :shock: . Jag vet att jag dubbelkollade märkena på kamaxeldreven, och en runddragning av motorn visade att ventilerna öppnade och stängde precis som de skall. Nå, det visade sig att centrifugalvikterna var helt felmonterade :oops: , när jag väl fått den anordningen rätt så kunde jag andas ut :D . Vikterna sitter bakom brytarhuset och reglerar förtändningen efter varvtalet.

Avslutade med att skruva dit oljekylare och oljerör till topplocken.


Men sen var det dags för nästa hicka! Jag satte dit remskivan för 12 V-generator för att se hur det skulle te sig. Och det tedde sig såhär:



Inte bra, kollade med en rem och den passerar oljekylaren med nån mm marginal. Så går uppenbarligen inte att ha det. Rören till oljekylaren måste böjas om lätt och fästet borras om också. Vad jag kan bedöma så bör det gå att flytta in kylaren 7 - 8 mm, det bör räcka för att få tillräckligt med luft emellan.

---

Oljekylarproblemet är löst. Borrade om fästet igår. Nu är det 7 - 8 mm luft emellan kylaren och remmen, bör inte vara några problem.



Satte på ventilkåporna, bara lätt dragna och utan packningklister tills vidare.



Så kopplingen. Jag har inte nån centreringsdubb, så jag fixade en. En axel från en skrotad garagedomkraft och lite kopparrör. Inte fullt så exakt som en riktig svarvad dubb, men det brukar inte vara några problem att lirka ihop det även om det diffar en aning. Dessutom har den här motorn inget stödlager i vevaxeländen, så det är än mindre kritiskt.



2 kommentarer | Läst 2794 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Uvskogen sön 20 feb 2011, 18:37
Även om jag inte kan göra det du gör själv, men med dina bilder så ser det ganska enkelt ut att få ihop en motor. Lite anpassningar och så, men ändå. En motor är inte så attans komplicerad trots allt.
av totte sön 20 feb 2011, 21:09
Stämmer rätt bra Uvskogen. En motor är inte så förtvivlat komplicerad, i varje fall inte en lite äldre. Det man behöver är nän form av manual som visar dragningsmoment, var det skall vara packningar, låsbrickor och en massa andra såna detaljer, och i vilken ordning man bör göra saker. När man haft isär och ihop några stycken så känns det inte så dramatiskt längre, det är ändå bara mekanik. Men jag tror inte jag vill ge mig på en modern common-rail diesel.