Slutforcering och resultat
av Mangan ons 18 feb 2015, 09:51
Väderprognosen såg inte bra ut, så jag bestämde mig för att köra ut så mycket som möjligt när det var i alla fall nollgradigt och frost på natten.
Tio timmar på måndagen och och drygt nio timmar på tisdagen senare, så är jag nu klar med utkörningen av gallringen. Nio lass blev det på två dagar, det sista tredjedels fyllt bara.
Totalt 32 lass, och de flesta mindre än jag brukar pga av underlaget. Drygt 80 fub tror jag det blir ändå.
Jag har ju visat en del bilder på körskador, dags att summera. Körning med vinschning innebär färre vägar i skogen, men varje väg får då tåla mer virke. De blir därmed gärna något bredare, i mitt fall gör det inget om de blir permanenta så att säga. Dragningen har styrts av terrängen, backar är svåra för min traktor, men ibland måste man.
Här är en lurig backe, man ser slirspår där det är stubbe/sten. Detta trots att jag körde nästan halva lass uppför. Något som tar extra tid med två lastningar mm.
Samma kulle men 50m bort (slingan åt andra hållet) blev det betydligt värre. Jag envisades med att komma upp med för mycket last och grävde många gropar. De där måste jag nog fylla igen. Men framför allt är det stubbar som är problemet. De är både hala och ger motstånd så att det stegrar sig. Det här måste åtgärdas om jag skall köra ut mer den vägen.
Sen var det nåt surhål också, det gick nästan bättre än förväntat. Släpade en del ris. Men regnet gjorde att surdraget som jag la vedbitar i innehöll rätt mycket vatten, så vedbitarna hade en tendens att flyta bort... Det gick rätt OK att köra över, här tycker jag inte eventuella skador gör så mycket. Detta är en gammal traktorväg som kört sönder någon gång på 80-talet av maskiner när de högg och planterade urskiljningslöst. Fortfarande syns spår av maskinerna där det är mjukt. Det blir nog en handgrävd trumma här en dag jag är på gott humör.
Det jag tycker var tråkigast är ändå den gamla basvägen. Sönderkörd vid Gudrun (troligen) och nödtorftigt utjämnad i somras (kostnad ca 10:-/m) med grävare. Nästan bara mjukt material, och allt ris jag la i vägen hjälpte bara delvis.
Spåren är ca 2dm djupa, och bitvis samma djup som "diket" till vänster.
Samma väg, men på grannens korta bit blev det än värre. Där tar traktorn i mellan hjulspåren och det blev en hel del virke innan jag kom fram alls.
Tyvärr inte bilder på hur det blev till slut, men det var värre än detta i alla fall.
Den här sista biten skulle jag vilja använda betydligt mera, frågan är om man kan göra något mindre extremt än en riktigt väg? Det känns som det kommer gå åt mycket material om man skulle lägga på grus. Betjänar ca 20 ha, så det skall ju köras där fler gånger.
Jahapp, nu är det bara vindfällena kvar då.
Tio timmar på måndagen och och drygt nio timmar på tisdagen senare, så är jag nu klar med utkörningen av gallringen. Nio lass blev det på två dagar, det sista tredjedels fyllt bara.
Totalt 32 lass, och de flesta mindre än jag brukar pga av underlaget. Drygt 80 fub tror jag det blir ändå.
Jag har ju visat en del bilder på körskador, dags att summera. Körning med vinschning innebär färre vägar i skogen, men varje väg får då tåla mer virke. De blir därmed gärna något bredare, i mitt fall gör det inget om de blir permanenta så att säga. Dragningen har styrts av terrängen, backar är svåra för min traktor, men ibland måste man.
Här är en lurig backe, man ser slirspår där det är stubbe/sten. Detta trots att jag körde nästan halva lass uppför. Något som tar extra tid med två lastningar mm.
Samma kulle men 50m bort (slingan åt andra hållet) blev det betydligt värre. Jag envisades med att komma upp med för mycket last och grävde många gropar. De där måste jag nog fylla igen. Men framför allt är det stubbar som är problemet. De är både hala och ger motstånd så att det stegrar sig. Det här måste åtgärdas om jag skall köra ut mer den vägen.
Sen var det nåt surhål också, det gick nästan bättre än förväntat. Släpade en del ris. Men regnet gjorde att surdraget som jag la vedbitar i innehöll rätt mycket vatten, så vedbitarna hade en tendens att flyta bort... Det gick rätt OK att köra över, här tycker jag inte eventuella skador gör så mycket. Detta är en gammal traktorväg som kört sönder någon gång på 80-talet av maskiner när de högg och planterade urskiljningslöst. Fortfarande syns spår av maskinerna där det är mjukt. Det blir nog en handgrävd trumma här en dag jag är på gott humör.
Det jag tycker var tråkigast är ändå den gamla basvägen. Sönderkörd vid Gudrun (troligen) och nödtorftigt utjämnad i somras (kostnad ca 10:-/m) med grävare. Nästan bara mjukt material, och allt ris jag la i vägen hjälpte bara delvis.
Spåren är ca 2dm djupa, och bitvis samma djup som "diket" till vänster.
Samma väg, men på grannens korta bit blev det än värre. Där tar traktorn i mellan hjulspåren och det blev en hel del virke innan jag kom fram alls.
Tyvärr inte bilder på hur det blev till slut, men det var värre än detta i alla fall.
Den här sista biten skulle jag vilja använda betydligt mera, frågan är om man kan göra något mindre extremt än en riktigt väg? Det känns som det kommer gå åt mycket material om man skulle lägga på grus. Betjänar ca 20 ha, så det skall ju köras där fler gånger.
Jahapp, nu är det bara vindfällena kvar då.
14 kommentarer | Läst 4274 ggr