Frugan for på akutkonferens igår så där rök min effektiva dag idag, både hämta och föra från dagis ger inte så mycket arbetstid över som man önskar.
Var nån kulturhistoria där man plötsligt upptäckte att Kiruna inte var representerad, var Tornedalsteatern som anordnade och hon var nog inte sen att hoppa på. 
Nu är jag 46 km hemifrån och jobbar så det är ju iaf skönt, i Svappavaara och tar del av gruvnäringens framfart.
Annars verkar det ganska mörkt på den fronten, LKAB som gjort miljardvinster år efter år drar nu i nödbromsen och hundratals varslas. Malmpriset var nere på 46 dollar per ton förra veckan, tål att jämföras med toppnoteringen på 180 dollar för nått år sedan så mer besparingar är nog att vänta.
Nu är det fortfarande god efterfrågan på malm runt om i världen men det är priskrig som råder, dom stora gruvjättarna i världen formligen spyr ut malm och priserna faller.
Den riktiga faran för LKAB är nog när marknaden börjar bli mättad och efterfrågan dämpas, en sak att man får sälja med dålig förtjänst, men får man inte sälja alls så är krisen ett faktum.

Men det spiller som sagt över lite jobb på oss i alla fall, var och räknade på lite i veckan.
Morgonen började med dagisavlämnin, sen morgonmöte hos BDX som är en ”lastbilscentral” som finns här uppe i norr som samordnar och delar ut jobb till dess medlemmar.
Avverkning för nya stadskärnan, ett bra jobb inne i stan skulle ju inte vara fel.
Blir isf att hyra in en grävare med klipp också då det är mycket ris och sly med stora buketter av björk, funkar inte att ta med skördare och blir alldeles för tidskrävande at jobba med för hand.
Inte mycket till skog.
Här ska det nya Kiruna växa fram istället.

Sen var det vidare för diskussion med Peab, ett mindre skotningsjobb som skulle räknas på.
Delar av virket var redan klippt och resten skulle manuellavverkas av eget folk.
Jag ville åt virket och bjöd ett lätt reducerat timpris men tar då allt virke, virket körs ihop och hämtas direkt bort med timmerbil.
Dom nappade på idén och jag fick jobbet, visade sig större än beräknat då än mer nu ska avverkas, bra och dåligt då jag är i lite tidspress.
Har lämnat anbud på en del olika jobb och går allt i lås så är det knappt med tid innan markberedningen startar

Sen fick jag hoppa i bilen och assistera farsan som var 15 mil bort och lunnade ut virke från en skogsbilsväg, vårvärmen gör att vägarna börjar tina så det är bråttom bråttom.
En slang som inte fanns med i reserv behövdes, dessutom var det ont om diesel och bara OKQ8 kortet var med.
Närmsta mack av nämnda märke var på samma avstånd som jag, slangverkstan än längre bort.
Det var även dags för dygnsvila så farsan la sig och sov medans jag fyllde farmaren i Caddyn och drog iväg, klockan han bli fem på eftermiddagen innan det var färdigtankat och klart och jag hade inte kommit till ”jobbet” än.
Snökedjor på.
Vi använder ett vanligt timmersläp när vi lunnar ut virke istället för det heltäckta släp vi normalt använder, betydligt lättare att lasta och lossa utan heltäckta sidor.

Hade sagt åt Mia att jag jobbar sent ikväll men meddelade att jag stannar och sover i stugan istället så att jag hinner avverka lite iaf.
Tre timmar senare med snabbmiddag i bilen var jag på plats i skördaren, vägen var nästan helt tinad och det var bara lite snö längst kanterna. Har kört skoter till avverkningen dom senaste dagarna, sista milen till maskinen är så pass dålig väg att jag int vill riskera at köra sönder den med bil.
Med plusgrader på nätterna tinar ytan med kraftig spårbildning som följd, det kan vara hårt på morgonen om det varit en kall natt men när man ska hem på kvällen är det mjukt igen.
Bränsletransport

