Det blev ett långt uppehåll igen, men det tyder i vanlig ordning inte på att allt flyter på utan friktion.
Tvärtom, men en rad nya eller bättre begagnade fanskap i firman är det en strid ström av haverier.
Men det har varit för mycket att göra sista veckorna och då tryter som lusten att blogga.
Har blivit att byta en hel del slang, däck, tätningar, batterier mm mm i allehanda maskiner.
En olycka kommer sällan ensam heter det ju men när jag konstaterade att det var dags att byta batterier i skördaren, skotaren och timmerbilen sammtidigt blev man lite less.
Har iaf. investerat i en riktig belastningstestare då det verkar omöjligt att få tag på nån som kan kolla konditionen på stora batterier.

En sån här skulle man ha skaffat för flera år sedan.
Går att belastningstesta på lösa batterier eller direkt i maskin, då kan man samtidigt få fram konditionen på generatorn och en hel del andra funktioner.


För att stressa av lite drog vi till Finland förra helgen för lite skidåkning och umgås med goda vänner.
En kompis har gift sig så pass klokt att han numera är delägare i en toppenfin stuga utanför Ylläs i tidigare nämnda grannland.
Nu var det väl inte så mycket till vila utan egentligen ett träningsläger inför Vasaloppet som grabbarna har lurat i mig att jag måste åka, men vi han ju med lite pilsner och Whiskey på kvällarna förstås.
Skönt att kunna träna och leva som folk på samma gång, annat var det när man var aktiv en gång i värden.
Då var det kolhydratladdning, råmjölksvassle och höghöjdshus som gällde.


Lånade polaren stavar och det gick så här bra, tryckte igen staven vid en lite bro vilket resulterade i tvärstopp och bruten stav, 

Supermysig stuga med sov loft, tyvärr ingen bild inifrån.
Vi har som synes lite dålig fantasi när det gäller val av bilar. :)

Annars går det på för fullt, värmeverket matas med flis tre gånger i veckan så länge temperaturen håller sig på rimlig nivå.
Känns som om man börjar få in någorlunda rutiner även om man trampat på en del minor, jag hade gjort en hel del annorlunda om jag för ett år sedan vetet det jag vet idag.
Man lär sig hela tiden och jag tycker att det är väldigt intressant, tyvärr så är inte alla i kedjan lika intresserade av effektiviseringar och förbättringar utan kör gärna på i gamla hjulspår.
Mera flis!
Flis är som synes ett ganska kompakt material, jobbar på lite lösningar för att minska spillet vid tippning.


Nu stundar ju julen och då finns det kanske lite mer tid att skriva, finns en hel del att ta igen.

12 kommentarer | Läst 3692 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av isteskog lör 20 dec 2014, 08:38
Det är skönt att få åka iväg och vara ledig några dagar! Dagens stavar är väl av kolfiber och tål inga stötar, då går dom av :(
Såg i en tidigare blogg att det spiller ut mellan bil och kant, dum tanke, men går det inte att ha en ramp på flisfickan som kan fällas mot lastbilen. :)
av Kse lör 20 dec 2014, 09:44
Inte alls dum tanke, har haft den själv och tror tom. vi diskuterade det i nån tidigare blogg.
Att göra ändringar i kommunens anläggningar är ingen lätt sak, den har ju funkat i över 30 år så varför ska den ändras nu?
Det är det många kloka huvuden som tillsammans ska bedöma om en anläggning man i bästa fall sett på pappret fungerar eller inte, dom som sköter driften vet ju i detalj vad som behöver förbättras men verkar ha svårt att få genom sina idéer, jag ligger ytterligare ett steg ner i kedjan.

