Nu har jag börjat mixtra med infästningen för ratten och rattstången. Ratten skall ju vara fällbar, det blir lite trångt att komma in i sätet annars, om jag skall ha en vetig körställning också.



Jag har alltså svetsat ihop grunden till den "vagga" som rattstången skall sitta fast i. Fästet för den får jag förstås vänta med tills jag har den hemma. Sen har jag fått dit de två järn som skall hålla vaggan. På det bortre av dessa, på bilden ovan, sitter ett påsvetsat järn som pekar nedåt. Det skall bli fästet för låsningen av ratten i läge. Funderar närmast på att göra en modell med två snedslipade brickor och en spak som vrider den ena, inte riktigt färdig med tankarna än. Jag vill i alla fall inte ha nåt med fasta lägen utan vill kunna ställa ratten i lämpligt läge för körning inte bara fälla den framåt.

Nästa kväll: Rattvaggan är på plats, med ett par axelstumpar gängade i de bärande järnen och med en mutter på utsidan som håller fast. Sedan dess har jag hållit på med låsmekanismen för den fällbara ratten.



Ett segment, som skall svetsas fast i vaggan när jag kollat upp vinklarna slutgiltigt. En excentermekanism låser, två snedslipade rörstumpar sköter själva låsningen. Den yttre sitter med ett avlångt hål på en plattslipad del av bulten/axeln så att den inte kan vridas. På den inre, vridbara, sitter det en påsvetsad plattjärnsbit, fäste för en kort spak.

Excentermekanismen:


Från en annan vinkel, den plattslipade axeln och ansatsen till handtaget syns tydligt här:



Från utsidan, bulten som är axel för låsmekanismen kan ställas i lämpligt läge för att få spaken i rätt läge. Finjusterar gör man sen med muttern på insidan.


6 kommentarer | Läst 2831 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Uvskogen sön 23 jan 2011, 09:44
Kommer du att kunna styra med ratten oavsett läge också?
av totte sön 23 jan 2011, 12:07
Inte helt oavsett, när den är fullt framfälld blir det för stor vinkel i knuten. Men det blir en rätt hygglig justermån i den bakre tredjedelen eller så.
av Sweden-viking sön 23 jan 2011, 13:29
Ser ju ut som du har tänkt till lite grand, måste säga att det är intressant att följa vår egen Åsa-nesse= Totte i sin verkstad med kluriga lösningar... :idea: :-bd :-bd ^:)^ ^:)^
av Slurfi sön 23 jan 2011, 16:48
Min erfarenhet säger att fasta lägen är att föredra före steglös inställning.
Det tar helt enkelt för lång tid att fiffla med steglös.
Nu vet du.
av Vesslan sön 23 jan 2011, 21:53
AIRBAG Totte, AIRBAG för tusan!!!
Annars kan du ju skada dig om du krockar :)

V
av totte sön 23 jan 2011, 22:58
Sweden-Viking: Tackar!

Slurfi: Tack, då vet jag. Har nog också tänkt att sätta dit ett stopp på segmentet när jag väl fått in en lämplig inställning, en liten skruvklämma eller så. Då blir det två fasta lägen, uppfälld och nerfälld.

Vesslan: Har du det i den gamla hjullastarn? I så fall skall jag börja fundera på det!