Traktorunderhåll - del 8 och annat
av Mangan fre 08 aug 2014, 22:58
Dagen började med besök hos rågrannen, som hade gjort ett hägn och planterat ädellöv.
Ek, lönn och fågelbär. Och lite al i surdraget.
Vi gick även igenom övriga delar av fastigheten, och funderade och jämförde. Intressant att se det ganska ovanliga trädslaget al planteras så frekvent. Vad använder man det till, månne? Annars var det rätt bördigt, över G30.
Vi var också rörande överens om att älg och rådjur påverkar vilka träd som kommer upp. Här är en bild på hur det kan se ut på en liten, av Trafikverket inhägnad, plätt vid vägen.
Kul att träffa likasinnade personer via Skogsforum, särskilt som de råkar vara grannar!
Vad gäller traktorn har jag i veckan dragit om elsystemet. Nu är det som det var innan, fast på ett annat sätt. Förbättringarna är att nu är nästan allt dragit genom en 30A säkring, det som tidigare var osäkrat. Undantagen är generatorn och startmotorn, såklart, annars går allt genom en 30A säkring.
Och så har jag fått en fungerande tankmätare, tagit bort amperemetern och lagt dit en laddlampa. Skall pilla dit en voltmeter från Biltema.
Har förberett för fler säkringar och dragit strömkabel för ljusen, det får gå på egna säkringar. Men, där är vi inte än! Saknar lite grejer. Återanvände en hel del kabel, men kopplingarna blev väldigt annorlunda.
Mest förvånad blev jag över att inget brann upp och allt funkade redan vid första startförsöket! Nåja, man har ju gjort mer komplicerade elscheman än såhär.
Hade först tänkt att samla allt i en stor låda, men så blev det inte. Skall nu se om reläna får en låda, eller om de hamnar där de passar istället.
Sen var det dags för mer svets. En stakholk hade gått sönder i vintras, nu var turen kommen. Fick bli blå hallen igen då. För att inte få svetsloppor på däcken, var planen att ta bort ena boggien. Lättare sagt än gjort. Steg ett var att skära av den dumma skruven som höll tappen på plats, sedan fick jag banka en timme eller två innan tappen till slut kom ut. Man skall tydligen trycka i lite fett där regelbundet... Nå, rengjord och infettade gled den tillbaka väldigt lätt efter jobbet.
Jag tog faktiskt en bild på resultatet av min "svetsning" men turligt nog var ljusförhållande sådana att man inte kan se hur j-a illa det blev.
Det satt i alla fall ihop trots stor egentyngd, så vad kan gå fel.. Håller det året ut är jag nöjd! Kändes skönt att se ett helt ekipage igen.
Ek, lönn och fågelbär. Och lite al i surdraget.
Vi gick även igenom övriga delar av fastigheten, och funderade och jämförde. Intressant att se det ganska ovanliga trädslaget al planteras så frekvent. Vad använder man det till, månne? Annars var det rätt bördigt, över G30.
Vi var också rörande överens om att älg och rådjur påverkar vilka träd som kommer upp. Här är en bild på hur det kan se ut på en liten, av Trafikverket inhägnad, plätt vid vägen.
Kul att träffa likasinnade personer via Skogsforum, särskilt som de råkar vara grannar!
Vad gäller traktorn har jag i veckan dragit om elsystemet. Nu är det som det var innan, fast på ett annat sätt. Förbättringarna är att nu är nästan allt dragit genom en 30A säkring, det som tidigare var osäkrat. Undantagen är generatorn och startmotorn, såklart, annars går allt genom en 30A säkring.
Och så har jag fått en fungerande tankmätare, tagit bort amperemetern och lagt dit en laddlampa. Skall pilla dit en voltmeter från Biltema.
Har förberett för fler säkringar och dragit strömkabel för ljusen, det får gå på egna säkringar. Men, där är vi inte än! Saknar lite grejer. Återanvände en hel del kabel, men kopplingarna blev väldigt annorlunda.
Mest förvånad blev jag över att inget brann upp och allt funkade redan vid första startförsöket! Nåja, man har ju gjort mer komplicerade elscheman än såhär.
Hade först tänkt att samla allt i en stor låda, men så blev det inte. Skall nu se om reläna får en låda, eller om de hamnar där de passar istället.
Sen var det dags för mer svets. En stakholk hade gått sönder i vintras, nu var turen kommen. Fick bli blå hallen igen då. För att inte få svetsloppor på däcken, var planen att ta bort ena boggien. Lättare sagt än gjort. Steg ett var att skära av den dumma skruven som höll tappen på plats, sedan fick jag banka en timme eller två innan tappen till slut kom ut. Man skall tydligen trycka i lite fett där regelbundet... Nå, rengjord och infettade gled den tillbaka väldigt lätt efter jobbet.
Jag tog faktiskt en bild på resultatet av min "svetsning" men turligt nog var ljusförhållande sådana att man inte kan se hur j-a illa det blev.
Det satt i alla fall ihop trots stor egentyngd, så vad kan gå fel.. Håller det året ut är jag nöjd! Kändes skönt att se ett helt ekipage igen.
7 kommentarer | Läst 5972 ggr