Stillestånd i garaget i veckan som gick, har varit lite upptagen med annat, bl a tjänsteresa ett par dagar, som jag redan berättat, mm.

Men nu så är vi tillbaks, den lille krabaten har klarat sig bra på egen hand, men hoppade nästan av glädje på pallbockarna när husse återkom. :D

Fredag kväll, gjorde jag klart rattinställningen så långt jag kan just nu. Svetsade fast segmentet på vaggan och satte dit spaken för låsningen. Gårdagen har jag börjat ägna mig åt pedaler. Först var det lite funderingar på infästningen. Planen var från början en axel på tvären en bit under gasreglageaxeln. Efter lite studier med masonitremsor så ändrades det till den lösning som nu syns på bilden.



Lite mer uppstagning skall det bli, men inte förrän jag fått tag på en bromscylinder och sett hur infästningen av den skall göras, så jag vet var järnen skall sitta. Nå jag började i alla fall bygga på en bromspedal. Skar ut den snyggt och prydligt, svetsade på fästjärnen för pedalplattan. Sen skulle det då på en bit till i överänden, utvinklad för stabilitet. Väl ditsvetsad fann jag mig ha tillverkat en kopplingspedal :oops: Det är inte lätt med höger och vänster alla gånger tydligen.

Men det funkade bra, enda skillnaden på broms och kopplingspedalen är att den senare skall vara utvinklad för att sitta bekvämt till, medan bromspedalen blir i stor sett rak ner från fästet, för att inte vara ivägen för gasfoten. Så det var bara att böja till den en bit, svetsa på plattan och installera på plats för test. Tillkommer sen fjäder, fästen för kopplingswire, och stoppar för topp- och bottenläge.



3 kommentarer | Läst 2267 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Slurfi sön 30 jan 2011, 15:38
Kul!
av Uvskogen sön 30 jan 2011, 19:14
Vad har du under den där luckan, med utbuktningen, med alla skurvarna framför växelspaken?
av totte sön 30 jan 2011, 19:30
Under luckan finns växellådans axlar och mekanism, spaken sitter alltså längst bak på lådan på en liten "utbyggnad".