2CVtrac - motormontering 2
av totte sön 13 feb 2011, 13:30
Monteringen fortsätter. Kvällens session inleddes med att få kolvarna på plats. Med kolvarna värmda till ca 60 grader så går kolvbultarna att skjuta i för hand utan protester.
Sen dags för cylindrar
Hemgjord kolvringskompressor av en plåtremsa, har alltid fungerat tidigare, fungerade perfekt även här. Försiktigt knackande med plasthammare så glider cylindern på ringarna och skjuter av plåtremsan. När de tre ringarna är inne så flyttades kompressorn till den mystiska fjärde ringen.
Med båda krukorna på plats så var det dags för topplock. Nu drabbades jag av en överraskning. Jag har ju ett topplock från min gamla motor, det andra tog jag från reservdelsmotorn jag köpte. Så står det i manualen om att vissa topplock skall ha en topplockspackning av koppar, om det inte skall vara det så skall det finnas ett "S" instämplat på undersidan. Det fanns inga packningar på min motor men mitt originallock har inget "S". Skjutmåttet avslöjade att det lockets urtag för cylindern är ca 1/2 mm djupare än på det S-märkta från den andra motorn.
Hade jag ju inte tänkt på. Eftersom där inte var några packningar, så utgick jag från att det inte skulle vara några. Vad gör man, jo plockar fram en halvmillimeters kopparplåt och skär ut en passande ring, glödgar den och putsar till den och lägger i det topplock där den behövs.
Nå, nu i tur och ordning:
In med fyra styck ventillyftare:
Ny fina packningar på stötstångsrören. Två "S" kan skönjas strax utanför cylinderurtaget:
Stötstängerna på plats i sina rör, justerskruvarna helt lossade.
Så skjuter vi på topplocken, på bilden syns den nytillverkade kopparpackningen.
Packningarna för stötstångsrören lirkas på plats, knacka lite lätt med en plasthammare så locket kommer på så långt att det går att sätta på muttrarna. Sen är det bara att dra växelvis på dessa tre tills lock och cylinder bottnat ordentligt.
Med cylindrar och topplock på plats så börjar det hela likna en motor:
Härnäst skall grenröret på plats, sen skall topplocken färdigdras och ventilerna grundjusteras.
Sen dags för cylindrar
Hemgjord kolvringskompressor av en plåtremsa, har alltid fungerat tidigare, fungerade perfekt även här. Försiktigt knackande med plasthammare så glider cylindern på ringarna och skjuter av plåtremsan. När de tre ringarna är inne så flyttades kompressorn till den mystiska fjärde ringen.
Med båda krukorna på plats så var det dags för topplock. Nu drabbades jag av en överraskning. Jag har ju ett topplock från min gamla motor, det andra tog jag från reservdelsmotorn jag köpte. Så står det i manualen om att vissa topplock skall ha en topplockspackning av koppar, om det inte skall vara det så skall det finnas ett "S" instämplat på undersidan. Det fanns inga packningar på min motor men mitt originallock har inget "S". Skjutmåttet avslöjade att det lockets urtag för cylindern är ca 1/2 mm djupare än på det S-märkta från den andra motorn.
Hade jag ju inte tänkt på. Eftersom där inte var några packningar, så utgick jag från att det inte skulle vara några. Vad gör man, jo plockar fram en halvmillimeters kopparplåt och skär ut en passande ring, glödgar den och putsar till den och lägger i det topplock där den behövs.
Nå, nu i tur och ordning:
In med fyra styck ventillyftare:
Ny fina packningar på stötstångsrören. Två "S" kan skönjas strax utanför cylinderurtaget:
Stötstängerna på plats i sina rör, justerskruvarna helt lossade.
Så skjuter vi på topplocken, på bilden syns den nytillverkade kopparpackningen.
Packningarna för stötstångsrören lirkas på plats, knacka lite lätt med en plasthammare så locket kommer på så långt att det går att sätta på muttrarna. Sen är det bara att dra växelvis på dessa tre tills lock och cylinder bottnat ordentligt.
Med cylindrar och topplock på plats så börjar det hela likna en motor:
Härnäst skall grenröret på plats, sen skall topplocken färdigdras och ventilerna grundjusteras.
12 kommentarer | Läst 4712 ggr