Vintern kommer allt närmare så det är bara att sko om maskinparken lite i sänder, timmerbilens tur att få nya däck.
Vi köpet satt det en blandning med sommardäck och slitna vinterdäck runt om, inge vidare att börja värsta halkan med.
Lastbilsdäck skiljer sig ju lite från lättare fordon och det är inte helt lätt att välja när man sitter och bläddrar i däck katalogen.
Drivdäck, styrdäck, rulldäck, anläggningsdäck, Saipat, dubbat, regumerat osv.
Tur är ju att det finns proffs att fråga.
Så pass har man ju lärt sig att när det gäller framdäck så ska man inte tulla på kvalitén, en framhjulspunktering är nog bland det otäckaste man kan råka ut för som en lastbilschaufför.

Trodde att det var vanligare att man körde med dubb i framdäcken, enligt däckförsäljaren var det inte så.


Fram blev det således Bridgestone W958, saipade vinterdäck som även dubbades med 160 dubb per däck.

Bakdäcken fick beställas, kommer inte ihåg vad dom hette men det blev en lite billigare variant.
Blir bara nytt på den främre av bakaxlarna än så länge, den bakre axeln hade ändå hyfsat bra vinterdäck så dom får sitta kvar.
Det är så kallad tandemdrift på bilen dvs. drift på båda axlarna, ingen boggilyft men lufttrycket går att släppa på den bakre axeln för att få mer tryck på den främre.
Diffspärren mellan axlarna ska tydligen vara på för jämnan för att få jämnare däckslitage, finns även diffspärr för axlarna om så behövs.

Bilen och ett av släpen är utrustade med heltäckande aluminiumsidor för att kunna köra träddelar, infästningen
av alulemmarna har varit ett återkommande problem för tidigare ägare.

Återkommande problem


Problemet försvann ju inte bara för att det blev ny ägare, däremot så tänkte jag testa en annan metod för att lösa det permanent.
Lät tillverka ett gäng holkar som är tänkta att fästas i alulemmarna, vi får se hur det funkar.

Ev . lösning.


Finns en del annat småfix att ta hand om men bilen verkar vara i mycket gott skick, fick montera ny färdskrivare förra veckan när den skulle besiktas.
Blev att byta lite smådetaljer till en trilskandes fönsterruta, nya kablar och kontakter till motor och cupevärmare.

Nån tidigare chaufför av råkat åka iväg med sladdarna till motor och cupevärmare i, jag kör hellre 220V istället för dieselvärmare om jag kan.
Villtgallret lossas lätt med ett 1/2" spärrskaft.


10 kommentarer | Läst 4059 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av mrhakan lör 25 okt 2014, 13:55
Kör inte med för stor skillnad på omkretsen på däcken mellan axlarna bara då ere risk du får ett bakaxel som ett brev me posten, tandemarna är rätt känsliga med det.
av Kse lör 25 okt 2014, 14:12
Ja det är riktigt, är väl därför det rekommenderas att köra med mellandiffen på för att få ett jämt slitage.
av Slurfi lör 25 okt 2014, 15:02
Det kan väl diskuteras om man ska ha på mellandiffen öht på torr väg, det är
första ggn jag hör att det rekommenderas att ha på den annat än vid behov.
Väl värt att forskas i.
av Kse lör 25 okt 2014, 15:05
Ja jag tyckte oxå att det lät konstigt men tydligen rekommendationer från Scania.
Men du har rätt, jag ska nog dubbelkolla.
av Uvskogen lör 25 okt 2014, 18:26
"jag kör hellre 220V istället för dieselvärmare om jag kan."

Varför det då??
av Tosca lör 25 okt 2014, 20:55
Förmodligen billigare med el än diesel.
av Kse lör 25 okt 2014, 22:17
Tosca skrev:Förmodligen billigare med el än diesel.

Just så, plus att vad är lättare när du har maskinen ståendes vid en elstolpe?
El funkar alltid, dieselvärmare är ett jäkla rackel när det blir riktigt kallt.
Ni som säger emot, återkom gärna efter ett startförsök i - 40.
av totte lör 25 okt 2014, 23:29
Ni som säger emot, återkom gärna efter ett startförsök i - 40.


Inte så många som har förutsättningar att anta den utmaningen :mrgreen:
av machonisti sön 26 okt 2014, 17:43
40 minus är inte kul. Inte kul alls. Brr va kallt det låter och stålet har så himla dålig hållfasthet.
av Kse sön 26 okt 2014, 20:18
Normalt jobbar man ju inte i så låga temperaturer men nu med flisleveranser blir man illa tvungen.
Felet sitter väl inte i dieselvärmarna utan i det undermåliga bränslet vi har idag.