:grin: :grin: :grin: :grin: :grin:



Ägnade först en stund åt att ställa in tändningen, fyllde olja i växellådan och motorn och kollade och dubbelkollade alla pluggar, anslutningar och annat. Sen var det dags att rulla ut den och göra första startförsöket. Tände och puffade lite först, fick lira lite med choken (som ännu inte har nån wire) och så plötsligt snurrade den igång. Efter ytterligare några provstarter så måste kameran fram.

Har faktiskt kört den också, backade en meter och körde fram två. Utan säte, golv och skärmar och med opålitligt gasreglage, så är det inte läge för några längre turer, lite mer skruvande och fixande nu innan det blir dags för provkörning på allvar.

Allt förefaller i sin ordning med motorn, inga konstiga missljud eller andra oroväckande tecken på att nåt är allvarligt fel. Generatorn laddar visar amperemätaren som syns på filmen. Sen är den helt ojusterad än, måste läsa på om förgasarjusteringen. Så behöver gaslänkaget fixas till en del, bl a lite kraftigare returfjäder och andra småfixar, men just nu så är det struntsaker. Det viktiga är att den med mig jämnåriga gamla motorn från 1951 lever igen!

14 kommentarer | Läst 17730 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Slurfi ons 24 aug 2011, 22:26
Ja det är otroligt.
av totte tor 25 aug 2011, 00:14
Gammalt järn bör aldrig underskattas.
av Anonymous tor 25 aug 2011, 07:37
Gratulerar! Det har vi sett fram mot under hela byggtiden.
av Uvskogen tor 25 aug 2011, 08:32
awesome! skulle grabbarna på OCC sagt om ljudet på den motorn 8)
av totte tor 25 aug 2011, 10:49
trislc: Tack, så har även jag!

Uvskogen: Jomen, det är ju ungefär vad dom brukar använda, en tvåcylindrig luftkyld motor.
av axwell tor 25 aug 2011, 13:26
Kanon, nu är det "bara" resten kvar, kanske redan till vårbruket?
av totte tor 25 aug 2011, 18:54
Jomen, tänkte väl att den skall bli "klar" i vinter, klar blir den väl kanske aldrig, finns alltid nya påfund att hitta på men i alla fall komplett som fordon och målad och fin.
av johan eriksson tor 25 aug 2011, 20:17
Helt underbart.
av totte fre 26 aug 2011, 01:13
johan eriksson skrev:Helt underbart.


Tack! Du måste väl komma och provköra vid tillfälle :mrgreen:
av stegmaster fre 26 aug 2011, 01:55
Bare och gratulera. :grin:
Denna traktoren blir ju hur snygg som helst, och dessutan snurr på puffran på första forsök.
^:)^
Det har varit mycket interesant och följa 2CVtrac`n väg tilbaka til "livet".
av totte fre 26 aug 2011, 11:59
Tack Stegmaster!
av inkazar ons 31 aug 2011, 14:20
Grymt bra jobbat totte! :D

Hörde ryktas om en intervju om dig (din youtube kanal) finns de en chans att du kan slänga upp en bild på dom? :)
av totte ons 31 aug 2011, 21:18
Tack inkazar! Vet inte egentligen om jag får, artikeln är ju tryckt i Citroën-klubbens tidning och därmed copyright-skyddad, så det känns lite galet att publicera den öppet på nätet.
av inkazar tor 01 sep 2011, 13:45
Aha! ja då kan de ju vara lite känsligt :)