Så gott som komplett
av Kse fre 10 apr 2015, 11:05
Ibland köper man saker som man kanske inte behöver, man har ett ömmande behov just för tillfället men när man väl gjort affär så avtar plötsligt behovet.
För några år sedan tyckte jag att det vore häftigt och absolut nödvändigt med en gammal Ockelbo som korvgrillarskoter i stugan, antingen en välpatinerad och välanvänd maskin som mekaniskt är genomgången till toppskick.
Eller så renoverar man upp den till "mint condition".
Jag hittade ett lämpligt objekt men det fanns en hake, han hade 3 st Ockelbo och vill bli av med alla på en gång.
2 st 600:or och en Trioman som är en dubbelbandare.
Efter lite prutande fick jag med mig alla 3 maskiner för lika många tusenlappar.
Bara en av maskinerna hade registreringsbevis så det var den jag siktade in mig på, renoveringen satte igång och jag siktade på välpatinerat toppskick.
När maskinen väl var färdig så var det som inte så viktigt att köra med den, det kanske var renoveringen som lockade mest.
Sen har den bara stått i några år, nån provtur ibland men senaste tre åren har den inte rört sig ut fläcken.
Men så hörde en tremänning av sig och undrade om inte jag hade nån gammal skoter stående, den behövde inte var i fungerande skick men iaf någorlunda komplett renoveringsobjekt.
Det lät ungefär som mina planer för några år sedan.
En av 600:orna gav jag bort till en annan kusin för några år sedan men dubbelbandaren stod kvar där den lastades av släpet, den skulle enligt föregående ägare vara fullt körbar men nått hade visst hänt med växellådan.
Jag bad honom komma och kika på den om den kunde vara av intresse, jag lovade att ploga till skoterförådet.
Han kom förbi och kilade, jag informerade om den trasiga växellådan och att jag aldrig kört eller startat den så skick på motor osv. är okänt.
Bredvid stod även min 600:a, jag funderade ett tag och kom till insikt att den kommer att fortsätta att stå där länge än om jag inte gör nått åt saken, jag gav då förslaget att han får betala 3000:- för dubbelbandaren men då får han 600:an på köpet.
Dubbelbandaren var i så gott som komplett och då det är i stort sett samma komponenter på båda maskinerna kunde han plocka delar från 600:an om han ville eller sätta igång båda.
Vi gjorde affär och slog hand på saken, jag lovade att skotta fram skotrarna och leverera dom till grannbyn.
Lånade grannens jordbrukare och lastade skotrarna, senare på kvällen levererade jag dom enligt avtal.
Vi lastade av och började diskutera dubbelbandaren, den är en polisversion med massa extrautrustning som inte finns på "civilversionen".
Varvmätare, cylindertempmätare, sökarlykta, arbetsbelastning, extra antenn för inkoppling till komradio mm.
Vi diskuterade även vad det satt för motor i den, Sachs, ILO, Kholer eller kan tom en Rotax?
Ockelbo hade bytte frekvent motorleverantörer under 70 talet innan man till slut bestämde sig för Rotax.
Vi lyfter på huven och där finns..... ingen motor alls!
Just i denna sekund inser jag att jag ju faktiskt lovade bort motorn till en stuggranne för två år sedan, han behövde en motor och jag sa att det är bara att ta den från dubbelbandaren om den passar och det gjorde den tydligen.
Lång näsa och jag antar att jag får pruta lite på priset.
För några år sedan tyckte jag att det vore häftigt och absolut nödvändigt med en gammal Ockelbo som korvgrillarskoter i stugan, antingen en välpatinerad och välanvänd maskin som mekaniskt är genomgången till toppskick.
Eller så renoverar man upp den till "mint condition".
Jag hittade ett lämpligt objekt men det fanns en hake, han hade 3 st Ockelbo och vill bli av med alla på en gång.
2 st 600:or och en Trioman som är en dubbelbandare.
Efter lite prutande fick jag med mig alla 3 maskiner för lika många tusenlappar.
Bara en av maskinerna hade registreringsbevis så det var den jag siktade in mig på, renoveringen satte igång och jag siktade på välpatinerat toppskick.
När maskinen väl var färdig så var det som inte så viktigt att köra med den, det kanske var renoveringen som lockade mest.
Sen har den bara stått i några år, nån provtur ibland men senaste tre åren har den inte rört sig ut fläcken.
Men så hörde en tremänning av sig och undrade om inte jag hade nån gammal skoter stående, den behövde inte var i fungerande skick men iaf någorlunda komplett renoveringsobjekt.
Det lät ungefär som mina planer för några år sedan.
En av 600:orna gav jag bort till en annan kusin för några år sedan men dubbelbandaren stod kvar där den lastades av släpet, den skulle enligt föregående ägare vara fullt körbar men nått hade visst hänt med växellådan.
Jag bad honom komma och kika på den om den kunde vara av intresse, jag lovade att ploga till skoterförådet.
Han kom förbi och kilade, jag informerade om den trasiga växellådan och att jag aldrig kört eller startat den så skick på motor osv. är okänt.
Bredvid stod även min 600:a, jag funderade ett tag och kom till insikt att den kommer att fortsätta att stå där länge än om jag inte gör nått åt saken, jag gav då förslaget att han får betala 3000:- för dubbelbandaren men då får han 600:an på köpet.
Dubbelbandaren var i så gott som komplett och då det är i stort sett samma komponenter på båda maskinerna kunde han plocka delar från 600:an om han ville eller sätta igång båda.
Vi gjorde affär och slog hand på saken, jag lovade att skotta fram skotrarna och leverera dom till grannbyn.
Lånade grannens jordbrukare och lastade skotrarna, senare på kvällen levererade jag dom enligt avtal.
Vi lastade av och började diskutera dubbelbandaren, den är en polisversion med massa extrautrustning som inte finns på "civilversionen".
Varvmätare, cylindertempmätare, sökarlykta, arbetsbelastning, extra antenn för inkoppling till komradio mm.
Vi diskuterade även vad det satt för motor i den, Sachs, ILO, Kholer eller kan tom en Rotax?
Ockelbo hade bytte frekvent motorleverantörer under 70 talet innan man till slut bestämde sig för Rotax.
Vi lyfter på huven och där finns..... ingen motor alls!
Just i denna sekund inser jag att jag ju faktiskt lovade bort motorn till en stuggranne för två år sedan, han behövde en motor och jag sa att det är bara att ta den från dubbelbandaren om den passar och det gjorde den tydligen.
Lång näsa och jag antar att jag får pruta lite på priset.
7 kommentarer | Läst 2809 ggr