Heldag i garaget
av Kse mån 22 dec 2014, 00:58
Lånade garaget av timmerbilens gamla
ägare för att göra lite service på bil och släp, lånade dessutom
en av bilens två tidigare chaufförer som mekhjälp då det var en hel del att göra och han dessutom kan bil och släp utantill efter att ha kört den i 8 år.
Dels var det lite allmän service men även mer akuta grejer, bla. ny tätning i kranens lyfttub som vi repade tidigare. Iom. att vi efter åtskilliga försök misslyckades med att få lös kolven så kunde inte tätningarna i locket bytas.
Nu när vi var i en verkstad med lite rejälare utrustning tänkte vi göra ett nytt försök, men efter en timmes brottandes så fick vi ge upp.
Ja alltså ge upp i den meningen att det var dax för kaffe och en stunds funderande.
Tvärs över gatan ligger en mekfirma med laserskärare, jag måttade kolven i hydraultuben och knallade över.
15 minuter senare står jag med en slagnyckel i 20 mm Veldox med sugpassning i handen, två rejäla slag med storsläggan så var problemet löst.
Tänkte även byta tätning i tuben som lyfter kranhytten men såg vid närmare inspektion att det var en slang som läckte.
Hytten sjunker lite under lastning så nån stans felar det, ev inre läckage men tuben är riktigt besvärlig att få lös så det får vara tills vidare nu när det visade sig att det var slangen som grisade olja.
Men nu var det en annan hydraulcylinder som var huvudperson för dagen även om
lyftcylindern fick den mesta uppmärkdammheten.
Cylindern som drar in och skjuter ut det bakre lastarbordet i rissläpet var krökt och måste bytas ut.
Ingen dålig krökning som synes men den fungerade utmärkt men läkte ca 2 dl olja varje gång den kördes ut, hydraulstången är ihålig då den innehåller 2 oljekanaler och är dessutom 4 meter lång vilket såklart gör den lite mer lättböjlig.
Bytet var såklar lite tidskrävande men gick annars utan större problem förutom lite lättare personskador.
Nå vi nöjer oss med det, var i garaget till 23:00 så det hans med en hel del men det tar vi nån annan gång.
ägare för att göra lite service på bil och släp, lånade dessutom
en av bilens två tidigare chaufförer som mekhjälp då det var en hel del att göra och han dessutom kan bil och släp utantill efter att ha kört den i 8 år.
Dels var det lite allmän service men även mer akuta grejer, bla. ny tätning i kranens lyfttub som vi repade tidigare. Iom. att vi efter åtskilliga försök misslyckades med att få lös kolven så kunde inte tätningarna i locket bytas.
Nu när vi var i en verkstad med lite rejälare utrustning tänkte vi göra ett nytt försök, men efter en timmes brottandes så fick vi ge upp.
Ja alltså ge upp i den meningen att det var dax för kaffe och en stunds funderande.
Tvärs över gatan ligger en mekfirma med laserskärare, jag måttade kolven i hydraultuben och knallade över.
15 minuter senare står jag med en slagnyckel i 20 mm Veldox med sugpassning i handen, två rejäla slag med storsläggan så var problemet löst.
Tänkte även byta tätning i tuben som lyfter kranhytten men såg vid närmare inspektion att det var en slang som läckte.
Hytten sjunker lite under lastning så nån stans felar det, ev inre läckage men tuben är riktigt besvärlig att få lös så det får vara tills vidare nu när det visade sig att det var slangen som grisade olja.
Men nu var det en annan hydraulcylinder som var huvudperson för dagen även om
lyftcylindern fick den mesta uppmärkdammheten.
Cylindern som drar in och skjuter ut det bakre lastarbordet i rissläpet var krökt och måste bytas ut.
Ingen dålig krökning som synes men den fungerade utmärkt men läkte ca 2 dl olja varje gång den kördes ut, hydraulstången är ihålig då den innehåller 2 oljekanaler och är dessutom 4 meter lång vilket såklart gör den lite mer lättböjlig.
Bytet var såklar lite tidskrävande men gick annars utan större problem förutom lite lättare personskador.
Nå vi nöjer oss med det, var i garaget till 23:00 så det hans med en hel del men det tar vi nån annan gång.
19 kommentarer | Läst 5133 ggr