Var ner hos grannen Leif i lördags och fick tag på en lämplig chokewire.



Kommer från en Ford Cortina, ser lite lagom vräkigt ut med en kromblaffa under knappen.

Sen dess så har jag bråkat med bromshydrauliken. Började med att installera anslutningarna till bromskolvarna i trummorna. Anslutningen dit är gjord med banjonipplar, och om man inte satt dit dom tidigare så är det rätt bökigt. Fästskruvarna till kolvarna måste lossas en bra bit så kolven kan tryckas inåt, annars tar banjobultarna i växellådan och går inte att få i gäng. Konstaterar att man borde satt dit det medans det hela var på bänken och innan bromsarna i övrigt monterades. Nå det fixade sig.

Sen var det montering av huvudcylindern med anslutning till oljeburken. Inga större problem. Satte slangstump på båda anslutningarna och drog ett kopparrör.


Så kom då röranslutningen.Det blev en intressant historia. Så här ser det ut i original:
Bromsrör.jpg
Bromsrör.jpg (15.58 KB) Visad 708 gånger


Den hitre anslutningen har två banjonipplar på ett kort rör. Den övre av dessa sitter på en "banjobult" och skall tydligen dras fast med en nippel som skall sitta på en slang som kommer från huvudcylindern. Här fanns bara en mutter och kopparbricka. Hur det har kunnat funka övergår mitt förstånd, det läckte ju förstås som ett såll i gängorna, men så såg det ut när jag fick den.

Nå efter en del funderande kom jag ju fram till att det måste göras en nippel som täcker änden på banjobulten och sen har en anslutning för röret från huvudcylindern och så här blev det:


Jag fick alltså helt enkelt svetsa ihop en nippel av en invändigt och en utvändigt gängad och nu är det tätt. Ikväll tog jag också loss huvudcylindern och satte i en renoveringssats som jag skaffade i stan. Cylindern är en kopplinghuvudcylinder till en SAAB 99/900. Lite nytt bra gummi är aldrig fel. Återstår nu bara att sätta dit nån klammer för att hålla bromsröret.



Allt kladdandet med bromsolja har satt sina spår som syns ovan där primern på bromskölden tittar fram, så även på trumman på några ställen så det blir lite bättringsjobb där sen. Finns det fler här som hatar bromsolja? Riktigt otrevlig substans, kletig, lätt frätande, löser upp färg och är allmänt hopplös att handskas med.

Nå efter luftning verkar det som bromsarna tar som dom skall, återstår några ordentliga trampprov för att känna att det inte sjunker, men det kändes mycket bra vid kvällens korta prov. Sålunda har jag nu en traktor som skall kunna röra sig för egen maskin och även stanna när så behövs.

4 kommentarer | Läst 8419 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Uvskogen ons 31 aug 2011, 22:22
Tur det finns några kvar som är villiga att sätta livet i pant för sin tro på Saab! :wink:
av totte ons 31 aug 2011, 22:34
:lol: SAAB litar jag på endast om det är före GM/Müller.
av mrlynx ons 31 aug 2011, 23:06
Det är ju mycket hämtat från citroen så då borde det vara LHM i hydraliken.
Många gamla citroener brukar pinka in sina revir med gröna spår av LHM där dom parkerat.
av totte tor 01 sep 2011, 00:10
LHM finns inte på de gamla 2CV. Från nån gång i början på 80-talet fick de skivbromsar och då gick de över till LHM, eftersom det är samma bromsok som användes på GS. Innan dess var det vanlig bromsolja.

Not för er som inte vet: LHM är den grönfärgade hydraulolja av mineraltyp som används i flertalet cittror med hydraulstyrd fjädring. DS, GS, CX, XM, Xantia bl a.