Då vart det dags även där jag bor att göra något åt gräsmattan som gått på steroider dom senaste dagarna. Kan dock inte säga det samma om maskinparken som ska hålla den i trim.

Tanken var att detta år få till gräsmatta även på en liten del bakom huset innan det blir för mycket för en gammal gräsklippare att hantera.
Så tog fram den jag plockade ihop förra året och körde med så gått det gick. Tröttnade dock på förra årets problem rätt tidigt då den stannade när den blev för varm, och när den fick jobba hårdare blev den ju för varm snabbare. Körtiden blev ohållbart kort i förhållande till tiden den behövde kyla av sig på. Stannade den på grund av belastningen så gick den inte heller att starta om när den var varm. Därmed var jag tvungen att ta tag i problemet.

Första steget var tändspolen då kondensatorn såg bra ut. Resulterade inte i annat än att det satt en annan tändspole på plats och problemet kvarstod. Nästa dag fick det bli kondensatorbyte vilket verkade ge bättre resultat. Dock begagnade saker från andra motorer då jag varken hade tid att vänta på nya delar eller lust att skaffa det.


Det gick bra en stund tills klipparen hittade något som var lite hårdare än vanligt gräs. Gav vid nästa uppstart ett mycket intressant varvtal på motorn och vibrationer så att det omöjligen gick att hålla i handtaget. Troligen har vevaxeln fått lite väl mycket stryk och jag orkar inte lägga ner mig på att rikta den så det får bli annan motor där.
Skulle dock ta en del tid att flytta över alla delar till en annan motor så lånade med mig en klippare som stod nere vid farsan. Fixade handtaget på den och drog igång den. Märkte dock att den saknade kniven så den blev inte riktigt aktuell längre den heller.

Tack och lov så kom jag på att jag hade ett vrak till som jag vet skulle gå bara jag fick kniven att sitta still på den. På med friktionsbrickan som jag köpte till den förra sommaren och på med en förgasare. Drog lite i snöret och den startade :grin: Då återstod bara lite inställning av höjden på den så var den redo för en omgång.

Gick faktiskt hela gräsmattan utan att stanna så jag är nöjd. Behöver nog aldrig oroa mig för att oljan blir för gammal i den heller.

Nästa projekt blir nog att flytta över saker till denna så jag har två som går så det slipper bli kris när nästa går sönder.


Har även fixat lite med en gammal Jonsered för nervernas skull.


4 kommentarer | Läst 4049 ggr

Mer om bloggaren

Jocke91

Proffshuggare

Blev medlem: sön 28 jul 2013, 21:34

Jocke's lite röriga verkstad
Tänkte testa att lägga ut något projekt här någon gång ifall jag får för mig det.
Kommer troligen bestå mest av äldre sågar eller andra halvkonstiga projekt.

Kommentarer

av JensSkoog tor 25 maj 2017, 22:41
Stiga! Det är det samma som tröbbel enligt mig. :mrgreen:
Man saknar inte något att skruva på och man måste ha två eller tre om man ska få tatt gräset.
Men du som kan meka det mesta är ju hjulpen. Värre med dom som inte kan något als. De lämnar
efter sig mycket pängar i service, så ÅF'arna glisar bredt när dom säljer en.
av totte tor 25 maj 2017, 23:49
Alltid bra att ha några stycken så man har att ta av. Har fått fin snurr på Klippon nu, med utbytt motor, avkapad motoraxel och nytt knivfäste från Sven. Har förresten en Stiga som går som ett spjut, trots Kinamotor. Man skall bara inte fylla på så mycket olja som det skall vara, då ryker den värre än ett gammalt ånglok.
av Jocke91 fre 26 maj 2017, 18:33
Stiga tror jag är rätt lugnt så länge det är dom gamla karosserna man använder och dom gamla briggs motorerna. Dom nyare sakerna tycker jag inte ser ut att hålla lika bra. Det optimala vore ju så klart att få tag på en kaross till en klippo eller något med liknande kvalitet och sen köra med vad som bjuds i motorväg.
Bra att du fått bra ordning på din klippo, Totte. Det underlättar en hel del med driftsäkra maskiner.
av totte fre 26 maj 2017, 19:11
Den här Stigan är från 2007. Rätt hyggligt gjord för sitt pris, stadig kåpa och någorlunda glappfria hjul. Motorn är som den är. Men ett Klippo-chassi rostar aldrig.