Nu kom vintern tillbaka
av Mangan ons 08 mar 2017, 21:47
Ni minns säkert att det var lerigt och några plusgrader när jag körde ut förra veckan. Igår när jag kom till skogen var det några minusgrader och snö. Vintern kom tillbaka!
Så det var bara att ge sig ut efter det sista lasset som låg kvar på mossen. Om jag hämtade det på förmiddagen, kunde jag hugga timmer på eftermiddagen kanske? Bra plan, vi får väl se hur det gick....
Kände att det allt var lite mjukt, den dumma snön gjorde att minusgraderna inte hade trängt ner i backen. Isen hade dock frusit, så jag fick leka isbrytare. Tror jag skall döpa min traktor till Oden.
Fint väder annars, väldigt vackert med nysnön. Hupp, så var det lassat. Övervägde om jag skulle köra två ggr eller en, men det blev inte ett riktigt fullt lass, och nu när det var kallt skulle basvägen säkert hålla. Färdigvinschat, till höger är det gallrat.
Vägen höll dåligt, visade det sig. Slirade även där det var plant, och vid en knix som tidigare varit lite besvärligt blev det stopp. Hade varit lite orolig för det. Backade och tog sats, men grävde bara ner mig med traktorn. Om och om igen. Till slut lyckades jag köra lite vid sidan om och kom upp. Hurra! Bara att rulla hem då? Näe.
50 meter vidare så sjönk traktorn ner igen, denna gången där det var platt. Gick inte att backa, alltså. Efter några desperata försök så bestämde jag mig för att lasat av halva lasset ungefär. För hand, såklart. Det går liksom inte att improvisera så mycket med vajerkranen.
Prövade igen, kom ingen vart nu heller. Backade och tog sats, och kom vidare fem meter. Sen var det stopp igen. Ännu mer stopp faktiskt.
Vet inte om det syns, men jag står på leran med undersidan av traktorn och draget.
Jaha, nu var det eftermiddag redan. Beslöt mig för att lasta av resterande lass (fortfarande för hand). Ni ser hur långt jag kom?
Försökte surra stock i däcket, men första försöket så knäckte jag stocken. Andra försöket knäckte jag kedjan. OK, det var Biltemas 6mm handelskätting, men lite bättre tycker man den borde hålla?
Nu började det bli grinigt. Nästa punkt på åtgärdsprogrammet var att vinscha sig loss. Det går ju bakåt bara, så det var lite osäkert om det skulle hjälpa eller stjälpa. Iväg med kranbommens block till ett lagom träd, koppla i trädet och så vajern tillbaka till kärrans centralrör. Spännande! Började vinscha... och traktorn storknade. Lite mer gas, försöka igen. Traktorn storknade igen. Fullgas, försiktigt sträcka fram en hand till vinschspaken och... traktorn kom upp! Hurra (igen)!
Med tom kärra och bra med sats, så kom jag till slut förbi krigsskådeplatsen.
Kunde köra hem tom utan större missöden, och kom hem halv sex. En hel dag, och inget att visa för det!
Planen var att missbruka svetsen, det hade lossnat lite på kärran sen tidigare. Var ju vindstilla också på kvällen, så kunde stå i traktorskjulet och jobba. Hade lyckats köra mot ett träd tidigare i knixbacken och böja ett stakfäste, så när jag skulle "laga" med storsläggan blev det mer svetsjobb. Jaja, som det kan bli.
Det var en kall natt (-6 grader), men skulle bli töväder på lunchen. Jag bestämde mig för att se om jag kunde köra ut på förmiddagen med hjälp av nattens minusgrader. Skulle ta det i två omgångar i alla fall! Första lasset gick galant, men andra lasset kände jag att det hade börjat lera till sig. Trots det så slappnade jag av lite för tidigt, för plötsligt såg det ut såhär.
