Så blev det en vecka till med dåligt med garagetid. Drabbades av nåt virus som gjort att jag inte riktigt orkat hålla igång och varit hemma från jobbet tre dagar. Ikväll blev det i alla fall några timmar och en pedal till.



Som synes, och som sagts, så skall bromspedalen sitta något längre in mot mitten än kopplingen, för att inte vara ivägen för foten på gaspedalen. Härnäst nu skall jag installera kopplingswire med fästen i båda ändar, samt stopp för pedalen så den inte går att trampa i durken.

Skall också se i helgen om jag kan få tag på en lämplig huvudbromscylinder nere hos grannen. Får jag det så kan jag också fortsätta med att göra fästen för den och fästa hävarmen på bromspedalen.

I början av veckan fick jag iväg en beställning sv delar till DerFranzose i Tyskland. Packningar till motorn, gummidetaljer,bromsdelar och lite annat smått och gott, och inte minst ett par satser med M7-skruv. DerFranzose är en välkänd och pålitlig firma har jag fått veta på Citroënakuten. Har otroliga mängder delar till franska bilar från urtid till nutid. Snabba att skicka var dom också

DHL berättar att "The shipment has arrived in the destination country", så paketet är på väg.

5 kommentarer | Läst 2233 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Uvskogen lör 05 feb 2011, 09:24
Just det ja, jag hittade inga M7 hos järnhandlaren här. :sad:
Varför sitter gasen så pass långt bak i förhållande till bromsen :???:
av axwell lör 05 feb 2011, 17:42
Uvskogen skrev:Just det ja, jag hittade inga M7 hos järnhandlaren här. :sad:
Varför sitter gasen så pass långt bak i förhållande till bromsen :???:


Den saken tror jag att "Zixten" har en klar uppfattning om;"Bromsen är....................
Oavsett föraren har hjälm eller ej.

Mopedverkstäder kan ha M7 skruv/mutter, vanligt på mopeder.
av totte lör 05 feb 2011, 20:55
Haha, den var fin axwell! Nej men det är som vanligt, kameravinkeln får bilden att ljuga, framkant på bromspedalen är ungefär i linje med framkanten på gaspedalen.

M7 är väldigt svåra att få tag på, finns några ställen på nätet där dom finns, men aldrig hos vanliga järnhandlare och andra såna som har skruv i sortimentet. Behöver du M7 Uvskogen? Många eller bara nån enstaka?
av Uvskogen lör 05 feb 2011, 21:00
totte skrev:M7 är väldigt svåra att få tag på, finns några ställen på nätet där dom finns, men aldrig hos vanliga järnhandlare och andra såna som har skruv i sortimentet. Behöver du M7 Uvskogen? Många eller bara nån enstaka?


Nej inte alls, bara det att jag utlovade i ett tidigare inlägg (där du efterlyste M7) tidigare att kolla hos min lokala järnhandel som brukar ha det mesta. Men den här gick de bet på.
av totte lör 05 feb 2011, 23:31
Aha, ja visst ja, det hade jag glömt :oops: Nå, men tack för du inte glömde att kolla. Men som sagt, det fanns fina sortimentsatser hos DerFranzose, blandade längder, muttrar och brickor för runt 60 spänn.