2CVtrac - Bromshydraulik och chokewire
av totte ons 31 aug 2011, 21:15
Var ner hos grannen Leif i lördags och fick tag på en lämplig chokewire.
Kommer från en Ford Cortina, ser lite lagom vräkigt ut med en kromblaffa under knappen.
Sen dess så har jag bråkat med bromshydrauliken. Började med att installera anslutningarna till bromskolvarna i trummorna. Anslutningen dit är gjord med banjonipplar, och om man inte satt dit dom tidigare så är det rätt bökigt. Fästskruvarna till kolvarna måste lossas en bra bit så kolven kan tryckas inåt, annars tar banjobultarna i växellådan och går inte att få i gäng. Konstaterar att man borde satt dit det medans det hela var på bänken och innan bromsarna i övrigt monterades. Nå det fixade sig.
Sen var det montering av huvudcylindern med anslutning till oljeburken. Inga större problem. Satte slangstump på båda anslutningarna och drog ett kopparrör.
Så kom då röranslutningen.Det blev en intressant historia. Så här ser det ut i original:
Den hitre anslutningen har två banjonipplar på ett kort rör. Den övre av dessa sitter på en "banjobult" och skall tydligen dras fast med en nippel som skall sitta på en slang som kommer från huvudcylindern. Här fanns bara en mutter och kopparbricka. Hur det har kunnat funka övergår mitt förstånd, det läckte ju förstås som ett såll i gängorna, men så såg det ut när jag fick den.
Nå efter en del funderande kom jag ju fram till att det måste göras en nippel som täcker änden på banjobulten och sen har en anslutning för röret från huvudcylindern och så här blev det:
Jag fick alltså helt enkelt svetsa ihop en nippel av en invändigt och en utvändigt gängad och nu är det tätt. Ikväll tog jag också loss huvudcylindern och satte i en renoveringssats som jag skaffade i stan. Cylindern är en kopplinghuvudcylinder till en SAAB 99/900. Lite nytt bra gummi är aldrig fel. Återstår nu bara att sätta dit nån klammer för att hålla bromsröret.
Allt kladdandet med bromsolja har satt sina spår som syns ovan där primern på bromskölden tittar fram, så även på trumman på några ställen så det blir lite bättringsjobb där sen. Finns det fler här som hatar bromsolja? Riktigt otrevlig substans, kletig, lätt frätande, löser upp färg och är allmänt hopplös att handskas med.
Nå efter luftning verkar det som bromsarna tar som dom skall, återstår några ordentliga trampprov för att känna att det inte sjunker, men det kändes mycket bra vid kvällens korta prov. Sålunda har jag nu en traktor som skall kunna röra sig för egen maskin och även stanna när så behövs.
Kommer från en Ford Cortina, ser lite lagom vräkigt ut med en kromblaffa under knappen.
Sen dess så har jag bråkat med bromshydrauliken. Började med att installera anslutningarna till bromskolvarna i trummorna. Anslutningen dit är gjord med banjonipplar, och om man inte satt dit dom tidigare så är det rätt bökigt. Fästskruvarna till kolvarna måste lossas en bra bit så kolven kan tryckas inåt, annars tar banjobultarna i växellådan och går inte att få i gäng. Konstaterar att man borde satt dit det medans det hela var på bänken och innan bromsarna i övrigt monterades. Nå det fixade sig.
Sen var det montering av huvudcylindern med anslutning till oljeburken. Inga större problem. Satte slangstump på båda anslutningarna och drog ett kopparrör.
Så kom då röranslutningen.Det blev en intressant historia. Så här ser det ut i original:
Den hitre anslutningen har två banjonipplar på ett kort rör. Den övre av dessa sitter på en "banjobult" och skall tydligen dras fast med en nippel som skall sitta på en slang som kommer från huvudcylindern. Här fanns bara en mutter och kopparbricka. Hur det har kunnat funka övergår mitt förstånd, det läckte ju förstås som ett såll i gängorna, men så såg det ut när jag fick den.
Nå efter en del funderande kom jag ju fram till att det måste göras en nippel som täcker änden på banjobulten och sen har en anslutning för röret från huvudcylindern och så här blev det:
Jag fick alltså helt enkelt svetsa ihop en nippel av en invändigt och en utvändigt gängad och nu är det tätt. Ikväll tog jag också loss huvudcylindern och satte i en renoveringssats som jag skaffade i stan. Cylindern är en kopplinghuvudcylinder till en SAAB 99/900. Lite nytt bra gummi är aldrig fel. Återstår nu bara att sätta dit nån klammer för att hålla bromsröret.
Allt kladdandet med bromsolja har satt sina spår som syns ovan där primern på bromskölden tittar fram, så även på trumman på några ställen så det blir lite bättringsjobb där sen. Finns det fler här som hatar bromsolja? Riktigt otrevlig substans, kletig, lätt frätande, löser upp färg och är allmänt hopplös att handskas med.
Nå efter luftning verkar det som bromsarna tar som dom skall, återstår några ordentliga trampprov för att känna att det inte sjunker, men det kändes mycket bra vid kvällens korta prov. Sålunda har jag nu en traktor som skall kunna röra sig för egen maskin och även stanna när så behövs.
4 kommentarer | Läst 8419 ggr