Monteringen fortsätter. Kvällens session inleddes med att få kolvarna på plats. Med kolvarna värmda till ca 60 grader så går kolvbultarna att skjuta i för hand utan protester.



Sen dags för cylindrar



Hemgjord kolvringskompressor av en plåtremsa, har alltid fungerat tidigare, fungerade perfekt även här. Försiktigt knackande med plasthammare så glider cylindern på ringarna och skjuter av plåtremsan. När de tre ringarna är inne så flyttades kompressorn till den mystiska fjärde ringen.



Med båda krukorna på plats så var det dags för topplock. Nu drabbades jag av en överraskning. Jag har ju ett topplock från min gamla motor, det andra tog jag från reservdelsmotorn jag köpte. Så står det i manualen om att vissa topplock skall ha en topplockspackning av koppar, om det inte skall vara det så skall det finnas ett "S" instämplat på undersidan. Det fanns inga packningar på min motor men mitt originallock har inget "S". Skjutmåttet avslöjade att det lockets urtag för cylindern är ca 1/2 mm djupare än på det S-märkta från den andra motorn.

Hade jag ju inte tänkt på. Eftersom där inte var några packningar, så utgick jag från att det inte skulle vara några. Vad gör man, jo plockar fram en halvmillimeters kopparplåt och skär ut en passande ring, glödgar den och putsar till den och lägger i det topplock där den behövs.

Nå, nu i tur och ordning:

In med fyra styck ventillyftare:


Ny fina packningar på stötstångsrören. Två "S" kan skönjas strax utanför cylinderurtaget:


Stötstängerna på plats i sina rör, justerskruvarna helt lossade.


Så skjuter vi på topplocken, på bilden syns den nytillverkade kopparpackningen.
Packningarna för stötstångsrören lirkas på plats, knacka lite lätt med en plasthammare så locket kommer på så långt att det går att sätta på muttrarna. Sen är det bara att dra växelvis på dessa tre tills lock och cylinder bottnat ordentligt.


Med cylindrar och topplock på plats så börjar det hela likna en motor:


Härnäst skall grenröret på plats, sen skall topplocken färdigdras och ventilerna grundjusteras.

12 kommentarer | Läst 4712 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Simba sön 13 feb 2011, 13:53
Riktigt fina och informativa bilder ^:)^
Hur mycket ska locken dras,man har ju hört om vissa motorer,spec. Fiat som ska dras nåt vansinnigt :!:
av totte sön 13 feb 2011, 15:59
Tack Simba! Nej här handlar det om 2,5 kpm 25 Nm ca alltså, så det är mycket måttliga moment. Den här motorn är mer som att meka med en motorcykel än en traditionell bilmotor. Har guskelov aldrig mekat med Fiat, jo en gång har jag nödreparerat en kopplingsvajer på farsans Ritmo. Det var en rysligt dålig bil.
av johan eriksson sön 13 feb 2011, 18:08
Jo, 25Nm är ju inte så mycket har varit van att dra 280Nm +90°+90°. Det sista kvartsvarvet går tungt då det är 2mm stigning.
Ser riktigt fint ut Totte, du får försöka ta den med dig till Målilla 8)
av Anonymous sön 13 feb 2011, 19:54
"Nu om en stund skall vi fara till Umeå och käka på Bistro Lé Garage, ... ."

Dags med en liiten varning: se upp så du inte helt uppslukas av franskifiering - det övergår så småningom i vindrickande varje lunch (kl 14.00 - 16.00) och sedan inköp av tävlingscykel för regelbundna söndagsturer!
av totte sön 13 feb 2011, 20:50
Glöm tävlingscykeln! Men annars så .... :lol: 2CVtrac, Renault Megane, köper vanligast franska viner, har t o m varit i Paris och har just en liten Calvados i glaset. Sist men inte minst, min Husqvarna jordfräs är byggd i Frankrike! Skulle bara kunna lite franska också. Au revoir mon frere!
av totte sön 13 feb 2011, 20:55
johan eriksson skrev:Jo, 25Nm är ju inte så mycket har varit van att dra 280Nm +90°+90°. Det sista kvartsvarvet går tungt då det är 2mm stigning.
Ser riktigt fint ut Totte, du får försöka ta den med dig till Målilla 8)


25 Nm tar man med lillfingret. Jag gillar små motorer och överlåter gärna dom stora gjutjärnsmonstren till andra. 8)

Hmm, det är det där med transporten, om den nu hinner bli klar. Har ingen släpkärra och den är klart för tung att ha på taket. Får väl köra den ner då. :idea: :D
av Anonymous sön 13 feb 2011, 20:59
totte skrev:Glöm tävlingscykeln! Men annars så .... :lol: 2CVtrac, Renault Megane, köper vanligast franska viner, har t o m varit i Paris och har just en liten Calvados i glaset. Sist men inte minst, min Husqvarna jordfräs är byggd i Frankrike! Skulle bara kunna lite franska också. Au revoir mon frere!


Ack, ack, ack jag trodde att han skulle kunna räddas. Förstår nu att Totte är bortom allt hopp. Varför satte vi inte in åtgärder i tid - forummedlemmar?
av totte sön 13 feb 2011, 23:46
What ya say? Me, beyond all hope, bullshit! Nothing that cant't be cured by a nice shot of rye!
av Uvskogen mån 14 feb 2011, 14:44
Man får associationer till en flygplansmotor på sista bilden, vad månde det betyda när ekipaget är "startklart"?
av totte mån 14 feb 2011, 19:21
Vänta bara tills jag börjar slöjda propellern :mrgreen:
av masterchief mån 14 feb 2011, 19:51
Vi har ju alla sett bevis på hur fransmännen har byggt flygplan genom tiderna :mrgreen:
Fast ska någon få rätsida på de franska egenheterna så är det du Totte :-bd
av totte tis 15 feb 2011, 01:05
Jodå jag är van har jobbat med fransk databasprogramvara i 20 år. Den är minst lika egensinnig som bilarna och flygplanen, full av teknisk finess och fiffiga lösningar men så hittar man växelspaken i baksätet eller att det inte går att lägga i backen utan att först fälla ryggstödet eller så.

Fram för franska bilar! :D