Eljobb är dagens tema. Huvudkablarna för batteri och startmotor kom på plats i går kväll.

Pluskabeln från batteriet till huvudbrytaren och vidare till startmotorn:



En stadig jordpunkt i rambalken för minuskabeln:


Jordkabel från ramen till startmotorfästet:


Med allt på plats så kunde jag slutligen provköra startmotorn med en provisorisk manöverkabel. Den roterade fint och raskt :grin: !

Joxade vidare lite med tändspolefästet innan det blev dags att avbryta:


11 kommentarer | Läst 6861 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Slurfi lör 13 aug 2011, 20:45
Intressant, nu finns spänning åxå.
En fundering bara när jag ser att du valt att bryta pluskabeln med huvudbrytaren, vad är
dina funderingar osv kring det?
Jag har lärt mig att man bryter jordkabeln, därav funderingen.
av th sön 14 aug 2011, 01:02
Det spelar egentligen ingen roll vilken pol man bryter. Jag tror att "köpebrytarna" för minuspolen bara är till för att förenkla det hela vid eftermontering. Om man skruvar på batteriet skall man ju alltid börja med att ta bort jordanslutningen (=minuspolen för de flesta fordon utom t.ex. diverse brittiska konstruktioner) för att inte riskera att komma i kontakt med jorden när man skruvar bort pluspolen. Således, om man efterinstallerar en frånskiljare så är det enklast att göra det på jordsidan eftersom man då bara behöver lossa en pol.

Fördelen med att bryta på plussidan är att det är enklare att t.ex. bara ha radion spänningssatt efter frånskiljning. Tittar man på t.ex. sidan 11 i http://belwac.se/pdf/kap4.pdf så har de hittat på en lösning där en säkring kopplas parallellt med brytaren. Detta är en helstollig lösning som gör att säkringen går så fort man råkar koppla in något annat än radion när frånskiljaren är aktiverad :-t

Enda nackdelen som jag ser det med att ha en frånskiljare på plussidan är folk som inte vet vad el är riskerar att tro att det är fritt fram att först aktivera frånskiljaren och sedan direkt skruva bort pluspolen från batteriet utan att först ha skruvat bort minuspolen (Batteriet är ju frånkopplat x_x )
av totte sön 14 aug 2011, 02:03
Bra fråga Slurfi och en mycket bra duskussion från th. Funderade en del på det och det blev faktiskt det rent praktiska som avgjorde. Mycket bekvämt att ha brytaren som kopplingspunkt nära generatorn och så slapp jag dra en massa extra minuskabel från batteriet eftersom det inte var så lätt att placera brytaren på nån bra plats därframme, eftersom främre huvdelen är avlyftbar.

Dessutom passade det väldigt bra med de färdigpressade kablar som jag kunde köpa till vettigt pris, tillsammans med den korta minuskabeln så sparade jag hundralappar.

Och som sagt, enda nackdelen är väl att batteriet är "live" till jord tills man lossat minuspolen, men det är inget problem när jag håller på i alla fall, det sitter i ryggmärgen att göra det.
av Slurfi sön 14 aug 2011, 10:19
Ok, jag är inte helt motståndare till att bryta plussen men det känns bättre med bruten jord för mig.
Men som vanligt ute i verkligheten så kan ju praktiska skäl få styra ibland.
av johan eriksson mån 15 aug 2011, 20:10
Att bryta minusen kan idag ge upphov till endel intressanta fenomen, som att en modern radio med ström till minnet får stå för hela jordningen av en maskin om man slår på tändningen och har glömt att slå på huvudströmbrytaren. Det samma gäller för många andra komponenter i moderna fordon. I en gammal traktor utan elektriska finesser har det ingen större betydelse, men i stort sett alla modernare maskiner så bryter man pluspolen med huvudströmbrytaren.
av th mån 15 aug 2011, 23:00
johan eriksson skrev:Att bryta minusen kan idag ge upphov till endel intressanta fenomen, som att en modern radio med ström till minnet får stå för hela jordningen av en maskin om man slår på tändningen och har glömt att slå på huvudströmbrytaren

Jo, men det gäller väl bara om man är ännu stolligare än i exemplet med säkringen ovan och kopplar en separat minusledare till radion förbi batterifrånskiljaren 8-} Så länge som det bara är minusledaren från batteriet som kopplas bort kan ju inget hända och då fungerar inte radions minne heller :!:
av totte tis 16 aug 2011, 00:22
Tja, vad gäller koppling av el så finns det inga gränser för hur dumt det kan göras, oavsett om det är fordonsel eller nät. Det har min kompis som är elektriker berättat. Som att dra en enkleledare till en lampa och jorda andra polen i värmelementet, eller koppla in ett elelement med ringledningstråd, bara för att nämna några av de värre.

Jag är hursomhelst helt nöjd med min lösning.
av th tis 16 aug 2011, 21:49
Jag tycker du skall vara mycket nöjd. Principiellt tycker jag att det är helt åt skogen att bryta en jordförbindelse. Med modern elektronik (som det nu är fritt fram att installera i fordonet :-) ) är det som Johan säger ännu viktigare att jord verkligen är jord och inget annat
av totte tis 16 aug 2011, 23:01
Får börja planera för surround och Blue Ray, mm :D
av Uvskogen ons 17 aug 2011, 07:17
Inte bara det, du behöver backradar, avståndskännade fartkontroll, vägkantsvarnare, ......
av totte ons 17 aug 2011, 12:27
... och så glömde vi GPS:en.