Markberedaren är nu körbar men står fortfarande kvar i garaget, är ingen brådska ut då den nya datorn inte väntas levereras förens mitten på nästa vecka.
Och innan den installerats får man inte köra ,dessutom ska jag ner till Piteå på onsdag för utbildning om kultur och fornlämningar som också är obligatorisk innan start.
Notera att jag skrev att markberedaren är körbar, jo den går att köra ut ur garaget men inte mycket mer än så.
Stötte i vanlig ordning på lite patrull när motorn skulle ihop.
Justeringen av vipparmsställen tog avesvärt mer tid än beräknat att få till, även ventilkåporna fick bearbetas för att få på plats pga. av brickorna under toppbultarna.

Ca 3 mm fick tas bort på varje sida, tog en himmla tid.

Längs vägen upptäcker man ju en del saker som behövs åtgärdas, såg bla. att siliconslangen mellan turbo och insug var skadad.
Det gick att trycka hål med fingret så det var inget att montera tillbaks, en ny beställdes från Göteborg på tisdga och kom med posten i går morse.
På trycksidan går det inte att fuska med typ kylarslang utan det är silicon som gäller om det ska hålla.

Inte riktigt rätt längd men det var det närmaste dom hade hemma.

Vidare från siliconslangen mot insuget sitter en mellandel där förvärmningen sker, här är det ca 1 dm långa bultar som går rakt ner i insuget som är gjort av aluminium.
En kom upp med gängorna när den demonterades och den andra gick gängorna på när den skulle monteras, att gå upp i dimension var svårt och så även att sätta genomgående.
Helicoil hade funkat men fanns inte hemma i rätt dimension, det blev istället att förlänga ordinarie bultar ca en cm då det fanns just så mycket frisk gäng kvar längre ner.

Gängorna från insuget följde med.
Drygt en cm längre än original

När det var dags för bränslesystemet insåg jag att jag inte hade köpt nya koparbrickor till spridarrören, det gjorde inte så mycket för nu fick jag ju chansen att visa er detta eminenta lilla trick, nämligen hur man renoverar kopparbrickor.
Nu kan man ju fråga sig varför man ska snåla på det och inte sätta nya?
Ja om man nu som i mitt fall har 9 mil enkelväg föra att åka och köpa nya så kan ett väl vara motiverat , eller?
En kopparbricka är ju egentligen förbrukad när den är dragen en gång, visst brukar det gå att återanvända tex. kopparbrickan i oljepluggen i bilen en eller kanske tom. två gånger.
Men till slut är den så sammanpressad och hård att det tätande egenskaper har försvunnit, är det lite hårdare tryck som tex. i ett bränslesystem så blir det ofta läckage om man återmonterar en gammal kopparbricka.
Proceduren för att väcka liv i en använd kopparbricka är tämligen enkel, det är nämligen bara att hetta upp den ordentligt så att den blir röd.
Vips så har det blivit mjuk igen och går utmärkt att montera igen.

Som ny.

När maskinen väl startats upp kunde jag konstatera två mindre roliga läckage, ett med glykol och ett med diesel.
Det försa kom från termostathuset, själva huset har fått en ny gummitätning men ovanpå sitter ett litet lock vari en tempgivare är placerad.
Detta lock är monterat med två skruvar varav den ena lossats för att komma åt en annan skruv som skulle lös, locket hade således aldrig demonterats men det räckte tydligen med att trycket släpptes på ena sidan för att ett läckage skulle uppstå.
Det andra läckaget kom från en av spridarna, alltså mellan själva spridaren och spridarhyllsans låsring.
Detta känns inte alls nå bra och en demontering i dag lär visa var problemet sitter.

2 kommentarer | Läst 6423 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

Kse

Huggarmästare

Blev medlem: sön 20 jan 2008, 01:51

Murphy's lag.
[sub]Den här bloggen handlar all sorts jävlighet, när saker inte riktigt går som det var tänkt, haverier stora som små och framför allt då i de diverse fordon och maskiner i skogen som tendera att ständigt gå sönder. Läs om hur problemen uppstår och om hur vi förebygger och löser dom.
Går det åt helvete för nån annan så tar jag gärna upp det oxå eller så delar jag bara med mig av en historia från vardagen.
Men när det är motvind i livets uppförsbacke kan det vara trevligt att dela med sig av eländet och framförallt att höra om andras, så läs och njut.
[/sub]

Kommentarer

av tallen100 tor 15 maj 2014, 16:06
Har allt "renoverat" kopparbrickor på samma sätt, ett bra knep att känna till.
av zeetorg tor 15 maj 2014, 21:05
Det är ingen hödare när det börjar att skära i aluminium. Det finns oftast ingen återvändo utan det är bara att fortsätta dra och hoppas på det bästa.
Tur att det fanns lite frisk gänga kvar.