Väderprognosen såg inte bra ut, så jag bestämde mig för att köra ut så mycket som möjligt när det var i alla fall nollgradigt och frost på natten. :roll:
Tio timmar på måndagen och och drygt nio timmar på tisdagen senare, så är jag nu klar med utkörningen av gallringen. Nio lass blev det på två dagar, det sista tredjedels fyllt bara.

Totalt 32 lass, och de flesta mindre än jag brukar pga av underlaget. Drygt 80 fub tror jag det blir ändå.

Jag har ju visat en del bilder på körskador, dags att summera. Körning med vinschning innebär färre vägar i skogen, men varje väg får då tåla mer virke. De blir därmed gärna något bredare, i mitt fall gör det inget om de blir permanenta så att säga. Dragningen har styrts av terrängen, backar är svåra för min traktor, men ibland måste man.

Här är en lurig backe, man ser slirspår där det är stubbe/sten. Detta trots att jag körde nästan halva lass uppför. Något som tar extra tid med två lastningar mm.



Samma kulle men 50m bort (slingan åt andra hållet) blev det betydligt värre. Jag envisades med att komma upp med för mycket last och grävde många gropar. De där måste jag nog fylla igen. Men framför allt är det stubbar som är problemet. De är både hala och ger motstånd så att det stegrar sig. Det här måste åtgärdas om jag skall köra ut mer den vägen.



Sen var det nåt surhål också, det gick nästan bättre än förväntat. Släpade en del ris. Men regnet gjorde att surdraget som jag la vedbitar i innehöll rätt mycket vatten, så vedbitarna hade en tendens att flyta bort... :oops: Det gick rätt OK att köra över, här tycker jag inte eventuella skador gör så mycket. Detta är en gammal traktorväg som kört sönder någon gång på 80-talet av maskiner när de högg och planterade urskiljningslöst. Fortfarande syns spår av maskinerna där det är mjukt. Det blir nog en handgrävd trumma här en dag jag är på gott humör.




Det jag tycker var tråkigast är ändå den gamla basvägen. Sönderkörd vid Gudrun (troligen) och nödtorftigt utjämnad i somras (kostnad ca 10:-/m) med grävare. Nästan bara mjukt material, och allt ris jag la i vägen hjälpte bara delvis.



Spåren är ca 2dm djupa, och bitvis samma djup som "diket" till vänster. :(

Samma väg, men på grannens korta bit :oops: blev det än värre. Där tar traktorn i mellan hjulspåren och det blev en hel del virke innan jag kom fram alls.
Tyvärr inte bilder på hur det blev till slut, men det var värre än detta i alla fall.


Den här sista biten skulle jag vilja använda betydligt mera, frågan är om man kan göra något mindre extremt än en riktigt väg? Det känns som det kommer gå åt mycket material om man skulle lägga på grus. Betjänar ca 20 ha, så det skall ju köras där fler gånger.

Jahapp, nu är det bara vindfällena kvar då. :)

14 kommentarer | Läst 4274 ggr

Mer om bloggaren

Mangan

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: lör 15 okt 2005, 16:22

Effektivt eller kul?
Jag vill ju inte gå back på min skog, så stora grejer får det stora pojkarna ta hand om. Men röjsåg brukar jag hinna köra, och kanske lite gallring i småbestånd? Har för många hus, och för lite tid. Och så skall jag hinna med att träna 5-6 dagar i veckan också.

Kommentarer

av isteskog ons 18 feb 2015, 10:01
Hur djupt är det i surhålen? Finns det botten så är fyllning med 0-100 kanske ett alternativ! :)
av Mangan ons 18 feb 2015, 10:44
Det är nog ett alterniv, eller 0-63 som går lättare att skyffla. ;)

Om man skall dit med maskin, måste man inte grusa upp alltihopa så det kommer fram? Alternativt är väl traktor, bakskopa och skyffel...

