Nu är det lunchrast, har dragit första steget på topparna på 30Nm.
Sen blir de ett drag på 80 Nm och avslutningsvis vinkeldrag 60 grader.

Ett varv klart innan lunch, i vanlig ordning får toppen sätta sig en stund mellan dragningarna.
Swecon's anteckningar från igår, foderhöjden håller sig inom toleransen på 0,02 mm per topp.


Det sitter ju stålpackning i toppen, alla kanaler ner i motorn för olja och kylvatten är tätade med en liten mässingshylsa och en gummitätning.
Dessa satt stenhårt i det område det det varit varmgång, drog upp med polygrip och en slant ur greppet och försvann.
Befarade det värsta och tur var väll det, för när jag började gå igenom ventillyftarna så hittade jag hylsan.
Detta hade förmodligen upptäckts när stötstängerna skulle monteras men säkert vet man inte.

Uppfiskad 30 cm ner i motorn, gick inte att se då ventillyftarna som är ca 2 cm djupa är fulla med olja.


Blåsningen som var i toppen ligger föga förvånande just där sotavlagringarna och höjdavvikelsen var, samma punkt jag visade i förra inlägget där packningen var bränd.
Nu blir det kaffe och sen fortsätter jag att dra toppen, hinner inte få ihop det innan helgen som planerat men det får ta den tid det tar.

4 kommentarer | Läst 4511 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av totte fre 09 maj 2014, 21:46
Man skall alltid befara det värsta när nåt slinter iväg.
av machonisti lör 10 maj 2014, 06:55
Intressant projekt, KSE!
av Kse lör 10 maj 2014, 13:04
machonisti skrev:Intressant projekt, KSE!

Ja planerade motorjobb som detta är alltid kul.
av machonisti lör 10 maj 2014, 22:28
Terrängarbete i regn å rusk, då e de lätt hänt att man får öva igen inom kort.