Ja, det vill säga så långt det går innan lysena är på plats. Började idag med att kapa till och ansluta kabelstammarna till panelen. Den tunna stammen är matning från säkringsdosan samt jord. Den grova är alla utgående ledningar till lysen och signalhorn och så är det anslutningarna till amperemätaren.


En ordentlig jordpunkt behövdes så det borrade och gängade jag för vid sidan av plinten. De timmar som jag lade ner på att rita ett ordentligt elschema har betalat sig bra, med färgmärkningen och numrering och allt uppritat i förväg så är det så otroligt mycket enklare att då allt på plats och rätt på en gång.

Sen anslöt jag reläerna i framändan. Alla kablar på plats nu utom utgående ledningarna till lyktorna. Jordpunkten här fick bli ena fästbulten för signalhornsfästet.


Så var det dags för funktionstest, jordkabel på till batteriet, huvudbrytare på och så vrida på nyckeln. Inledde med signalknappen ... inte ett ljud. Anslöt intrumentet och kollade, nähä, ingen spänning. Det var då som jag fick den genialiska idén att sätta i säkringen :oops: .

Efter att ha fått sig en säkring upplät hornet sin ljuva stämma i ett betryggande vrål. Sen funktionstestade jag genom att ansluta en 21 W lampa i tur och ordning till blinkers och parkeringsljus. Fungerade och gröna kontrollampan blinkade vackert. Slutligen testade jag reläutgångarna för hel- och halvljus och även det funkade, vilket i och för sig redan hörts från klicken i reläerna. Så allt fungerade så som det skulle, även instrumentbelysningen glimmade fint :grin: .

Avslutade kvällen med att lägga plåtpussel, dvs skruva fast golvplåtar. Var ett bra tag sen dom var på nu, så jag hade nästan glömt i vilken ordning dom skall dit så det blev en hel del skruva i och ur innan de var på plats.


Skärmarna väntar jag med, som jag tror jag nämnt, tills jag fått hem de nya bakhjulen. Blir troligen nästa helg jag kör och hämtar dom.

4 kommentarer | Läst 3736 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Uvskogen mån 12 sep 2011, 07:33
Ska bli spännande sen och se om du lyckas hålla ordning på fotmotoriken när alla pedaler ska manövreras :wink:
av totte mån 12 sep 2011, 17:19
Blir väl att ta danslektioner.
av th mån 12 sep 2011, 21:06
Har du funderat över hur du skall naja fast kablaget i plåtarna för att undvika vibrationsutmattning i alla skruv och klämskarvar. Det brukar ju skaka en hel del i såna här småtraktorer :-)
av totte mån 12 sep 2011, 23:20
Nja tror att det mesta sitter ganska stadigt som det är, får se hur det blir framöver, det skall möljigen vara stammarna från panelen som kan röra sig en del.