Efter att ha stått ute ett par veckor så skulle jag starta den idag för att få in den i garaget för att åtgärda det som inte var bra med infästningen för plogbladet. Så jag knallade ut, drog av presenningen och vred på strömmen och sen startnyckeln. Lite tveksamt runt först, men sen började den tugga på ordentligt och avgav små löftesrika puffar i utblåset. Efter att ha dragit på lite mer gas så puttrade den igång. Så nu står den i garaget och Opeln får stå ute och huttra i stället, några dagar.

Det stora problemet var att fjädern som skall hålla den på plats i det övre fästet var för vek.


Så nu har jag anskaffat nåt lite stadigare. Köpte största modellen av förtöjningsfjäder för båt på Biltema (enda stället i stan som hade). Efter lite svetsning och donande ser det nu ut såhär:



Återstår att svetsa fast främre fäste i tvärjärnet i ramen och sätta tillbaka en av de ursprungliga styrningarna i fjädern för att hålla den rak.

Ett annat jobb är att göra en hållare för att gillra upp några betongplattor därbak på dragkroken, behöver lite mer vikt på hjulen också för bättre driv. Snökedjor skulle jag haft, de jag blivit lovade att få ligger under minst en halv meter snö bakom en lagård och lär inte bli synliga förrän till våren. Kollade billiga biltemakedjor, nä finns inget som kommer i närheten av att passa.

Skall släppa ut en del luft i bakhjulen också, tror där är runt 3 bar, och det syns på spåren att den i stort sett går bara på mitten av slitbanan, provar först att gå ner på 1,8 eller så.

12 kommentarer | Läst 7091 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Kse lör 11 feb 2012, 22:46
Ja du har ju varken hög vikt eller hastighet på ekipaget så du kan nog gå ner än mer i lufttryck.
Annars kan du ju prova med skruvdubb i däcken om du har nog med gummi.
Finns ju i riktigt grova modeller som dessutom går att skruva bort till våren om man nu vill det.
Testade det på min fyrhjuling då mönstret i däcken är så grovt att kedjorna bara la sig däremellan och gjorde ingen nytta. Så klart inte samma sak med dubb men en liten kompromiss iaf.
av totte lör 11 feb 2012, 23:12
Tack för tipset, skall prova lite med trycket, kanske skall börja ner mot kilot, eftersom du säger så. Tror jag passar på dubben så länge, får se först vad det gör med sådär 70 kilo på kroken och lägre tryck.
av Uvskogen lör 11 feb 2012, 23:20
Den där fjädern ser ju rejäl ut, du får ringa annars. Kan du inte prova med vätskefyllda däck bak annars. Står i min traktorhandbok hur man ska blanda vätskan, verkar inte helt omöjligt att göra. Kanske räcker så har du dragkroken fri för nåt lite plogblad eller nåt.
av totte lör 11 feb 2012, 23:43
Jo, tack, tänkte på dina fjädrar och kom till slutsatsen att det blir billigare att köpa en sån här än att skicka en fjäder. Kostade inte många tior.

Nej vill inte böka med vätska i däcken, och till sommaren vill jag knappast ha en massa extravikt på bakhjulen. Så länge jag kör med plogbladet är det nog inget som jag skall ha på kroken i vilket fall. Nu gäller det "quick and dirty"-lösning, bara för att kunna provköra lite bättre.
av johan eriksson sön 12 feb 2012, 00:15
En stadig måltid innan du ska ut och köra kanske?
av totte sön 12 feb 2012, 02:43
Ha! Jag kan anställa dig som förare i stället.
av Slurfi sön 12 feb 2012, 10:27
Nu vill jag ju inte att du ska jobba ihjäl dig Totte, men om du hade ett bakblad för att dra ut
snö från väggar osv då hade du ju fått en bra viktfördelning samtidigt?
av totte sön 12 feb 2012, 13:19
Jodå Slurfi, det är en alldeles riktig tanke. För att fungera bra så behöver jag då en trepunktslyft, något som kanhända kommer med tiden, jag har ju, som bekant, vissa nödvändiga komponenter. Men, och tack för omtanken, jag vill alltså inte jobba ihjäl mig heller, så för tillfället blir det väldigt bra med några betongplattor.
av D Brown sön 12 feb 2012, 16:56
Apropå ingenting så var Vännäs den orten frågesporten på radion ca kl 05:15 handlade om, jag tänkte direkt att Totte skulle nämnas i någon fråga, men det skedde aldrig. :???:
av totte sön 12 feb 2012, 17:12
Man är inte profet i sin egen kommun. 8)
av johan eriksson sön 12 feb 2012, 21:31
totte skrev:Ha! Jag kan anställa dig som förare i stället.


Är det fria resor till och från jobbet? :D
av totte sön 12 feb 2012, 22:07
Visst, du går väl som pallgods förmodar jag! :lol: