Dagen började med besök hos rågrannen, som hade gjort ett hägn och planterat ädellöv.
Ek, lönn och fågelbär. Och lite al i surdraget.



Vi gick även igenom övriga delar av fastigheten, och funderade och jämförde. Intressant att se det ganska ovanliga trädslaget al planteras så frekvent. Vad använder man det till, månne? Annars var det rätt bördigt, över G30.

Vi var också rörande överens om att älg och rådjur påverkar vilka träd som kommer upp. Här är en bild på hur det kan se ut på en liten, av Trafikverket inhägnad, plätt vid vägen.



Kul att träffa likasinnade personer via Skogsforum, särskilt som de råkar vara grannar! :shock:

Vad gäller traktorn har jag i veckan dragit om elsystemet. Nu är det som det var innan, fast på ett annat sätt. :ugeek: Förbättringarna är att nu är nästan allt dragit genom en 30A säkring, det som tidigare var osäkrat. Undantagen är generatorn och startmotorn, såklart, annars går allt genom en 30A säkring.



Och så har jag fått en fungerande tankmätare, tagit bort amperemetern och lagt dit en laddlampa. Skall pilla dit en voltmeter från Biltema.

Har förberett för fler säkringar och dragit strömkabel för ljusen, det får gå på egna säkringar. Men, där är vi inte än! Saknar lite grejer. Återanvände en hel del kabel, men kopplingarna blev väldigt annorlunda.

Mest förvånad blev jag över att inget brann upp och allt funkade redan vid första startförsöket! :shock: Nåja, man har ju gjort mer komplicerade elscheman än såhär. 8)

Hade först tänkt att samla allt i en stor låda, men så blev det inte. Skall nu se om reläna får en låda, eller om de hamnar där de passar istället.

Sen var det dags för mer svets. En stakholk hade gått sönder i vintras, nu var turen kommen. Fick bli blå hallen igen då. För att inte få svetsloppor på däcken, var planen att ta bort ena boggien. Lättare sagt än gjort. Steg ett var att skära av den dumma skruven som höll tappen på plats, sedan fick jag banka en timme eller två innan tappen till slut kom ut. Man skall tydligen trycka i lite fett där regelbundet... :oops: Nå, rengjord och infettade gled den tillbaka väldigt lätt efter jobbet.



Jag tog faktiskt en bild på resultatet av min "svetsning" men turligt nog var ljusförhållande sådana att man inte kan se hur j-a illa det blev.



Det satt i alla fall ihop trots stor egentyngd, så vad kan gå fel.. :geek: Håller det året ut är jag nöjd! :D Kändes skönt att se ett helt ekipage igen.



7 kommentarer | Läst 5972 ggr

Mer om bloggaren

Mangan

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: lör 15 okt 2005, 15:22

Effektivt eller kul?
Jag vill ju inte gå back på min skog, så stora grejer får det stora pojkarna ta hand om. Men röjsåg brukar jag hinna köra, och kanske lite gallring i småbestånd? Har för många hus, och för lite tid. Och så skall jag hinna med att träna 5-6 dagar i veckan också.

Kommentarer

av rikard_e lör 09 aug 2014, 18:33
Ser ut som det går bra för dig. Roligt att se någon som lagar sakerna seriöst!

Och skönt för 135:an att den får lite kärlek ock
av Mangan lör 09 aug 2014, 19:24
Tack Rikard, du är välkommen att känna och klämma på traktorn när du känner för det.
av totte lör 09 aug 2014, 20:57
Som sagt, det är alltid lika trevligt att se gamla grejor hållas i skick. Bra jobbat med elsystemet, inte fel att ha allt avsäkrat, så slipper du förmodligen framtida större rökmoln.
av th lör 09 aug 2014, 21:00
"Friskt kopplat hälften brunnet" heter det ju, men det här verkar vara lite mer kvalité. Om man vet vad man gör är det ju större chans att lyckas.
av Mangan lör 09 aug 2014, 21:22
Jomen, jag hoppas ekipaget skall hålla hela vintern nu, så jag slipper stå och svetsa och svära i midvinternattens köld. Som ju är hård, ni vet. Hade tänkt gå igenom vinschen också, men vet inte riktigt vad som behövs där. Svetsa på lite öglor och hållare för verktyg kanske.

Det här med traktorel är nästan inom mitt kompetensområde (om man bortser från det praktiska arbetet), så något skall jag väl ha igen. :D
av Mangan lör 09 aug 2014, 21:33
Ja, och här är det *något avskalade* elschemat. Motorn startar, batteriet laddar och tankmätaren funkar. Temperatur, oljetryck och hastighetsmätaren kräver ingen el. Tillkommer så småningom en voltmeter mellan laddlampan och tankmätaren, samt lite lyse. Enkelt och begripligt.

Bilagor
av totte lör 09 aug 2014, 22:55
Tänk så mycket lättare allt blir när man har ett vettigt elschema.