Ner från berget med vatten och allt
av Uvskogen lör 12 apr 2014, 19:31
Kortversion: Allt fungerade - allt nere vid vägen.
Äntligen, ett blogginlägg om skogen där inget gick fel alls på 5 timmar! Har idag kört ner allt som låg kvar uppe efter berget. nu ligger det nere vid vägen, ska köra hem det de närmaste veckorna. Blir ved av det, retar mig så förbannat på att jag ska straffas för att jag sågar 3-meters. Nå, strunt i de nu. Det är ett utmärkt tillfälle att sammanfatta vintersäsongen, med delvis nya grejor.
Det i särklass största lyftet är de nya kedjorna (tack "anersimyra"). Maskinen har haft ett otroligt grepp i alla lägen. Kombinationen bigfoot däck och kedjorna blev utmärkt. Enbart bigfoot blev inte helt lyckat i min skog i varje fall. En nackdel med de större däcken är att lågväxeln blir mindre låg, inte helt bra.
Det andra som fungerat väldigt bra är den nya sågen, 550:n med värme.
För det tredje så har jag och grabben jobbat extra mycket med vägen upp och ner på berget Jag har cirka 500 meter upp, varav 300 är ganska brant och stenigt/gropigt.
Sen lärde jag mig idag att i en skog och mark som jag har så går det väldigt mycket bättre med högt lufttryck i vagnens däck. Har kört med 3,4 idag. Den dels rullar lättare uppför där det är brant, slipper vinscha. Men också så klättrar den lättare över större stenar som annars gärna blir ett stopp.
Tyvärr så blir det markskador även med en fyrhjuling med kedjor och fulla lass i vårmarker. Ligger en liten filmsnutt längst ner som visar hur det blev. Mitt på brantaste stället, mellan sten och fast mark uppstod det ett blöthål, vagnen välte nästan. Fick fylla med massor av vedbitar och ris.
Men summa summarum, väldigt bra flyt idag utan några överraskningar. Jo, förstås alldeles när jag var klar och hade lastat av det sista så tittade jag bakåt . Sista banken var borta Självklart låg den längst upp så jag fick mig en bra promenad Hittade den mitt på vägen, såg ut som afrikansk Oryx eller något sånt dött där.
Äntligen, ett blogginlägg om skogen där inget gick fel alls på 5 timmar! Har idag kört ner allt som låg kvar uppe efter berget. nu ligger det nere vid vägen, ska köra hem det de närmaste veckorna. Blir ved av det, retar mig så förbannat på att jag ska straffas för att jag sågar 3-meters. Nå, strunt i de nu. Det är ett utmärkt tillfälle att sammanfatta vintersäsongen, med delvis nya grejor.
Det i särklass största lyftet är de nya kedjorna (tack "anersimyra"). Maskinen har haft ett otroligt grepp i alla lägen. Kombinationen bigfoot däck och kedjorna blev utmärkt. Enbart bigfoot blev inte helt lyckat i min skog i varje fall. En nackdel med de större däcken är att lågväxeln blir mindre låg, inte helt bra.
Det andra som fungerat väldigt bra är den nya sågen, 550:n med värme.
För det tredje så har jag och grabben jobbat extra mycket med vägen upp och ner på berget Jag har cirka 500 meter upp, varav 300 är ganska brant och stenigt/gropigt.
Sen lärde jag mig idag att i en skog och mark som jag har så går det väldigt mycket bättre med högt lufttryck i vagnens däck. Har kört med 3,4 idag. Den dels rullar lättare uppför där det är brant, slipper vinscha. Men också så klättrar den lättare över större stenar som annars gärna blir ett stopp.
Tyvärr så blir det markskador även med en fyrhjuling med kedjor och fulla lass i vårmarker. Ligger en liten filmsnutt längst ner som visar hur det blev. Mitt på brantaste stället, mellan sten och fast mark uppstod det ett blöthål, vagnen välte nästan. Fick fylla med massor av vedbitar och ris.
Men summa summarum, väldigt bra flyt idag utan några överraskningar. Jo, förstås alldeles när jag var klar och hade lastat av det sista så tittade jag bakåt . Sista banken var borta Självklart låg den längst upp så jag fick mig en bra promenad Hittade den mitt på vägen, såg ut som afrikansk Oryx eller något sånt dött där.
7 kommentarer | Läst 3057 ggr