Det är nog lättare att göra en ramp på bilen som läggs ner mot fickan, då kan man få bort spillet.
Eller att helt enkelt skaffa en en enkelbil med bakåttipp, inte heller det är helt enkelt har vi sett då vi testat med en lastväxlare som inte klarade uppgiften.
Den kunde helt enkelt inte tippa flaket nog långt bak utan att det tog i luckorna till flisfickan, men med rätt typ av bil och flak skulle det gå.
av isteskog lör 20 dec 2014, 10:16
Ditt problem, med andra(kommunens) ord! Hoppas det löser sig, är väl ett problem kan jag tänka mig, att få skrapa upp det som spills vid tömningen.
av Tosca lör 20 dec 2014, 10:53
Flisen börjar väl komma direkt när sidoluckan öppnas, så då kan det vara svårt att få till en kant som går in under flakkanten.
En fällplåt på bilen är nog den bästa lösningen för dig, då har du ju ett ekipage som ger dig unika konkurrensfördelar i framtiden också.
av Kse lör 20 dec 2014, 11:05
Ja det är så jag har fantiserat, en plåt som fälls ner mot flisfickan.
Känner att jag inte har tid med sådant konstruerande just nu, släpet går ju tre dagar i veckan och under närmaste månaderna så ökar flisåtgången med 50%.
Blir trots allt rätt omfatande ingrep i släpet för at få till en vettig lösning så det blir nog att fixa till sommaren, ev. blir det ett annat släp då jag gärna skulle vilja ha rulltäckning också.
Som det är nu så får man ju handskotta flissläpet var och varannan dag så att man inte får in en massa snö, snö brinner ju så dåligt men lite kommer det allid med men man försöker ju minimera det så klart.
Är inte flakbotten helt ren så fastnar dessutom flisen i vagnen och man får skotta av dom sista kubikmetrarna för hand vilket händer med jämna mellanrum.
av Slurfi lör 20 dec 2014, 13:59
Lät ju fint med utlandssemester bara sådär. Tänkte på bakåttipp osv, om flisen bara ska från
upplaget till fickan så skulle man ju kunna köra med en specialbyggd traktorvagn som då
kan vara bredare och ha en mer högtippande konstruktion.
Den kan ju då antingen dras med jordbrukstraktor eller monteras på en skotare alt dumper?
Det finns ju en hoper såna vagnar begagnade från grönmasse/ensilage-hantering osv tänker jag mig.
av Kse lör 20 dec 2014, 15:15
Första skissen var just med jordbrukare och lastväxlarvagn med 40 m3 container.
Sen var tanken att dra med hjullastaren, men sen blev det flissläp då det använts tidigare och ingick i köpet avvtimmerbilen.
Hjullastaren är förbered för VBG drag men saknr luft, och då släpet är luftfjädrat går det inte så bra att dra med den.
Jag har ju inget C kort så av den anledningen kikade jag på allternativa lösningar, nu är jag på G iaf. och klarade faktiskt teorin på första försöket i onsdags. :)
av Blivande snickare lör 20 dec 2014, 15:48
Grattis! :)

Allt ska ju inte fungera från början heller, annars skulle ju Murphy stå utan jobb! :D
av Kse lör 20 dec 2014, 20:21
Blivande snickare skrev:Grattis! :)

Allt ska ju inte fungera från början heller, annars skulle ju Murphy stå utan jobb! :D

Tackar. 8)
av alias sön 21 dec 2014, 00:48
Hej!

Kanske något dylikt kan funka:

http://www.blocket.se/alvsborg/ERJO_Fli ... w=3&last=1

Vet att även en del vagnar man kör sockerbetor i ser ut som högtippande dumprar.

MVH
Alias
av Blivande snickare sön 21 dec 2014, 03:38
Ja eller ett sånt här flak skulle ju vara optimalt. Men då skenar priset iväg :/
http://m.youtube.com/results?q=volvo%20 ... liat&sm=12
Kolla cirka 2:40 in i klippet så får man se när han kippar.
Men ni i lappland har väl sett det LIVE redan :D
av Kse sön 21 dec 2014, 10:11
Ja en sån där Erjo vagn vore ju nått, frågan är vad man ska dra den med.
Ska man dra med hjularen så ska det ju kopplas till och från hela tiden samt att man måste byta skopa varje vända då den högtippande är lite klumpig att fara omkring på byn med, ungefär som att ha en folkabuss hängandes i lastaren.
En sån balja på en lastväxlare skulle vara fint, då skulle man kunna ha mer nytta av den bilen med maskinflak och grusflak än om man tex. skulle ha Erjovagnen och en jordbrukare att dra med, ja om man nu inte blir bonde förstås. ;)
Har ev en lastväxlarlösning på G.