Började skiftet med att ett läckage i kranspetsen, visade sig vara en tredobricka som börjat läcka.
1” slangar gör att det blir lite tungjobbat och sen sitter det ju så förbannat hårt, tog säkert en timme att få brickan bytt. Körde en halvtimme innan det var dags för nästa läckage, tryckslangen till aggregatet fick sig en törn och olja började spruta från slangändan.
Slangen ser fördjävlig ut men läckaget berodde på att kopplingen slogs sned, återigen 1” och dryga timmen för att byta. Hade inte rätt slanglängd i maskinen och ca 1 km till rastkojan där korrekt längd fanns, monterade en lite för lång slang men det får duga tills vidare.
Inte vacker, men som sagt kopplingen som läker.

Körde på en halvtimme och sen var det dags för datakrångel, datorn har börjat strula ordentligt sista tiden. Stänger av sig själv och hänger sig ibland, föresten ett hårt språk vi har om våra datorer, dom dör och dom hänger sig. 
Felet fanns redan då Pon härjade som bäst och då hade det varit ett ypperligt tillfälle att skicka in datorn till Ponsse för felsökning, men då litade man ju på Pon och att maskinen är färdig ”i morgon”.

Fick igång maskineriet och körde en halvtimme men då var klockan halv elva och ögonen började gå i kors, en mil på skoter gjorde dock att man piggnade till och orkade köra vidare till stugan för lite välbehövlig sömn.
Dagen efter blev den sista i contortabeståndet, vägen var i det närmaste snöbefriad och duktigt mjuk. Vi inväntade minusgrader och körde ut maskinerna i veckan.
Tanken var att hinna avverka betydligt mer i den här svängen men det är som om en dryg månad bara har försvunnit, var CATen kan den ha tagit vägen?

Ja och så rubriken förstås.
Frukosten består numer enbart av en ”Bulletproof coffe”
Kan nog tyckas äcklande av många och aningen märkligt av en del, men det håller jag mig till på ända till lunch.
Smakar som kaffe med mjölk.
2 skedar kokosfett, 2 skedar smör, tre skedar snabbkaffe och varmt vatten såklart.
Kör allt med stavmixer och du har en välsmakande, extremt energirik kaffedrink som håller magen mätt till lunch.

Morgonvikt, 88,5.

4 kommentarer | Läst 2240 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 01:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av Mangan tor 23 apr 2015, 08:10
Du kör hårt på lchf! :)

Vad mycket strul det är med maskinerna, är detta verkligen.normalt? Eller har du slitna grejer?

Ibland leker.jag med tanken att skaffa en.skotare, men så läser jag din blogg och inser att jag inte skulle stå ut med allt mekande och strul.
av Kse tor 23 apr 2015, 18:33
Kör man Lchf för att gå ner i vikt finns inget annat än att köra sten hårt( Jag kan ev. få äta upp det uttalandet snart...) , hört många som säger att dom testat men att det inte funkar.
När man sen hör vad dom äter så är det ju lite fusk varje dag, då går man ju ivärsta fall upp i vikt.

Ja jag har ju inte nya maskiner direkt, bättre begagnade.
Har väl ca tio fordon i firman och lika många privat så alltid är det nått som krånglar.
Saker som används i daglig skogsdrift går sönder med jämna mellanrum, även om det är nya grejor.
Nu kanske det upplevs som att det strular extra mycket för mig men det är ju å andra sidan bara då jag skriver, inte ett inlägg utan ett problem eller en lösning med ett fåtal undantag.

Ska du skaffa en skotare skulle jag rekommendera att "Go oldschool".
En Kockums eller liknande som är fri från strulande teknik och du kan oftast laga felen med det som finns i verktygslådan.
av th fre 24 apr 2015, 18:50
Jag stötte just på ett alternativ till LCHF-dieten, LGWP-dieten= Mängden fett och mängden alkohol skall balanseras.

Har du provat den :?: :grin:
av Kse fre 24 apr 2015, 20:28
Nej, men jag jobbar just för tillfället stenhårt på alkoholdelen. :)