För att det inte skall bli för tjatigt med stålborstande och blästring har jag omväxlat med lite bromsjobb.



Monterat bromsbackarna för ena trumman. Inledde med att hona cylindrarna lätt och sen monterade jag renoveringssatsen. Man undrar när dammskyddet skall dit, kan det här stämma, ett litet, litet hål i mitten på gummit och en stor fläns på kolven som det skall över, det ser helt enkelt inte möjligt ut, måste fått fel grejor. Men faktiskt med skruvmejslar, en dutt bromsolja och "glada tillrop" (tolkningen är fri) så får man den rackarn att krypa på.

Observera den högteknologiska centreringsmekanismen, fungerar riktigt bra faktiskt, har använt samma modell förr på bakbromsarna på en Golf.

Undrar över att det någonsin uppfunnits en så småjäklig anordning som dom pinnarna med bricka och fjäder som skall hålla backarna på plats mot skölden. Det går åt massor av otryckbart språk innan man lyckas trycka in den förb-e brickan tillräckligt och sen lyckas vrida eländet utan att pinnen snurrar med.

Igår kväll blev chassit äntligen borstat och blästrat klart. Har varit mycket låg aktivitet i garaget ett tag, rätt mycket annat att göra så här i framkanten på sommaren. På onsdagkvällen hann jag i alla fall med en stund och plockade bort bakre hjulnaven och stålborstade det som går att komma åt. Kapade bort lite "dödkött" också ett par öron som stack ut ifrån navhylsan på var sida, rester från deras tidigare användning nånstans.

Och igår kväll släpade jag ut ramen och blästrade de sista hörnen runt bakhjulsupphängningen. Avslutade med att blåsa av hela ramen med lacknafta i fotogensprutan och torka av. Så nu är den klar för grundmålning efter en avblåsning med luft, fastnade en del sand här och där. Skall inleda med att ge hela en omgång rostskyddsgrund.



Den uppmärksamme ser också den nya fina framaxeln.

Nu är det bara resten kvar att borsta, slipa och blästra på. En väldig massa järnbitar som ligger i en hög och väntar.

0 kommentarer | Läst 3372 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D