2CVtrac - det elektriska klart
av totte mån 12 sep 2011, 00:35
Ja, det vill säga så långt det går innan lysena är på plats. Började idag med att kapa till och ansluta kabelstammarna till panelen. Den tunna stammen är matning från säkringsdosan samt jord. Den grova är alla utgående ledningar till lysen och signalhorn och så är det anslutningarna till amperemätaren.
En ordentlig jordpunkt behövdes så det borrade och gängade jag för vid sidan av plinten. De timmar som jag lade ner på att rita ett ordentligt elschema har betalat sig bra, med färgmärkningen och numrering och allt uppritat i förväg så är det så otroligt mycket enklare att då allt på plats och rätt på en gång.
Sen anslöt jag reläerna i framändan. Alla kablar på plats nu utom utgående ledningarna till lyktorna. Jordpunkten här fick bli ena fästbulten för signalhornsfästet.
Så var det dags för funktionstest, jordkabel på till batteriet, huvudbrytare på och så vrida på nyckeln. Inledde med signalknappen ... inte ett ljud. Anslöt intrumentet och kollade, nähä, ingen spänning. Det var då som jag fick den genialiska idén att sätta i säkringen .
Efter att ha fått sig en säkring upplät hornet sin ljuva stämma i ett betryggande vrål. Sen funktionstestade jag genom att ansluta en 21 W lampa i tur och ordning till blinkers och parkeringsljus. Fungerade och gröna kontrollampan blinkade vackert. Slutligen testade jag reläutgångarna för hel- och halvljus och även det funkade, vilket i och för sig redan hörts från klicken i reläerna. Så allt fungerade så som det skulle, även instrumentbelysningen glimmade fint .
Avslutade kvällen med att lägga plåtpussel, dvs skruva fast golvplåtar. Var ett bra tag sen dom var på nu, så jag hade nästan glömt i vilken ordning dom skall dit så det blev en hel del skruva i och ur innan de var på plats.
Skärmarna väntar jag med, som jag tror jag nämnt, tills jag fått hem de nya bakhjulen. Blir troligen nästa helg jag kör och hämtar dom.
En ordentlig jordpunkt behövdes så det borrade och gängade jag för vid sidan av plinten. De timmar som jag lade ner på att rita ett ordentligt elschema har betalat sig bra, med färgmärkningen och numrering och allt uppritat i förväg så är det så otroligt mycket enklare att då allt på plats och rätt på en gång.
Sen anslöt jag reläerna i framändan. Alla kablar på plats nu utom utgående ledningarna till lyktorna. Jordpunkten här fick bli ena fästbulten för signalhornsfästet.
Så var det dags för funktionstest, jordkabel på till batteriet, huvudbrytare på och så vrida på nyckeln. Inledde med signalknappen ... inte ett ljud. Anslöt intrumentet och kollade, nähä, ingen spänning. Det var då som jag fick den genialiska idén att sätta i säkringen .
Efter att ha fått sig en säkring upplät hornet sin ljuva stämma i ett betryggande vrål. Sen funktionstestade jag genom att ansluta en 21 W lampa i tur och ordning till blinkers och parkeringsljus. Fungerade och gröna kontrollampan blinkade vackert. Slutligen testade jag reläutgångarna för hel- och halvljus och även det funkade, vilket i och för sig redan hörts från klicken i reläerna. Så allt fungerade så som det skulle, även instrumentbelysningen glimmade fint .
Avslutade kvällen med att lägga plåtpussel, dvs skruva fast golvplåtar. Var ett bra tag sen dom var på nu, så jag hade nästan glömt i vilken ordning dom skall dit så det blev en hel del skruva i och ur innan de var på plats.
Skärmarna väntar jag med, som jag tror jag nämnt, tills jag fått hem de nya bakhjulen. Blir troligen nästa helg jag kör och hämtar dom.
4 kommentarer | Läst 3736 ggr