Eftersom jag har varit bortrest i veckan så har det inte blivit något gjort förrän idag. Kvällens jobb blev att först svetsa ihop den fälg jag skar till förra gången. Punktade fast den först och svetsade sen från utsidan (som på traktorn kommer att vara insida) och sen från andra sidan.


Testning på navet visade att avvikelsen i centrering var max 2 mm, och samma i sidled, fullt acceptabelt. Lite bearbetning kan nog fixa till sidowobblingen helt.

Sen skar jag ut centrumskivan ur nästa gamla fälg, skar ut i den nya fälgen, slipade och passade in och så blev det svetsning på samma sätt.



Testning av fälgen gav ungefär samma resultat som för högerhjulet, kan alltså konstatera att fälgsvetsningen lyckades bra nog. Nu skall fälgarna alltså bearbetas något och sen få sig en omgång rostskyddsgrund och ovanpå det vit metallgrund. Slutlackeringen väntar jag med tills det blir dags för slutlackeringen av traktorn.

2 kommentarer | Läst 5082 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Slurfi lör 22 okt 2011, 11:45
Verkar ju fint, funderat nåt på kromad navkopp eller nåt annat bling bling?
Kanske kromade kupolmuttrar helt enkelt?
av totte lör 22 okt 2011, 12:20
Nä, inte krom, det blir lite stilbrott.