Jomen, traktorn är kvar i skogen... :roll: Men vi börjar från början.

Började bra i första surhålet, en del ris och det var inte så farligt som jag trodde.


Sedan kom då surdraget jag var mest orolig för, där hade jag lagt gammal ved i botten så det gick inte alls tokigt det heller!


Så var jag då ute på basvägen som jag hade en grävare att fixa till i somras. Tyvärr har det ju regnat sen dess, så det är blött. Har lagt mycket ris, särskilt ovanpå trumman. I backen ned blir det spår, men det går ju framåt i alla fall.


Ungefär där slutar mitt skifte, och det är knappt 100m ut till vägen därifrån. Inga problem, trodde jag. Men...

Första fastkörningen. Traktorn stegrar sig väldigt lätt, så fort det går uppför. Vågar inte köra på utan släpper direkt framhjulen lyfter. Fegt, eller klokt? Kanske kan man använda trepunktshydrauliken och och hålla emot med kranen mot kärrans dragstång???



Backade och tog sats med en lite högre växel, och kom upp för den lilla, lilla backen. Så var det bara resten kvar då!

I nästa surhål var det roliga slut. Samma problem med stegring, och jag grävde mig djupare ner i leran. Försökte lägga under lite massbitar framför bakdäcken, men det blir stegring direkt. Då var klockan strax efter tre, så jag beslöt mig för att gå hem och sova på det samt fråga om tips på skogsforum! :grin:


Okej, vad gör jag nu?! :)

Jag tänker såhär. Backa traktorn upp på 2-3 massabitar som jag nog kan få under kärrans dragstång. Fyll sedan på med ytterligare bitar från lasset, vilket förhoppningsvis gör att det inte gräver ner sig i backen lika mycket. Går det att lägga bitar 3-4 i bredd i spåren längs med? Är ju lättare. Mot stegringen kanske 2-3 25-litersdunkar på frontbryggan gör skillnad? Eller spelar det ingen roll?

Skall ut igen i morgon, hoppas på många bra tips innan dess!

16 kommentarer | Läst 5448 ggr

Mer om bloggaren

Mangan

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!
Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum!

Blev medlem: lör 15 okt 2005, 15:22

Effektivt eller kul?
Jag vill ju inte gå back på min skog, så stora grejer får det stora pojkarna ta hand om. Men röjsåg brukar jag hinna köra, och kanske lite gallring i småbestånd? Har för många hus, och för lite tid. Och så skall jag hinna med att träna 5-6 dagar i veckan också.

Kommentarer

av bodaedet lör 24 jan 2015, 21:58
Lägg veden längs med som en stockmatta, kan behövas flera lager, finns det ris att lägga över så ligger stockarna still bättre. Och visst hjälper det med tyngder fram. Lycka till
av Blivande snickare lör 24 jan 2015, 22:00
Du får inte boggin framskjuten lite så att trycket på draget minskar lite?
Om inte så är nog framvikter det ända som hjälper.. eller bara stå på med framhjulen i vädret och styrbromsa! :D
av karebyemil lör 24 jan 2015, 22:05
Du skulle kunna prova att kedja fast en vedbit på varje bakdäck som går ner i marken när man kör och på så sätt få extra dragkraft framåt.
Såhär nånting: https://www.youtube.com/watch?v=c_I8v23wQBU
Är ioförsig ganska farligt men som sista utväg kanske det kan hjälpa?
av Mangan lör 24 jan 2015, 22:34
Jo, nog har jag styrbromsat alltid. och använt diffspärr. Men om fronten lyfter, så går det för långt tycker jag, Jo, boggien är något längre bak än förra gången jag körde massa. Skall pröva att flytta fram den 2 dm. Lite svårt där den står nu.

