På ett tag. 2 veckors segling från Helsingborg till Stockholm. Allt ombord på gammal träbåt. Redan första natten i falsterbo insåg jag varför jag kan älska en gammal träskuta.

Hade blåst mycket, hastighetsrekord hade slagits med båten genom Öresund och till kvällen blåste det upp än mer. Ligger således i en småbåtshamn och vilket liv det var, snören som smattrade mot aluminium, tjut från stag och vajrar. Den gamla skutan då: Nja hamprepen rörde sig inte mycket, slog lite i masten med ett doft litet dunk och sen ingenting mer.

På resan skrapades det en del trädetaljer, som sedan oljades in med linolja vilket ger en väldigt behaglig doft, blandad med tjära från drevning av däck. Ibland läcker det lite från däcket ner i en koj och då får man ta lite tjära och lingarn som man bankar in i springorna, så blir det tätt.

fina naturupplevelser med havsörn (2 gånger), se skogsförödelsen av skarv, kobbar , skär , öar, och ett vackert Sverige.


Jag kan konstatera att finlandsfärjor är stora, och även om de ska väja för en segelbåt så är jag inte säker på att de kan det. Likaså oljetankern som körde om oss. Vi lyckades även segla varje dag utom en. Flera gånger seglade vi från kaj, och folk ser lite förvånade ut när motorn inte används.

Sällskap av ubåt utanför karlskrona.



Utanför Karlskrona fick vi sällskap av en ubåt. Vi försökte se om de var skyddade mot någon som petar in 6 meter svenk lärk i form av peket (stora bommen längst fram) på ubåten
med 40tons hammare, dock hade vi motvind och fick kryssa så den hann undan...

Vissa dagar var mer jobbiga än andra


Björnbärs paj

Stopp i land innebär möjligheter till proviantering, och i Sandhamn,blekinge fanns det gott om björnbär så jag han plocka 5 liter. Jag föreslog för matmor att om hon gör en paj på mina björnbär, kommer de andra ombord bli jätteavundsjuka. De hotade med myteri och plankan.

Ölandsbron


Båten


Båten, jag tror vi seglade en dag med fulla segel, då är det bakifrån : Mesan, mesantopp, mellanstagssegel (mellan masterna typ) storsegel, toppsegel, fock, klyvare och jagare. Dock höll vi på att bli av med jagaren under en störtskur så lossnade infästningsrepen och istället för längst fram hängden den på mitten. Mitt i lunchen blev vi avbrutna, upp i regnet och försöka få ner den. Två minuter senare ligger den på däck och man är blöt ända in på kalsongerna.

Skarvar...

Skarven verkar gå hårt åt fisket, men även åt skogen. Tydligen väljer de ut en ö att bli rastplats och toalett. Träden dör och det blir ett öde landskap.

Hoppiland

Oavsett hur lång eller kort resan är behövs en liten hopp-i-land tillsammans med en visa.

Stockholm

Vi kom även fram till stockholm. Ett litet ärevarv framför slottet och hälsa på kungen. Här var det väldigt mycket båtar när några dårar kom seglande. Även en hel del kastvindar så vi fick dra på motorn ganska bra för att inte åka in i båten till vänster, det hade varit pinsamt.

Jag vet vad du gjorde förra sommaren

Överlag var det väldigt bra väder och man behöver inte vara ledsen i dåligt väder när man får se ut som en seriemördare från filmens värld.
Jag vet vad du gjorde förra sommaren...

8 kommentarer | Läst 5252 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Vardon

Huggarmästare

Blev medlem: tor 09 jan 2014, 19:07

Vardon fördriver tid
Genom att skriva i blogg så slösar jag med din tid som läser den. Det bjuder jag på. Jag förväntar mig inte att nå samma kändisstatus som många andra bloggare, men skulle så ske och jag ska vara med i Fångarna på fortet så lovar jag att ha skogsforumskläder på mig.

