Startade upp minigrävaren då det var dax att åka ut på lite uppdrag,
två hål skulle grävas för att kunna gjuta fast stolparna till en vägbom.
Hoppade upp på grävaren och satte mig i stolen, satte mig lite väl häftig för plötsligt gav stolen med sig och vickade bakåt.
Fick tag med armarna i störtbågen och hindrade på så sätt ett fall bakåt.
Rosten har med tiden ätit sig igenom
underredet på stolen så det är dax för en ny, tog bara två dagar så hade jag en ny hemma från Hultdins.
Blev att beställa lita annat småfix oxå när man väl gjorde en order, kulleder till spakstället, några tätningar, bussningar osv.

Dax att ersätta, även dynan är slut så svetsning uteslöts.

Lite nya grejer i spakstället blev det oxå.

Grävaren har stått obesiktigad ett tag nu då jag tänkt bygga om den till obromsad, men det visade sig inte vara helt enkelt.
Grävaren har idag en tjänstevikt på 780 kg enligt registrerings papprena, 750 kg totalvikt är ju gränsen för obromsad så redan där blir det problem.
Jag har tidigare talat med en kille på Hultdins som menade att SG10 sålts som obromsad, tar man bort skopa, stödplattor och halv hydraultank kommer man ner på 750 kg.
När jag sist talade med Hultdins så visste men inget om detta, men jag litar på killen jag snackade för nått år sedan.
När man besiktar som obromsat måste allt i bromsväg plockas bort, har man dock en tjänstevikt över 450 kg måste handbroms finnas.
Men man får inte använda ordinarie handbromsen för den måste ju plockas bort!?
Man ska alltså först ta bort ordinarie handbroms och sen bygga en ny!
Helknasiga regler men det är tydligen det som gäller, får
fundera på hur jag ska göra med grävaren, med eller utan bromsar?

5 kommentarer | Läst 5047 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 00:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av Tosca ons 17 sep 2014, 11:47
Det borde väl räcka att ta bort påskjutsdraget för att göra den obromsad?
av Kse ons 17 sep 2014, 14:03
Nej det räcker inte, allt i bromsväg ska bort.
Man får tex inte spara en eller båda trummorna för att ha som handbroms även om man tar bort påskjutet och monterar draget stumt.
Allt ska bort.
Och i mitt fall byggas tillbaks, men inte samma grejer.
av totte ons 17 sep 2014, 17:36
Samt och synnerligen vettlöst.
av Tosca ons 17 sep 2014, 20:13
Så då får man skaffa en extra släpkärra och byta grejerna mellan dem?
av Kse ons 17 sep 2014, 21:36
Vid sista samtalet jag hade med transportstyrelsen så var det lite mer luddigt, jag ombads att kolla med bilprovning då det trots allt är dom som i slutändan gör bedömningen.
Tror att med ”rätt” gubbe på plats så kan man nog behålla original handbroms.