En sten i leran gjorde att traktorn stegrade sig och drog snett. Hoppsan. Satt fast igen. Den här gången gick jag direkt på vinschmetoden, gick bra att dra traktorn rätt. Notera det icke frusna underlaget.
Så in i mål då och lasta av. Klockan var bara lunch, så tog en lunchpaus och valde sedan att vinscha ut det grova jag högg vid gården. Dubbel vajer krävdes. Det blir starkt då, flyttar både på stenar och jord.
Stocken är 3,8 och runt 70cm i dia som mest. Måste lyfta upp den en ände i taget, och för den tunga änden krävdes det gung i traktor och kran för att få upp den. Men det gick det med. Så samlade jag ihop resterande utspridda massabitar och lassade av, och så var den dagen klar.
Allt som är hugget ligger nu i vältor. Varken timmer eller kubb kommer upp till 10fubs-gränsen, men det får väl bli så i år.
Det var tunga två dagar, med mycket missöde. Men det har gått bra i övrigt i vinter, och jag blir mer och mer mentalt förberedd på det och känner att det finns alltid sätt att lösa problemet. Gäller bara att välja vilket.
Tyvärr är väl nu basvägen sönderkörd, vilket jag var rädd för. Visst, man kanske skulle nöjt sig med att köra när det är kallt, men med tanke på senaste årens och även framtida väder, så tror jag inte det går att vänta på tjäle om det skall bli något. Jorden/leran är riktigt dålig att bygga väg på, och även där vägen går i sluttningar eller upp på åsar är det lerigt. Bygga lastbilsväg är dyrt, men skulle *kanske* kunna vara motiverat nästan halva sträckan. Men det löser inte problemet med resterande traktorväg. Och detta område hade jag tänkt sköta manuellt, lite småskaligt, för att få en promenadskog. Inte så sugen på bred bilväg igenom. Man kan ta dit en rejäl grävare som får dika ut ordentligt och göra en bra terass för en traktorväg. Men leran håller dåligt att köra traktor på ändå, måste antagligen grusas. Och om jag gör en sådan väg, och sen skall ha en skotare som kör där? Då försvinner vägen ner i dyn, är jag rädd.
Letar lite idéer...
Så det var bara att ge sig ut efter det sista lasset som låg kvar på mossen. Om jag hämtade det på förmiddagen, kunde jag hugga timmer på eftermiddagen kanske? Bra plan, vi får väl se hur det gick....
Kände att det allt var lite mjukt, den dumma snön gjorde att minusgraderna inte hade trängt ner i backen. Isen hade dock frusit, så jag fick leka isbrytare. Tror jag skall döpa min traktor till Oden.
Fint väder annars, väldigt vackert med nysnön. Hupp, så var det lassat. Övervägde om jag skulle köra två ggr eller en, men det blev inte ett riktigt fullt lass, och nu när det var kallt skulle basvägen säkert hålla. Färdigvinschat, till höger är det gallrat.
Vägen höll dåligt, visade det sig. Slirade även där det var plant, och vid en knix som tidigare varit lite besvärligt blev det stopp. Hade varit lite orolig för det. Backade och tog sats, men grävde bara ner mig med traktorn. Om och om igen. Till slut lyckades jag köra lite vid sidan om och kom upp. Hurra! Bara att rulla hem då? Näe.
50 meter vidare så sjönk traktorn ner igen, denna gången där det var platt. Gick inte att backa, alltså. Efter några desperata försök så bestämde jag mig för att lasat av halva lasset ungefär. För hand, såklart. Det går liksom inte att improvisera så mycket med vajerkranen.
Prövade igen, kom ingen vart nu heller. Backade och tog sats, och kom vidare fem meter. Sen var det stopp igen. Ännu mer stopp faktiskt.
Vet inte om det syns, men jag står på leran med undersidan av traktorn och draget.
Jaha, nu var det eftermiddag redan. Beslöt mig för att lasta av resterande lass (fortfarande för hand). Ni ser hur långt jag kom?
