Fick tillbaka min 550 idag.
Den låg nere hos Huskvarna i 2 veckor men det slutade det med "allt är inom våra toleranser" samt följande fråga till ÅF "Jaha, ska vi skicka tillbaka den!?". Typ svaret från "Ja vad fan tänkte du annars?" :lol:
Nå, åf har gjort allt han kan, den startade efter en 5 ryck när jag kom hem. Provade Sthil 201 sen, startade efter 2 drag... Som den alltid gör. I alla väder. Börjar ge upp på Husqvarna nu. Denna säsong så har huggarbyxorna Tech extreme gett upp, kängorna från samma företag släppt i sömmarna och sågen är som bekant en eländig historia. Undrar just om det finns en Sthil med handtagsvärme? Ska leta får se.
Känns ibland som om Husqvarna är lite väl självbelåtna och missat att man måste ligga på för att fortsätta vara relevanta. Tänk Nokia hur de var på slutet. "Vi beklagar att du inte är nöjd med ditt köp men vi ser ingen anledning till åtgärd" - typ. Att de sen missade att teknikutvecklingen gick en annan väg är en annan historia.
Microsoft var också en sån där "fat cat" men lyckades svänga om precis före stupet och är nu väldigt aktuella.

Nå, idag blev den lång promenad med ryggsäck (tränar för Abisko) på isfria väg med strålande solsken och med vårfåglars sång i öronen!
Vem orkar då bry sig i en trist motorsågstillverkare! :grin:

13 kommentarer | Läst 3198 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Uvskogen

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: sön 20 jul 2008, 17:33

Uvskogens skog i ord och bild

Kommentarer

av Vardon tis 14 feb 2017, 21:21
Alla husqvarnor jag har använt, 242, 42, 246 och 543 har alla behövt 5-7 ryck och tanklocket ska inte gå att få upp utan verktyg :). Det roliga är att de tänder inte, inte ett liv och sen går de.
av isteskog tis 14 feb 2017, 21:35
Min 550 går igång efter ca 4-5 ryck .... De nya tanklocken är super, inga verktyg behövs där ... :)
av Nonkan tis 14 feb 2017, 22:01
Vet inte riktigt vilken relation du har till din ÅF och hur sen deras relation är mot t.ex. Husqvarna. Är det lite struligt brukar iaf vi ha ett ganska stort utrymme för goodwill (vi är inte billigast på nätet eller säljer mest sågar, men jobbar man med lite marginaler kan man ge en besviken kund en ny såg om det skiter sig), och det är sällan problem för vår del att sen få motsvarande hjälp från Husqvarna.

Vi har nog inte fått tillbaka någon såg vi skickat till fabriken för koll, dels brukar det ta en jäkla tid, och är det så att de vill ha ner en såg (vääääldigt sällan) så är det för att de verkligen vill ha den till utvecklingsavdelningen och det stället är som ett svart hål där information går in men absolut inget ut. Brukar bli en kredit och lämna ut ny produkt helt enkelt (vilket vi normalt redan gjort då ingen orkar vänta på att det ska skickas skrot fram och tillbaka).. Det handlar nog lite om hur man ser affärsmässigt på det hela. En ny såg är inga pengar att tjafsa om egentligen om det är en vettig kund som beter sig som folk. Det är inte produkten i sig som kostar utan tiden som läggs på felsöknkng/hantering och frakt.

Nån dryg jävel som grävt fram det billigaste nätpriset, beställt, haft sönder och sen skrikande kräver bäst service hos oss gratis helst innan felet hände behandlas däremot exakt enligt garantivillkoren och/eller konsumentköplagen/köplagen :p

550 kall ska om man primat tända efter 1-3 ryck på choke och sen starta på 1-2 ryck i startläge. Brukar funka som det ska. I alla fall när jag startar dem, men jag är å andra sidan ganska bra på sånt. Och ödmjuk såklart!
av Vardon tis 14 feb 2017, 22:05
isteskog skrev:Min 550 går igång efter ca 4-5 ryck .... De nya tanklocken är super, inga verktyg behövs där ... :)


