Apteringslära och ful contorta
av SHR mån 27 okt 2014, 21:33
Första dagen på utbildningen för VMF's Guldkort - aptering och klassindelning.
Inne i salen i ca 2 timmar och gick igenom lite lätt, grundkraven för sågtimmer, längder, diametrar och lite om själva VMF.
Sen fick vi åka ut och klassindela timmer och hitta fel som gjorts. Detta skedde på trakten som min grupp ska börja slutavverka på nästa måndag, så det var roligt att få komma ut och se sig om där först.
Dock var det inte trevligaste synen!
(Idag får ni vrida på huvudet/skärmen när ni kollar på bilderna)
Blött, brant, tätt och en hel del contorta. Tydligen skulle det även vara en del vindfällen på ett bestånd inom trakten, plus att den är ca 1.5 km att gå från vägen upp på ett berg till maskinen. Kommer ha nån mil i benen innan dessa veckor är slut!
JD'n går för fullt denna vecka för att få ner contortan denna vecka så vi inte ska behöva skörda något sånt.
Lutar ganska starkt mot körskador, även om vi ska göra så gott vi kan för att minska dem så mycket som möjligt.
Inne i salen i ca 2 timmar och gick igenom lite lätt, grundkraven för sågtimmer, längder, diametrar och lite om själva VMF.
Sen fick vi åka ut och klassindela timmer och hitta fel som gjorts. Detta skedde på trakten som min grupp ska börja slutavverka på nästa måndag, så det var roligt att få komma ut och se sig om där först.
Dock var det inte trevligaste synen!
(Idag får ni vrida på huvudet/skärmen när ni kollar på bilderna)
Blött, brant, tätt och en hel del contorta. Tydligen skulle det även vara en del vindfällen på ett bestånd inom trakten, plus att den är ca 1.5 km att gå från vägen upp på ett berg till maskinen. Kommer ha nån mil i benen innan dessa veckor är slut!
JD'n går för fullt denna vecka för att få ner contortan denna vecka så vi inte ska behöva skörda något sånt.
Lutar ganska starkt mot körskador, även om vi ska göra så gott vi kan för att minska dem så mycket som möjligt.
7 kommentarer | Läst 3371 ggr