Försökte surra stock i däcket, men första försöket så knäckte jag stocken. Andra försöket knäckte jag kedjan. OK, det var Biltemas 6mm handelskätting, men lite bättre tycker man den borde hålla?
Nu började det bli grinigt. Nästa punkt på åtgärdsprogrammet var att vinscha sig loss. Det går ju bakåt bara, så det var lite osäkert om det skulle hjälpa eller stjälpa. Iväg med kranbommens block till ett lagom träd, koppla i trädet och så vajern tillbaka till kärrans centralrör. Spännande! Började vinscha... och traktorn storknade. Lite mer gas, försöka igen. Traktorn storknade igen. Fullgas, försiktigt sträcka fram en hand till vinschspaken och... traktorn kom upp! Hurra (igen)!
Med tom kärra och bra med sats, så kom jag till slut förbi krigsskådeplatsen.
Kunde köra hem tom utan större missöden, och kom hem halv sex. En hel dag, och inget att visa för det!
Planen var att missbruka svetsen, det hade lossnat lite på kärran sen tidigare. Var ju vindstilla också på kvällen, så kunde stå i traktorskjulet och jobba. Hade lyckats köra mot ett träd tidigare i knixbacken och böja ett stakfäste, så när jag skulle "laga" med storsläggan blev det mer svetsjobb. Jaja, som det kan bli.
Det var en kall natt (-6 grader), men skulle bli töväder på lunchen. Jag bestämde mig för att se om jag kunde köra ut på förmiddagen med hjälp av nattens minusgrader. Skulle ta det i två omgångar i alla fall! Första lasset gick galant, men andra lasset kände jag att det hade börjat lera till sig. Trots det så slappnade jag av lite för tidigt, för plötsligt såg det ut såhär.
En sten i leran gjorde att traktorn stegrade sig och drog snett. Hoppsan. Satt fast igen. Den här gången gick jag direkt på vinschmetoden, gick bra att dra traktorn rätt. Notera det icke frusna underlaget.
Så in i mål då och lasta av. Klockan var bara lunch, så tog en lunchpaus och valde sedan att vinscha ut det grova jag högg vid gården. Dubbel vajer krävdes. Det blir starkt då, flyttar både på stenar och jord.
Stocken är 3,8 och runt 70cm i dia som mest. Måste lyfta upp den en ände i taget, och för den tunga änden krävdes det gung i traktor och kran för att få upp den. Men det gick det med. Så samlade jag ihop resterande utspridda massabitar och lassade av, och så var den dagen klar.
Allt som är hugget ligger nu i vältor. Varken timmer eller kubb kommer upp till 10fubs-gränsen, men det får väl bli så i år.
Det var tunga två dagar, med mycket missöde. Men det har gått bra i övrigt i vinter, och jag blir mer och mer mentalt förberedd på det och känner att det finns alltid sätt att lösa problemet. Gäller bara att välja vilket.
Tyvärr är väl nu basvägen sönderkörd, vilket jag var rädd för. Visst, man kanske skulle nöjt sig med att köra när det är kallt, men med tanke på senaste årens och även framtida väder, så tror jag inte det går att vänta på tjäle om det skall bli något. Jorden/leran är riktigt dålig att bygga väg på, och även där vägen går i sluttningar eller upp på åsar är det lerigt. Bygga lastbilsväg är dyrt, men skulle *kanske* kunna vara motiverat nästan halva sträckan. Men det löser inte problemet med resterande traktorväg. Och detta område hade jag tänkt sköta manuellt, lite småskaligt, för att få en promenadskog. Inte så sugen på bred bilväg igenom. Man kan ta dit en rejäl grävare som får dika ut ordentligt och göra en bra terass för en traktorväg. Men leran håller dåligt att köra traktor på ändå, måste antagligen grusas. Och om jag gör en sådan väg, och sen skall ha en skotare som kör där? Då försvinner vägen ner i dyn, är jag rädd.
Letar lite idéer...
11 kommentarer | Läst 4214 ggr