Blir nog att lasta av och lägga under. Skall jag pröva med längs med, tycker ni?
av ulfgustav sön 25 jan 2015, 08:47
Då jag hamnat i liknande situationer så har jag brukat stoppa en stock under traktorn framför drivhjulen och kjedja fast den, då kommer man alltid upp ur surhålet.
Metoden fungerar men man skall ta det ytterst försiktigt. Sedan gäller det att lossa stocken och att fylla igen surhålet så man kan köra över med vagnen.
av Sweden-viking sön 25 jan 2015, 12:16
ulfgustav skrev:Då jag hamnat i liknande situationer så har jag brukat stoppa en stock under traktorn framför drivhjulen och kjedja fast den, då kommer man alltid upp ur surhålet.
Metoden fungerar men man skall ta det ytterst försiktigt. Sedan gäller det att lossa stocken och att fylla igen surhålet så man kan köra över med vagnen.


Så gör jag också!!!

Ta det bara lungt och fint.....
av Mangan sön 25 jan 2015, 13:45
Brukade en lite mer försiktig metod. Lastade av ungefär en tredjedel av lasset ( för hand :) ), och satte på 50 kg framme på frontbryggan. Traktorn stod bara 30-40 meter från bilväg, så det var rätt smidigt att komma dit med vikterna, och jag visste att jag kunde vinscha upp lasset igen från vägen. Råkade även ha en bil till hands, för ovanlighetens skull.

Tog mindre än en halvtimme att komma, till detta stadium:



Och därefter gick det relativt lätt att dra sig upp för egen maskin.



Vinschningen var lite tråkig, mycket lera och blötsnö. Men, men, det funkade.

Totalt två timmar senare, låg lasset fint upplagt där det skall. Tack alla för tipsen, tar man det bara lugnt och sover på saken så brukar det lösa sig. :)

Bilagor
av Blivande snickare sön 25 jan 2015, 13:52
Skönt att det löste sig, snabb var du åxå! :)
Bara resten kvar nu.. ;)
av Mangan sön 25 jan 2015, 14:18
Jag avvaktar lite med att köra ut resten, du... :lol:
av isteskog sön 25 jan 2015, 15:05
Skulle behövas en köldknäpp ser det ut som!
av Mangan sön 25 jan 2015, 15:19
Hur många dagar kräv s egentligen, om temperaturen ligger mellan -5 och -10?
av sundelius sön 25 jan 2015, 17:52
Ser ut som det är några köldknäppar på väg in. Hoppas det fryser till åt dig
av Kse mån 26 jan 2015, 09:16
Ja det var ju skönt att det gick bra.
Vanligaste felet när det gäller fastkörningar tror jag är att man drabbas av panik och inte har vett att sluta försöka.
Snabbt slirar man ner sig till ett läge som är flera gånger värre och man behöver ha dit en annan maskin som bärgar, när man från början hade klarat sig med en motorsåg och en spade för att komma loss.
Så bästa medicinen är nog många gånger att stanna upp och planera eller tom. sova på saken.
av Mangan mån 26 jan 2015, 09:39
Håller fullständigt med dig Kse, men det är svårt att låta bli med "bara ett försök till, det är nära nu". Och så blir det värre... :)
av Hanatorp mån 26 jan 2015, 10:45
När jag kört fast på detta vis och traktorn grävt ner sig har jag lagt en kraftig massavedsbit vinkelrätt mot vägen antingen bakom eller framför hjulen. I ditt fall ser det inte ut att gå att få under en bit framför hjulen, men bakom bordde gå bra. Sedan tar du länkar om biten och tallrikarna på fälgen. När biten sitter fast i hjulen backar du försiktigt tills bakhjulen står uppepå massavedsbiten. Då kan du fylla i hålen som bakhjulen grävt med vad som finns till hands. När du lagt i material (massaved) både för vagnen och traktorn lossar du länkarna och kör.

Kanske är det så här du redan tänkt?
av totte mån 26 jan 2015, 20:33
Bra jobbat Mangan! Det lönar sig nästan alltid att sova på saken, eller ta en rejäl rast, beroende på.