Sen den där långa biten med mjukt, kan man lägga ett lager ovanpå och hoppas det bär? Räcker 1dm, eller måste man.upp till 2? Dräneringen är väl sådär.
av totte ons 18 feb 2015, 13:02
1 dm är nog tyvärr klent, inte tillräckligt för att binda ihop materialet till en "kaka", risken är stor att det bra trycks åt sidan. 2+ dm borde funka.
av isteskog ons 18 feb 2015, 18:01
Som totte säger: 2 dm behöver det nog vara.
Traktor, bakskopa och skyffel är väl inget problem för en som tänker handgräva och lägga ner en trumma i basvägen! ;)
av Mangan ons 18 feb 2015, 18:52
Tja, la ju ner en trumma under skogsbilvägen för hand. Tog mindre än en dag och blev rätt OK. Detta är nog mer lättgrävt. Vad krävs för att grusbilen skall komma ut? En färdig väg, i stort sett?
av Uvskogen ons 18 feb 2015, 19:16
Vet ju inte om det lika förutsättningar men jag provade ju med 0-100 bergkross, cirka 1 dm. På det lag jag kavelbro av massa och sen 1 dm bergkross på det. Det har förstås hållit perfekt för fyrhjulingen, men även för traktorn när jag hade den. Höll aven nu för den stora skotaren. I de djupare hålorna som fanns la jag först större stenar som jag samlade ihop (har ett sån där stenfält på ett ställe i skogen)
Kanske kan vara en modell att prova.
av Mangan ons 18 feb 2015, 19:57
Slår vad om att du inte får ta de stenarna! :D Har du kross under massabitarna? De skall väl helst ligga fuktigt, om jag fattat det rätt. Dimension på massaveden? Jag minns att du har bloggat om det, men det var så länge sen... ;)
av Uvskogen ons 18 feb 2015, 20:11
Tog bara lite i ena hörnet... :???:

Masabitarna jag tog var nog alla runt en 10 cm i diameter, dimensionerade för min Nuffield, om du kommer ihåg den. Köpte ju bergkross för det var billigare men lärde mig då att de stenarna, om än jävlig jobbiga att skyffla (men muskler fick jag då) binder ihop väldigt bra. De under kavelbron ligger blött. Minns också att jag fick rådet då att lägga markväv också, men det fick bli kavelbro för mig. Verkar ju ha fungerat. I backen så räckte de inte med bara bergkross, till och med fyrhjulingen krafsade loss det. Det var först när jag la vanligt väggrus ovanpå (kanske 0-30 eller nåt sånt) som det bands ihop. Fast backar är svåra, där har jag fortfarande inte kommit på hur man bäst ska göra. Har lite funderat på om man ska lägga stockar som "stopp" på jämna avstånd. Ähh, slutar nu, men bygga vägar i skogen, med små medel och mycket för hand, är något som jag faktiskt tycker är roligt.
av valtra mega ons 18 feb 2015, 20:59
Börja med att dika
av lfq ons 18 feb 2015, 22:38
Med tanke på dina besvär får man vara glad att man själv har den lilla minilunnaren Oxen. Hoppas det går bättre med vindfällena och där bär kanske marken bättre.
av Mangan ons 18 feb 2015, 22:49
Ja köra med band är förstås ett alternativ, men det hade nog tagit längre tid ändå.

Dika är br a,men vägen är ofta lägsta punkten... :(
av valtra mega ons 18 feb 2015, 23:15
Är därför du ska dika så du får mera material på vägen så den blir högre
av Mangan tor 19 feb 2015, 08:34
Det dikades lite grann, men det hjälpte inte. Då får man.bygga riktig väg, 10 meter brett...
av Hanatorp tor 19 feb 2015, 17:46
Det är ett elände med finjordsrik morän. När dagens stora skogsmaskiner kör på basvägarna trycker de ner stenen som finns i backen och det kletiga materialet åker upp. Sedan rättar man till vägen genom att fylla tillbaka kletet och då bär basvägen inte ens för en liten traktor med skogsvagn. Min ena basväg tog stryk förra året på detta vis och nu bär den med näppe mitt eget lilla ekipage om det inte är tjäle. Var är vintrarna ???

Jag har på några särskilt känsliga ställen använt en metod att fylla i spåren med sten, tegel, makadam eller betongskrot som jag kommit över billigt. när spåren är fulla så har jag lagt tillplattade minkburar uppe på. De är ungefär 80x250 cm i fyrkantnät en tum x en och en halv tum. Uppe på detta har jag fyllt med bergkross, makadam eller tegel. Detta har för mina egna behov med traktorn fungerat bra. Det blir ingen tendens till skador. Jag lägger aldrig tillbaka "klabbet" på sönderkörda blöta ställen det är meningslöst. Nästa vinter så är spåren lika djupa på nytt.
På torrare ställen kan de vara idé att lägga tillbaka dåligt material. Det fungerar bra bara det blir frost tycker jag.

Hoppas du kan få ordning på dina surhål så de kan bära även när tjälen saknas.