Ja eller vi kanske kan kalla inlägget för ”Det som göms i snö…”
Såg nämligen att en hög med kedjor som jag har liggandes börjat tina fram i en snövall, en ordentlig hög där det inte går att urskilja vad som är vad.
Fick alla dessa kedjor för två år sedan då jag var och markberede hos en gammal åkare i grannkommunen, alla var enligt uppgift nästintill oanvända och några tom helt nya.
Dom skulle visst vara ”jättestora” och var nått han var tvungen att köpa för ett jobb efter Norgevägen som byggdes från Kiruna till Norska gränsen i slutet på -70 talet, dom hade använts mest på prov på nån hjullastare modell större.

5 st kedjor gömde sig i högen.

Han tyckte att det var bättre att jag tog dom än skrothandlaren som han hade där för att skära ner en massa maskinvrak från samma tidsepok som kedjorna.
Jag var inte med varken när dom lossades eller lastades så jag har aldrig sett mer av dom än just denna oformbara hög i ett hörn av garageplan.
Funderade som av en slump tidigare under dagen om man skulle investera i ett par nya kedjor till markberedaren, dom som sitter där är iof. I hyffsat skick men man kanske skulle ha nått tätare.
Lyfte ut kedjorna på planen och började räta ut dom, ett par liknande dom som sitter på markberedaren i dag var helt nya.

Inge slitage här inte.

Sen var det tre st av en tätare modell, kanske tinar fram en fjärde vad det lider.
Dessa är använda men i helt ok skick, här fanns namnet ”Erlau” ingjutet.
En snabb Googling visade på att det är en stor tysk tillverkare av maskinkedjor som är verksam än i dag, nu gäller det bara att mäta och se hur mycket det fattas.

Inte så slitet här heller men det syns iaf. att dom har varit monterade.
Erlau gör idag allt från snökedjor för personbilar till däcksydd i absolut tyngsta klassen.

Markberedaren har ganska saftiga framdäck med sina 23,1x34 så jag tror ju inte att dom passar, däremot finns det ju andra maskiner som kanske behöver lite extra fäste.

Att kedjorna var så pass fina var ju dagens glädjeämne, men när jag skulle gräva fram dom så upptäckte jag nått halvtrist.
Passade på att starta upp Hydrovågen som stod undangömd i samma hörn som kedjorna och det passade ju perfekt att gräva fram dom med den.
Kina motorn som fått ta den originalmonterade Hondamotorns plats startade direkt utan att knorra trots en hel vinter i dvala, när jag skulle börja rycka i spakarna upptäcke jag dock att något hade hänt.
En av dom två små M5 skruvarna som håller fast locket i varje slid hade gått av ca en cm ner i blocket, ett mycket besvärligt läge.
Dels så måste ev. hydraul paketet demonteras för att komma åt, sen så gäller det att få ut den lilla biten ur hålet vilket nog inte blir helt lätt. Först gäller det att kunna centerar ett borrhåll i den avbrutna skruven, sen så måste man ju hitta på ett sätt att få upp den då jag inte har så små grisspikar.
Vem sa att det var lättare med små maskiner?


3 kommentarer | Läst 4212 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av J:on mån 12 maj 2014, 08:21
Prova att borra med vänstergående borr. Det brukar funka. Borret "drar" med skruven
av Kse mån 12 maj 2014, 11:18
Jo det blir nog att göra så, måste hitta ett rör med rätt dimension så kan jag centrera borren på så sätt.
Inte lätt att pricka rätt på en M5 som sitter en centimeter ner med sned brottyta.
av Mangan ons 14 maj 2014, 08:34
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... lar-20379/

Den tycker jag funkar bra, men om den går ner till M5 vete tusan... Får kolla hemma.