Mera vinterdäck
av Kse lör 25 okt 2014, 14:11
Vintern kommer allt närmare så det är bara att sko om maskinparken lite i sänder, timmerbilens tur att få nya däck.
Vi köpet satt det en blandning med sommardäck och slitna vinterdäck runt om, inge vidare att börja värsta halkan med.
Lastbilsdäck skiljer sig ju lite från lättare fordon och det är inte helt lätt att välja när man sitter och bläddrar i däck katalogen.
Drivdäck, styrdäck, rulldäck, anläggningsdäck, Saipat, dubbat, regumerat osv.
Tur är ju att det finns proffs att fråga.
Så pass har man ju lärt sig att när det gäller framdäck så ska man inte tulla på kvalitén, en framhjulspunktering är nog bland det otäckaste man kan råka ut för som en lastbilschaufför.
Fram blev det således Bridgestone W958, saipade vinterdäck som även dubbades med 160 dubb per däck.
Bakdäcken fick beställas, kommer inte ihåg vad dom hette men det blev en lite billigare variant.
Blir bara nytt på den främre av bakaxlarna än så länge, den bakre axeln hade ändå hyfsat bra vinterdäck så dom får sitta kvar.
Det är så kallad tandemdrift på bilen dvs. drift på båda axlarna, ingen boggilyft men lufttrycket går att släppa på den bakre axeln för att få mer tryck på den främre.
Diffspärren mellan axlarna ska tydligen vara på för jämnan för att få jämnare däckslitage, finns även diffspärr för axlarna om så behövs.
Bilen och ett av släpen är utrustade med heltäckande aluminiumsidor för att kunna köra träddelar, infästningen
av alulemmarna har varit ett återkommande problem för tidigare ägare.
Problemet försvann ju inte bara för att det blev ny ägare, däremot så tänkte jag testa en annan metod för att lösa det permanent.
Lät tillverka ett gäng holkar som är tänkta att fästas i alulemmarna, vi får se hur det funkar.
Finns en del annat småfix att ta hand om men bilen verkar vara i mycket gott skick, fick montera ny färdskrivare förra veckan när den skulle besiktas.
Blev att byta lite smådetaljer till en trilskandes fönsterruta, nya kablar och kontakter till motor och cupevärmare.
Vi köpet satt det en blandning med sommardäck och slitna vinterdäck runt om, inge vidare att börja värsta halkan med.
Lastbilsdäck skiljer sig ju lite från lättare fordon och det är inte helt lätt att välja när man sitter och bläddrar i däck katalogen.
Drivdäck, styrdäck, rulldäck, anläggningsdäck, Saipat, dubbat, regumerat osv.
Tur är ju att det finns proffs att fråga.
Så pass har man ju lärt sig att när det gäller framdäck så ska man inte tulla på kvalitén, en framhjulspunktering är nog bland det otäckaste man kan råka ut för som en lastbilschaufför.
Fram blev det således Bridgestone W958, saipade vinterdäck som även dubbades med 160 dubb per däck.
Bakdäcken fick beställas, kommer inte ihåg vad dom hette men det blev en lite billigare variant.
Blir bara nytt på den främre av bakaxlarna än så länge, den bakre axeln hade ändå hyfsat bra vinterdäck så dom får sitta kvar.
Det är så kallad tandemdrift på bilen dvs. drift på båda axlarna, ingen boggilyft men lufttrycket går att släppa på den bakre axeln för att få mer tryck på den främre.
Diffspärren mellan axlarna ska tydligen vara på för jämnan för att få jämnare däckslitage, finns även diffspärr för axlarna om så behövs.
Bilen och ett av släpen är utrustade med heltäckande aluminiumsidor för att kunna köra träddelar, infästningen
av alulemmarna har varit ett återkommande problem för tidigare ägare.
Problemet försvann ju inte bara för att det blev ny ägare, däremot så tänkte jag testa en annan metod för att lösa det permanent.
Lät tillverka ett gäng holkar som är tänkta att fästas i alulemmarna, vi får se hur det funkar.
Finns en del annat småfix att ta hand om men bilen verkar vara i mycket gott skick, fick montera ny färdskrivare förra veckan när den skulle besiktas.
Blev att byta lite smådetaljer till en trilskandes fönsterruta, nya kablar och kontakter till motor och cupevärmare.
10 kommentarer | Läst 4081 ggr