Bra att det blivit bättre. 543 ska ju heller inte jämföras med något annat egentligen.
av Uvskogen tis 14 feb 2017, 22:46
Har köpt mina Husqvarna sågar och röjsågar (pluralis) hos samma Åf i 10 år. Så jag är ingen "nätköpare" som klagar på dålig service. Åf är nog bra, de har funnits i säkert 30 år. Mitt misstag var att köpa sågen när den släpptes och sen inte klaga i tid. Garantitiden har gått ut för länge sen. Pratade med H folket på Elmia i Sala och de sa att de kände till problemet och garantin var inget problem. Men trots inskick så står jag här med samma gamla svårstartade såg.
Så jag tycker nog jag gjort mitt, kanske skulle bråkat mer och tidigare.
av Hema tis 14 feb 2017, 23:46
Jag förstår inte varför man väljer att behandla Husqvarna-kunder annorlunda bara för att de inte köpt sågen eller vad det nu är i den butiken. Genom att erbjuda bra service vinner man kunder. Men att direkt säga att jaha du har inte köpt den här, ja då kommer vi inte anstränga oss. Det är verkligen en attityd man inte vinner kunder på.

Hoppas sågen kommer gå bättre framöver.
av Röjkvist ons 15 feb 2017, 08:15
5 ryck sedan går mina H-sågar. Ser inget onormalt med detta
av Uvskogen ons 15 feb 2017, 09:25
Röjkvist skrev:5 ryck sedan går mina H-sågar. Ser inget onormalt med detta


Nä om det vore så väl, men problemet med min såg är att den inte startar alls ibland. Inte ens efter 40 ryck. Det har upprepat sig och blivit värre och mer frekvent under åren. Så det var därför jag var in med den för "reparation". Efter ÅFs första försök (bytte någon slang) så blev det inte bättre och då konstaterades "vevhusläckage" och därför skickades den till Husqvarna (på deras begäran).
Men som sagt, den återkom utan åtgärd.
Bäst att säga att flera olika personer har fått använda sågen och alla upplever samma problem, så det är nog inte "skit bakom snöret", inte i detta fall! :wink:

Fast som jag sa ovan, skulle förstås ha klagat direkt. Har lärt mig det nu.
Annars, när sågen går så gillar jag den massor, så det är inte det som jag klagar på.
av Erre ons 15 feb 2017, 10:08
Ja hoppas dom senaste 550 sågarna är bättre än sina föregångare.

Å hoppas du får ordning på din uven.
av Mangan ons 15 feb 2017, 11:26
Tråkigt med sågen, Uvis.
av Göt ons 15 feb 2017, 13:05
Har stihl 261 och vad jag förstår så finns den med handtagsvärme. Den har väl också en sådär modern förgasare men funkar än i alla fall för mej.
av Nonkan ons 15 feb 2017, 13:29
Ah, ok. Ja, vi hade nog bytt ut den i så fall. Sen kan man ju göra avdrag efter hur mycket den är nyttjad och så om man orkar styra med sånt. Det är som sagt inte sågen i sig som är någon kostnad här. Går väl att lära sig något av det i vilket fall :)

Hema: Läs gärna hela mitt inlägg innan du kommenterar attityden. En kund som beter sig som folk har vi inga problem med oavsett var sågen är köpt. Beter man sig som ett arsel får man hjälp enligt garantivillkoren/konsumentköplagen oavsett om vi sålt sågen eller inte, vi anstränger oss inte för att göra ett dugg extra. Det handlar om lite ödmjukhet inför situationen, och väldigt många tar ut sina vardagsaggressioner på de som jobbar i butik så man ledsnar lite ibland.
av DanK ons 15 feb 2017, 15:34
Tråkigt med sågen, men jag fastnade för det positiva i inlägget, om Abisko!
Långvandring planeras.
Kungsleden? Söderut?
Längs leder eller fritt strövande?
Berätta gärna mer om detta!
Har varit där och upplevelsen blev en överraskning :)