Man saknar inte sånt som man har.
av Kse sön 11 maj 2014, 23:32
Ja eller vi kanske kan kalla inlägget för ”Det som göms i snö…”
Såg nämligen att en hög med kedjor som jag har liggandes börjat tina fram i en snövall, en ordentlig hög där det inte går att urskilja vad som är vad.
Fick alla dessa kedjor för två år sedan då jag var och markberede hos en gammal åkare i grannkommunen, alla var enligt uppgift nästintill oanvända och några tom helt nya.
Dom skulle visst vara ”jättestora” och var nått han var tvungen att köpa för ett jobb efter Norgevägen som byggdes från Kiruna till Norska gränsen i slutet på -70 talet, dom hade använts mest på prov på nån hjullastare modell större.
Han tyckte att det var bättre att jag tog dom än skrothandlaren som han hade där för att skära ner en massa maskinvrak från samma tidsepok som kedjorna.
Jag var inte med varken när dom lossades eller lastades så jag har aldrig sett mer av dom än just denna oformbara hög i ett hörn av garageplan.
Funderade som av en slump tidigare under dagen om man skulle investera i ett par nya kedjor till markberedaren, dom som sitter där är iof. I hyffsat skick men man kanske skulle ha nått tätare.
Lyfte ut kedjorna på planen och började räta ut dom, ett par liknande dom som sitter på markberedaren i dag var helt nya.
Sen var det tre st av en tätare modell, kanske tinar fram en fjärde vad det lider.
Dessa är använda men i helt ok skick, här fanns namnet ”Erlau” ingjutet.
En snabb Googling visade på att det är en stor tysk tillverkare av maskinkedjor som är verksam än i dag, nu gäller det bara att mäta och se hur mycket det fattas.
Markberedaren har ganska saftiga framdäck med sina 23,1x34 så jag tror ju inte att dom passar, däremot finns det ju andra maskiner som kanske behöver lite extra fäste.
Att kedjorna var så pass fina var ju dagens glädjeämne, men när jag skulle gräva fram dom så upptäckte jag nått halvtrist.
Passade på att starta upp Hydrovågen som stod undangömd i samma hörn som kedjorna och det passade ju perfekt att gräva fram dom med den.
Kina motorn som fått ta den originalmonterade Hondamotorns plats startade direkt utan att knorra trots en hel vinter i dvala, när jag skulle börja rycka i spakarna upptäcke jag dock att något hade hänt.
En av dom två små M5 skruvarna som håller fast locket i varje slid hade gått av ca en cm ner i blocket, ett mycket besvärligt läge.
Dels så måste ev. hydraul paketet demonteras för att komma åt, sen så gäller det att få ut den lilla biten ur hålet vilket nog inte blir helt lätt. Först gäller det att kunna centerar ett borrhåll i den avbrutna skruven, sen så måste man ju hitta på ett sätt att få upp den då jag inte har så små grisspikar.
Vem sa att det var lättare med små maskiner?
Såg nämligen att en hög med kedjor som jag har liggandes börjat tina fram i en snövall, en ordentlig hög där det inte går att urskilja vad som är vad.
Fick alla dessa kedjor för två år sedan då jag var och markberede hos en gammal åkare i grannkommunen, alla var enligt uppgift nästintill oanvända och några tom helt nya.
Dom skulle visst vara ”jättestora” och var nått han var tvungen att köpa för ett jobb efter Norgevägen som byggdes från Kiruna till Norska gränsen i slutet på -70 talet, dom hade använts mest på prov på nån hjullastare modell större.
Han tyckte att det var bättre att jag tog dom än skrothandlaren som han hade där för att skära ner en massa maskinvrak från samma tidsepok som kedjorna.
Jag var inte med varken när dom lossades eller lastades så jag har aldrig sett mer av dom än just denna oformbara hög i ett hörn av garageplan.
Funderade som av en slump tidigare under dagen om man skulle investera i ett par nya kedjor till markberedaren, dom som sitter där är iof. I hyffsat skick men man kanske skulle ha nått tätare.
Lyfte ut kedjorna på planen och började räta ut dom, ett par liknande dom som sitter på markberedaren i dag var helt nya.
Sen var det tre st av en tätare modell, kanske tinar fram en fjärde vad det lider.
Dessa är använda men i helt ok skick, här fanns namnet ”Erlau” ingjutet.
En snabb Googling visade på att det är en stor tysk tillverkare av maskinkedjor som är verksam än i dag, nu gäller det bara att mäta och se hur mycket det fattas.
Markberedaren har ganska saftiga framdäck med sina 23,1x34 så jag tror ju inte att dom passar, däremot finns det ju andra maskiner som kanske behöver lite extra fäste.
Att kedjorna var så pass fina var ju dagens glädjeämne, men när jag skulle gräva fram dom så upptäckte jag nått halvtrist.
Passade på att starta upp Hydrovågen som stod undangömd i samma hörn som kedjorna och det passade ju perfekt att gräva fram dom med den.
Kina motorn som fått ta den originalmonterade Hondamotorns plats startade direkt utan att knorra trots en hel vinter i dvala, när jag skulle börja rycka i spakarna upptäcke jag dock att något hade hänt.
En av dom två små M5 skruvarna som håller fast locket i varje slid hade gått av ca en cm ner i blocket, ett mycket besvärligt läge.
Dels så måste ev. hydraul paketet demonteras för att komma åt, sen så gäller det att få ut den lilla biten ur hålet vilket nog inte blir helt lätt. Först gäller det att kunna centerar ett borrhåll i den avbrutna skruven, sen så måste man ju hitta på ett sätt att få upp den då jag inte har så små grisspikar.
Vem sa att det var lättare med små maskiner?
3 kommentarer | Läst 4212 ggr