Sista semesterdagen
av Vardon mån 22 aug 2016, 22:24
På ett tag. 2 veckors segling från Helsingborg till Stockholm. Allt ombord på gammal träbåt. Redan första natten i falsterbo insåg jag varför jag kan älska en gammal träskuta.
Hade blåst mycket, hastighetsrekord hade slagits med båten genom Öresund och till kvällen blåste det upp än mer. Ligger således i en småbåtshamn och vilket liv det var, snören som smattrade mot aluminium, tjut från stag och vajrar. Den gamla skutan då: Nja hamprepen rörde sig inte mycket, slog lite i masten med ett doft litet dunk och sen ingenting mer.
På resan skrapades det en del trädetaljer, som sedan oljades in med linolja vilket ger en väldigt behaglig doft, blandad med tjära från drevning av däck. Ibland läcker det lite från däcket ner i en koj och då får man ta lite tjära och lingarn som man bankar in i springorna, så blir det tätt.
fina naturupplevelser med havsörn (2 gånger), se skogsförödelsen av skarv, kobbar , skär , öar, och ett vackert Sverige.
Jag kan konstatera att finlandsfärjor är stora, och även om de ska väja för en segelbåt så är jag inte säker på att de kan det. Likaså oljetankern som körde om oss. Vi lyckades även segla varje dag utom en. Flera gånger seglade vi från kaj, och folk ser lite förvånade ut när motorn inte används.
Utanför Karlskrona fick vi sällskap av en ubåt. Vi försökte se om de var skyddade mot någon som petar in 6 meter svenk lärk i form av peket (stora bommen längst fram) på ubåten
med 40tons hammare, dock hade vi motvind och fick kryssa så den hann undan...
Stopp i land innebär möjligheter till proviantering, och i Sandhamn,blekinge fanns det gott om björnbär så jag han plocka 5 liter. Jag föreslog för matmor att om hon gör en paj på mina björnbär, kommer de andra ombord bli jätteavundsjuka. De hotade med myteri och plankan.
Båten, jag tror vi seglade en dag med fulla segel, då är det bakifrån : Mesan, mesantopp, mellanstagssegel (mellan masterna typ) storsegel, toppsegel, fock, klyvare och jagare. Dock höll vi på att bli av med jagaren under en störtskur så lossnade infästningsrepen och istället för längst fram hängden den på mitten. Mitt i lunchen blev vi avbrutna, upp i regnet och försöka få ner den. Två minuter senare ligger den på däck och man är blöt ända in på kalsongerna.
Skarven verkar gå hårt åt fisket, men även åt skogen. Tydligen väljer de ut en ö att bli rastplats och toalett. Träden dör och det blir ett öde landskap.
Oavsett hur lång eller kort resan är behövs en liten hopp-i-land tillsammans med en visa.
Vi kom även fram till stockholm. Ett litet ärevarv framför slottet och hälsa på kungen. Här var det väldigt mycket båtar när några dårar kom seglande. Även en hel del kastvindar så vi fick dra på motorn ganska bra för att inte åka in i båten till vänster, det hade varit pinsamt.
Överlag var det väldigt bra väder och man behöver inte vara ledsen i dåligt väder när man får se ut som en seriemördare från filmens värld.
Jag vet vad du gjorde förra sommaren...
Hade blåst mycket, hastighetsrekord hade slagits med båten genom Öresund och till kvällen blåste det upp än mer. Ligger således i en småbåtshamn och vilket liv det var, snören som smattrade mot aluminium, tjut från stag och vajrar. Den gamla skutan då: Nja hamprepen rörde sig inte mycket, slog lite i masten med ett doft litet dunk och sen ingenting mer.
På resan skrapades det en del trädetaljer, som sedan oljades in med linolja vilket ger en väldigt behaglig doft, blandad med tjära från drevning av däck. Ibland läcker det lite från däcket ner i en koj och då får man ta lite tjära och lingarn som man bankar in i springorna, så blir det tätt.
fina naturupplevelser med havsörn (2 gånger), se skogsförödelsen av skarv, kobbar , skär , öar, och ett vackert Sverige.
Jag kan konstatera att finlandsfärjor är stora, och även om de ska väja för en segelbåt så är jag inte säker på att de kan det. Likaså oljetankern som körde om oss. Vi lyckades även segla varje dag utom en. Flera gånger seglade vi från kaj, och folk ser lite förvånade ut när motorn inte används.
Utanför Karlskrona fick vi sällskap av en ubåt. Vi försökte se om de var skyddade mot någon som petar in 6 meter svenk lärk i form av peket (stora bommen längst fram) på ubåten
med 40tons hammare, dock hade vi motvind och fick kryssa så den hann undan...
Stopp i land innebär möjligheter till proviantering, och i Sandhamn,blekinge fanns det gott om björnbär så jag han plocka 5 liter. Jag föreslog för matmor att om hon gör en paj på mina björnbär, kommer de andra ombord bli jätteavundsjuka. De hotade med myteri och plankan.
Båten, jag tror vi seglade en dag med fulla segel, då är det bakifrån : Mesan, mesantopp, mellanstagssegel (mellan masterna typ) storsegel, toppsegel, fock, klyvare och jagare. Dock höll vi på att bli av med jagaren under en störtskur så lossnade infästningsrepen och istället för längst fram hängden den på mitten. Mitt i lunchen blev vi avbrutna, upp i regnet och försöka få ner den. Två minuter senare ligger den på däck och man är blöt ända in på kalsongerna.
Skarven verkar gå hårt åt fisket, men även åt skogen. Tydligen väljer de ut en ö att bli rastplats och toalett. Träden dör och det blir ett öde landskap.
Oavsett hur lång eller kort resan är behövs en liten hopp-i-land tillsammans med en visa.
Vi kom även fram till stockholm. Ett litet ärevarv framför slottet och hälsa på kungen. Här var det väldigt mycket båtar när några dårar kom seglande. Även en hel del kastvindar så vi fick dra på motorn ganska bra för att inte åka in i båten till vänster, det hade varit pinsamt.
Överlag var det väldigt bra väder och man behöver inte vara ledsen i dåligt väder när man får se ut som en seriemördare från filmens värld.
Jag vet vad du gjorde förra sommaren...
8 kommentarer | Läst 5283 ggr