Förra torsdag var en sån där dag då man lika gärna hade kunnat stanna hemma, hade man backat tiden och gjort en sak annorlunda hade man kunnat legat framför tv'n och käkat chips hela dagen i stället.
Nu hade jag förmodligen jobbat ändå med nått av alla "miljoner" projekt som är på gång, känns som om man skulle behöva stanna klockan sisådär en månad för att samma upp alla lösa trådar.
Nu blev det iaf. som rubriken antyder tomt i tanken, har varit så mycket annat runt som stör så det har blivit nån timme kört på morgonen, nån på kvällen och ibland nån på natten.
Är för ovanlighetens skull bara 2 mil hemifrån och kör vilket gör det lätt att fara till och ifrån, på gott och ont.
Det har hänt en, möjligtvis två gånger förut att jag har kört slut på bränsle i maskinen.
En sak är iaf. säker, det kommer aldrig lägligt.

Tog en bild över det vackra höstlandskapet, här var det inte många liter kvar i tanken för en kvart senare var det stopp.


Nu behövde jag inte pulsa en kilometer i snön med en 20 liters dunk i varje hand, nä det gick att ta sig nästan hela vägen till maskinen med bil längs den fyrhjulingsstig som går genom hygget.
Direkt när jag kliver ur bilen känner jag en tydlig diesellukt, i brådskan har jag glömt att skruva åt locket på en av dunkarna. Ca. fem liter diesel saknades från dunken men dom fanns över precis hela flaket, som om man omsorgsfullt hade gått igenom allt med en blomspruta, och då räcker 5 liter långt.

Nya högtryckstvätten blev oxå dränkt i diesel, blev ett himmla rengörande då jag inte ville ta reda på hur slangar och gummin reagerar med dieseln.


Handskar, spännband, regnkläder och allt annat skräp på flaket var dränkt i diesel, även min sprillans nya högtryckstvätt var indränkt.
Vägen ut på hygget var knappt farbar och säkert en kilometer lång så ni kan ju tänka att det har skvätt ordentligt från dunken.
Hällde i 160 liter i tanken men det ville inte komma nå diesel från slangen till förfiltret, maskinen stod i lätt motlut så jag fick suga upp dieseln genom slangen.
Med ovanligt välsmord käft, var det bara att gå vidare och lufta bränsle systemet.
Först pumpa upp diesel till filtret och se till att dessa är fulla, sen är det oftast bara att lossa på spridarören och dra på starten tills det kommer bränsle.

Nu är det bara att dra på starten tills det börjar komma bränsle.


Är maskinen varm är det sällan problem, då behöver man knappt lufta alls.
Har maskinen stått ett tag kan man däremot få jobba lite mer, ibland blir man tom. tvungen att göra ett mellansteg i luftningen för att få bränslet genom pumpen.
I denna typ av insprutningspump sitter det en skiva på baksidan om pumpen, denna ser till att bränslet inte rinner tillbaka ner i tanken när
man släcker maskinen och kan behövas lossas vid luftning även om det är ovanligt.
När maskinen till slut var igång körde jag ut till vägen där jag hade farmaren ståendes, hade ju tänkt tanka men som sagt....
Väl där inser jag att nyckel till farmaren är i Kingcaben som nu står ute på hygget 2 km bort, bara att intala sig att det är bra med lite motion.
Blev iaf färdig med området till slut och for vidare mot nästa, inte så lång bit dock.
Har 150 ha att köra utan att behöva flytta med trailer, dessutom är allt åt samma kund vilket underlättar en del.

3 kommentarer | Läst 6702 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av Slurfi tor 25 sep 2014, 18:01
Oh Yes! Såna dagar är det bara att sjunga och tralla, vad kan man annat göra?
av Uvskogen tor 25 sep 2014, 18:46
Ha ha, se där en "Kse" historia som de ska vara! :lol:
av rikard_e fre 26 sep 2014, 01:00
Haha håller med Uvskogen!

Har kört soppatorsk 4-5 gånger, nu vet jag precis vart luftbubblan i röret på 3:e cylindern ställer sig, så knackar man några lätta tapp med blocknyckel så får man bort det!.