Har alldels för långt till gård och skog men försöker vara där mer och mer. Under tiden tycker jag om att skruva, hellre än bra och tycker om att ta något trasigt och förvandla det till något fungerande.

Därimellan brukar jag besöka en väns föräldrar och tvångsarbeta. Det innebär att man tvingar sig till att få arbeta. En bra dag så ser vi inte varandra på hela dagen förrän till kvällen då ost, vin och whisky ska förtäras.

Kommentarer

av Erre mån 22 aug 2016, 21:32
Imponerande Vardon!
Vilket äventyr. Låter som ni hade en fantastisk resa trots regn och myteri.
av Tosca tis 23 aug 2016, 07:52
Segla från kaj borde varje styrman kunna!
Lite bakgrundsinfo om båten kanske, vem äger den å hur hittade du till den?
Har du fler bilder utifrån på båten, framifrån å från sidan också?
Grattis till en vad det verkar underbar resa, trots regn och andra prövningar.
av Göt tis 23 aug 2016, 16:22
Det kan man kalla resa det
av totte tis 23 aug 2016, 18:08
Förträffligt trevlig reserapport och vilken fin skuta. Blir rent av lite avundsjuk. Hur många är ni i besättningen?
av sundelius tis 23 aug 2016, 20:39
Håller med totte, spännande läsning
av Vardon tis 23 aug 2016, 21:10
Erre: Befälhavaren påpekade att det är inte myteri när befälhavaren leder det så vi fick dela med oss.

Det var en trevlig resa må jag säga. Jag var lite rädd att jag skulle behöva hoppa av i kalmar och tvångssåga ved , eller likt nattmarodören dra om elen på erres landsverk medan han sov för att få lite egentid. Men det gick bra och sen var det för roligt för att kliva av.

Tosca: blog/Vardon/att-anvanda-virke_b-7025.html - Där står det lite mera... Den är privatägd och jag hittade den genom en kompis, som hade ägaren som lärare på gymnasiet lurade med mig och på den vägen blev det. Segla från kaj är trevligt, dock inte alltid så praktiskt men kul när det funkar. Dock märker man på båten när man kryssar med plastbåtar att de går fortare och hårdare mot vinden. Å andra sidan har vi haft helikopter som tittat på oss, fått gratis hamnplatser och hamnade nog på ett antal turistbilder i stockholm.

Dock räknar vi alltid med tonknop som är en mycket bättre enhet. Ta en ribbåt tex, tittade på en modell, växer 750 kg gör 35-45 knop. Så lastar man på 10 personer a 80 kg så väger den 1,55 ton, gör säg 40 knop då blir det 62 tonknop. De här väger väl ca 45 ton med 10 ton man, packning och pilsner , har väl oftast segla runt 5 knop så alltså 45 * 5 = 225 tonknop.

Vi har varit 4 till 10 personer tror jag. Trevligaste seglingen blev nog på 4 pers, från västervik. Segling i trånga sund tills det blev motvind och då fick vi gå för motor. Även en trevlig och god middag på restaurang kvällen innan och en allmänt trevlig stad. Bara att det fanns två offentliga toaletter vid kajen som var fräscha.
av Erre tis 23 aug 2016, 21:20
Vardon skrev:Erre: Befälhavaren påpekade att det är inte myteri när befälhavaren leder det så vi fick dela med oss.

Det var en trevlig resa må jag säga. Jag var lite rädd att jag skulle behöva hoppa av i kalmar och tvångssåga ved , eller likt nattmarodören dra om elen på erres landsverk medan han sov för att få lite egentid. Men det gick bra och sen var det för roligt för att kliva av.

:grin:
Jaha, då var det bara att motvilligt dela med sig då. :wink:
Var synd att det krockade annars hade jag kört in till Kalmar å hälsat på dig.

Kom gärna å fixa nordverken. Men du kan få lyxen att göra det dagtid. :mrgreen:
av Kse ons 24 aug 2016, 17:12
Vilken resa, hoppas man får tillfälle att göra nått liknande nån gång i livet.